sillä ei kuule ole mitään väliä minkä ikäsenä sen lapsen saa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

janika

Vieras
ärsyttää kun kaikki katsoo tuimasti ja pitkään jos 17-20-vuotias nuoriäiti työntää lastenvaunuja. tyhmää, että ihmiset ovat täynnä huonoja ennakkoluuloja! ei nuori ole yhtään sen huonompi äiti kuin vanhempi äiti. lisäksi mua pännii se kun kaikki sanoo, että "voi, voi, nyt sun elämä on pilalla"
nyt elämä vasta alkoi kun sain tuon pikkumiehen, olen aikuisempi ja vastuullisempi, sekä olen onnellinen näin! kiitos, kun jaksoitte kuunnella. :)

Nii kyllä se riippuu ihmisestä eikä iästä. Mä olin 23 kun esikoinen syntyi, mies 22 enkä tuntenu et oltais oltu mitenkään erityisen nuoria vanhempia. Meille just sopiva ikä ja hyvin on menny, nyt ikää mulla melkein 29 ja kolmas lapsi tulossa tammikuussa. Ja edelleen ollaan yhdessä:heart:

Juu, ei mun mielestä sillä ole tekemistä oletko nuorempi vai vanhempi, vinoon sitä voi kumpaakin katsoa.
Mä ainakin katon vinoon minkäikästä vaan, jos siihen on aihetta ;)

No kyllä sillä vaan on.. Lapsien tehtävä on ihan jotain muuta ku tehdä lapsia.. Anteeksi yleistys, mut mun serkku 17 v on raskaana ja on niin h*lvetin lapsellinen ku olla ja voi!! Toivoisin et se pääsis johonkin ensikotiin harjoittelemaan vauvan kans olemista..

Juu, paree totutella niihin katseisiin. :D Äläkä ota niitä turhan vakavasti. ;) Mullekin käy aina niin, että kun oon äitini ja lasteni kanssa jossain, luulee kaikki äitiäni lasteni äidiksi ja minua lasten sisareksi vaikka ikää on jo 23v ja äiti käy kuudetta kymmenettä. :D

No on sillä nyt jotain väliä. Ei ehkä sun elämässä, mutta maailmassa noin yleisesti. Esim. kehitysmaissa olisi hyvä että tytöt käyvät koulun loppuun ja lykkäävät lasten tekoa muutamalla vuodella. Iso vaikutus.

Tuli mieleen semmonen juttu kun hoidin kummityttöä kun oli 21v ja joku mummo sitte tuli kadulla vastaan kun oltiin rattaiden kans kävelyllä ja sanoi sillee ihmetellen ja huokaillen et ei kai toi oo sun lapsi, aika nuorena oot lapsen saannu, ootko viel edes viittätoista :o :laugh: . No sanoin sitte et ei oo mun lapsi et kummityttö, iästä en sanonu mitään :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä sillä vaan on.. Lapsien tehtävä on ihan jotain muuta ku tehdä lapsia.. Anteeksi yleistys, mut mun serkku 17 v on raskaana ja on niin h*lvetin lapsellinen ku olla ja voi!! Toivoisin et se pääsis johonkin ensikotiin harjoittelemaan vauvan kans olemista..

raskausaikanahan naisesta kasvaa äiti ja ajatusmaailma muuttuu...tai voihan se "äidiksi kasvaminen" tapahtua vasta sittenkin kun on oma lapsi ensi kertaa sylissä.
Se on vaa joku kumma yleistys että nuorista ei olisi äideiksi, mutta minä olen ainakin tyytyväinen lapsiini ja siihen että kasvatus on mennyt perille....

Jos näin todella on, niin sittenhän se olis ihan ok vaikka 12 vuotias tulis raskaaksi ja sais lapsen... Kyllä sillä kuitenkin jonnin verran väliä on minkä ikäsenä niitä lapsia tekee. Minusta lapsien ei tulisi tehdä lapsia.

Kyllä sillä kuule on, mun äiti sai mut 15v eikä todellakaan ollu siihen valmis. Aika paljon paremmat lähtökohdat elämälle olisin saanu (sekä mun sisko) jos olis leikkiny nukeilla ja alkanu lapsia väsää myöhemmin. Mulla on lisäsk tuttavapiirissä lapsena lapsia tehneitä enkä kyllä tunne yhtään joka olis hyvin siitä suoriutunu - lapset ovat kärsineet kukan enemmän kuka vähemmän. :/

Kysy seuraavan kerran huokailijalta, että mikäs se sinun mielestä olisi oikea aika?! Nyt nuorena, kesken opiskelujen, vastavalmistuneena ilman työpaikkaa, vähäisellä työkokemuksella pätkätöissä vai neljääkymppiä lähestyessä... Mua ärsyttää sama asia vaikka olenkin ehkä jonkun mielestä sopivassa iässä.

Tuo ihmisten asenne on ärsyttävä, tuomitaan jo ennenkuin on tuomittavaa. Nuorille vanhemmille/vanhemmalle tulee kovat paineet, kun kaikki pitää tehdä paremmin kuin iäkkäämmät vanhemmat, jos olet samanvertainen kaivetaan esiin vain ne kaikki epäonnistumiset, joita varmasti tulee kenelle tahansa ensimmäistä kertaa äidille tulleelle ja niitä sitten suurennellaan ja liiotellaan!

No, sanomattakin lienee selvää, että olen itse (ollut) nuori äiti, kun esikoiseni sain 16-vuotiaana, mutta hyvin ollaan pärjätty. Nyt meille tulossa viides marraskuussa (ja isä on siis sama kaikilla) ja ikää 27...

Yhteistyössä