silmätipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piprane ema

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
9 124
1
36
pojalla alko silmä rähmimään ja mulla on vajaa pakkaus oftan akvakol kertakäyttöpipettejä, voinkohan antaa niitä tuolle pojallekin vaikka ne on mulle aikoinaan määrätty?

Toinen kysymys miten ymmärrätte tän silmätippoja koskevan säilyvyys tekstin?

Säilytys
Silmätippapullo säilytetään jääkaapissa (+2-+8 asteessa) ja kerta-annospipetit joko jääkaapissa tai viileässä, +2-+15 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa. Avattu pullo säilyy käyttökelpoisena kuukauden. Avatussa kuoressa olevien kertakäyttöpipettien kelpoisuusaika on 1 kk huoneenlämmössä. Kertakäyttöpipettiin mahdollisesti jäänyttä ainetta ei saa myöhemmin enää käyttää.

eli säilyykö nuo kerta-annos pipetit parasta ennen päivään asti jos ollu koko ajan jääkaapissa?

säilyy eräpäivään mut se iso pullo ei säily.
Ja toi akvakol on yleistä mitä määrätään silmätulehukseen. Meillä lekuri sano viikon alussa ku pojalle noita määräs että voi aikuisillekkin käyttää sitten jos alkaa oirehtimaan.

eli kyl mie käyttäisin :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
pojalla alko silmä rähmimään ja mulla on vajaa pakkaus oftan akvakol kertakäyttöpipettejä, voinkohan antaa niitä tuolle pojallekin vaikka ne on mulle aikoinaan määrätty?

Säilytys
Silmätippapullo säilytetään jääkaapissa (+2-+8 asteessa) ja kerta-annospipetit joko jääkaapissa tai viileässä, +2-+15 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa. Avattu pullo säilyy käyttökelpoisena kuukauden. Avatussa kuoressa olevien kertakäyttöpipettien kelpoisuusaika on 1 kk huoneenlämmössä. Kertakäyttöpipettiin mahdollisesti jäänyttä ainetta ei saa myöhemmin enää käyttää.

eli säilyykö nuo kerta-annos pipetit parasta ennen päivään asti jos ollu koko ajan jääkaapissa?

no en kyllä menis laittaan omin päin lapselle sulle määrättyjä tippoja. mietis vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Säilytys

no en kyllä menis laittaan omin päin lapselle sulle määrättyjä tippoja. mietis vähän.

noi on kyllä mun mielestä niitä samoja mitä pojallekin määrätty sillon vauvaiässä ku oli tulehdus viimeksi...
no mä soitan terkkaan ja varmistan asian ku ei huvita lähtä lääkäriin jonottamaankaan jos ei oo pakko.

meillä lapsi saa just noita samoja silmätulehdukseen, eli samaa lääkettä se lekuri määrää, miks mennä ostamaan uusia jos entisiäkin jäljellä.

Maalaisjärjen käyttö on ihan oikeesti sallittua

Alkuperäinen kirjoittaja mussukka:
meillä lapsi saa just noita samoja silmätulehdukseen, eli samaa lääkettä se lekuri määrää, miks mennä ostamaan uusia jos entisiäkin jäljellä.

Ja sä olet lääkäri?

sitä vaan mietin, että onko noita ees olemassa eri vahvuuksia?

sitä vaan mietin, että onko noita ees olemassa eri vahvuuksia?

http://www.yliopistonapteekki.fi
ja oftan akvakolia ei ole kuin yhtä vahvuutta. erona vain joko yks "iso" pullo tai sitten kerta-annokset.

Ja sä olet lääkäri?

no en herranen aika mutta maalaisjärkeä voi käyttää, lekuri määrää samoja rohtoja, akvakol vielä sellanen..miedompi lääke jota koitetaan ensin, sitten fucitahalmikkia jos ei auta.

ap meill lukee pakkauksessa "oftan akvakol 5mg/ml"

Ja sä olet lääkäri?

se, että yleinen ohje sanoo, että ei saa käyttää toisen reseptilääkkeitä on pääasiassa aivan totta, mutta kun nuo on oikeesti käsittääkseni niitä aivan samoja oli sit laps tai aikuinen...
no jotta kukaan ei menetä yöuniaan tän vastuuttoman äidin takia niin soita terkkaan.
Hämärä muistikuva kyl on, että sanoi lääkäriki sillon aikanaan, että jos tulee muillekki perheenjäsenille niin voi antaa, että siks määräs noita pipettejä eikä sitä pulloa joka jokaisella täytyy olla henkilökohtaisesti oma..

Ja sä olet lääkäri?

no en herranen aika mutta maalaisjärkeä voi käyttää, lekuri määrää samoja rohtoja, akvakol vielä sellanen..miedompi lääke jota koitetaan ensin, sitten fucitahalmikkia jos ei auta.

ap meill lukee pakkauksessa "oftan akvakol 5mg/ml"

samaa ainetta näkyy olevan meilläkin.

Kysy terveydenhoitajalta, minusta kaikista varminta niin.

Aina kannattaa varmistaa asia asiantuntijalta, jos kyse reseptivalmisteesta. Ihan vain siksikin, että näin saa merkinnän asiasta papereihin. Koskaan ei voi tietää. Kelle tahansa voipi tulla esim haittavaikutuksia lääkkeistä. Näitä voi tulla siktikin, vaikka lääkettä olisi käyttänyt aikaisemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Kysy terveydenhoitajalta, minusta kaikista varminta niin.

Aina kannattaa varmistaa asia asiantuntijalta, jos kyse reseptivalmisteesta. Ihan vain siksikin, että näin saa merkinnän asiasta papereihin. Koskaan ei voi tietää. Kelle tahansa voipi tulla esim haittavaikutuksia lääkkeistä. Näitä voi tulla siktikin, vaikka lääkettä olisi käyttänyt aikaisemminkin.

Joo mä olen vähän sellanen varmistelija luonne muutenki, mutta ei toi päivystysnumero vastaa mulle... jos ei tänään saa ketään kii niin putsailen keitetyllä vedellä tän illan ja soittelen aamulla uudestaan.

Vastaus terveyskeskuksesta kysymykseeni oli:
Periaatteessa me emme saa antaa lupaa käyttää toiselle määrättyjä lääkkeitä, mutta tuo oftan akvakol on se yleisin mitä määrätään ja todennäköisesti sitä määrättäisi pojallekin jos sen siellä käyttäisi...Saatte aivan itse sitten päättää miten toimitte :)

Eli onko järkee viedä lääkäriin jos silmä selvästi tulehtunut ja saisi saman lääkkeen sieltä sit omalla nimellä...

Eli vastaus mulle oli se, että ei ole vaarallista ainakaan.

Periaatteessa me emme saa antaa lupaa käyttää toiselle määrättyjä lääkkeitä, mutta tuo oftan akvakol on se yleisin mitä määrätään ja todennäköisesti sitä määrättäisi pojallekin jos sen siellä käyttäisi...Saatte aivan itse sitten päättää miten toimitte :)

Eli onko järkee viedä lääkäriin jos silmä selvästi tulehtunut ja saisi saman lääkkeen sieltä sit omalla nimellä...

rivien välistä=käytä(siis se lääke)

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

rivien välistä=käytä(siis se lääke)

juu :D

Yhteistyössä