Silikonit ja lapsille kertominen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sharmaana

Vieras
Olen kohta kolmekymppinen nainen ja alunperinkin todella pienet rinnat hävisivät lopullisesti kahden lapsen imetyksen jälkeen. Nuorena rintojen kehitys taisi jäädä osittain kesken alipainon takia. Imetykset kyllä onnistuivat hienosti mutta nyt A-kuppikin on liian suuri ja rintalihakset ovat näkyvämmät kuin rintakudos.

Tahtoisin pienehköt silikonit nyt lapsiluvun ollessa todennäköisesti täysi. En ajatellut mainostaa asiaa koko maailmalle, mutta pohdin noita alle kouluikäisiä lapsiani ja heille asiaa selittämistä: lapsethan tunnetusti kertovat perheen juttuja pitkin kyliä melko huolettomasti.

Lisäksi mietin millaisen kuvan annan tytöilleni oman kehon kunnioituksesta jne. Itse pitäisin silikonirintoja vain ns. "parannuksena" ja koristuksena, ei siis niin että vihaisin vartaloani nykyisellään tai mitään. Minulla on esimerkiksi useampia tatuointeja enkä osaa niitäkään pitää mitenkään erityisinä; osa otettu jo 18-vuotiaana ja niissä aiheet sen mukaisia, mutten silti kadu hölmöjäkään kuvia. Oma keho on vähän niin kuin kartta menneisyydestä ja silikonit menevät minulla samaan kategoriaan kuin kulmien tai ripsien värjäys - ns. pientä (tai vähän isompaa) pintaremonttia ;)

Lapsille tuollaista litaniaa on tietysti vaikea selittää, mutta ehkä jotain kuitenkin tarpeen kertoa? Olisiko kellään omakohtaista kokemusta asiasta, siis siitä kuinka ja mitä sanoa pienille perheenjäsenille ennen/ jälkeen leikkauksen?

Mahtaako lapset tuollaiseen niin kiinnittää huomiota? Pitääkö oikeasti kertoa asiasta mitään? Mä ainakin pohtisin todella tarkkaan mitä niin pienille asiasta kertoo. Varaudu siihen, että mitä kerrotkin, on sitten tiedossa mm. päiväkodissa ja kavereilla. Jos sanot, ettei saa kertoa, tulee asiasta vielä suurempi ja silti se jossain kohdassa möläytetään.

Sano lapsille, että olet hieman lihonnut ja tokaise "onneksi lihoin myös rinnoista" tms. Ennen leikkausta pidä topattuja liivejä, että tottuvat ulkoiseen olemukseesi. Ja älä ota liian suuria rintoja.

Kävin eilen rintojenkohotuksessa (ei implantteja) ja lapset viikonlopun mummolassa. En aio sanoa mitään heille. Keksin syyn, miksi en nyt mene heidän kanssaan saunaan muutamaan kuukauteen (teipit rinnoissa). Saa nähdä huomaavatko mitään. Tuskin.

En usko että edes huomaavat. Itse laitoin B kuppiin 3,5 dl täytettä ja edes kaverini eivät huomanneet ennenkuin kerroin. Ero on loppujen lopuksi todella pieni ainakin itellä ja en usko, että sinullekaan pystyy tuota 3,5 enempää edes laittamaan.
Joten en usko, että tuon ikäiset lapsetkaan osaisivat asiaan kiinnittää huomiota.

No et tietysti kerro kuten et kertoisi muustakaan hyvin yksityisesta asiasta, joka ei vaikuta mitenkaan lasten elamaan. Lapsille ei kuulu kertoa kuin sellaisia asioita, joita voi melkein huudella pitkin pihoja. Jos liitat leikkauksen noin negatiiviseen kasitykseen itsetunnosta, niin miksi menet leikkaukseen. Eivat uudet tissit ole huono asia lapsia kohtaan vaan se, jos ruoskii itseaan niista. Vaikka hyvaksyisit itse leikkauksen, niin se ei kuitenkaan tarkoita, etta asiasta haluaisit kenen tahansa tietavan. Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustetut fiksut ihmiset eivat tuollaisista asioista julkisesti puhele. Et halua mitaan naapurin naisen uudet tissit- puheita. Ystavat ovat sitten eri juttu.

Kyllähän se on negatiivinen viesti lapsille ihmisen kelpaamisesta itsenään. Leikkaus on eri juttu kuin meikkaaminen. No, en ehkä kertoisi jolleivät kysele mitään. En tajua naisia jotka tatuoivat itsensä ja/tai laittavat kumitissit.

Yhteistyössä