Silmätulehduksesta tietäviä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasm

Vieras
Kuinka nopeasti silmätulehdus etenee ekoista oireista ja mitä ne oireet on?

Mulla on siis todettu korvatulehdus, antibiootit aloitin eilen.

Ilalla nukkumaan mennessä toinen silmä tuntui kostealta ja tunsin, että siihen kehittyy rähmää.. Ei ollut punainen. Ajattelin että onkohan aamulla vuorautunut rähmästä umpeen. No, ei ollut onneksi.

Silmä on edelleen normaalin näköinen mutta tunnen, että rähmää kehittyy vähän normaalia enemmän. Silmänurkkaan ilmestyy rähmänokare..

Onko tämä alkava silmätulehdus? Vai jotain muuta?

Jos silmä rähmii, siinä on tulehdus. Kuulostaa alkavalta tylehdukselta. Punaisuus saattaa tulla myöhemmin vasta. Mulla ainain silmätulhdus eteni nopeasti ja levisi toiseen silmään eikä ekat tipat auttaneet vaajouduin hakemaan vahvemman kuurin ja lisäksi voiteen. Kesti kaksi viikkoa. Suosittelen lääkäriin meno nopeasti.

Joo. Mulla on ollut silmätulehduksia elämäni aikana varmaankin miljuuna kertaa. Silmän sidekalvontulehdus on mulla välillä joka toinen kuukausi varmaan pahimpina kausina ja välillä on taas monenkin kuukauden tauko. Silmää rupeaa ensin kirvelemään ja särkemään ja seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana päivänä mulla on silmä ihan punainen. Siihen auttaa sitten vain lääkärin määräämät antibioottivoiteet ja - tipat. Mulla ei silmä rähmi yleensä. Jos silmä rähmii, on kyseessä käsittääkseni bakteeritulehdus ja jos ei rähmi on kyseessä virustulehdus. Muusta en nyt oikein muista, mutta on olemassa kumminkin erilaisia silmätulehduksia. Lisäksi mulla on silmässä myös herpes, joka joskus oireilee myös ja sehän on virustulehdus. Silmäherpeksessä silmän alle tulee rakkuloita. Yleensä silmätulehdukseni ei kumminkaan ole rähmimättömyydestä huolimatta ollut se herpes, koska siihen on myös oma testi lääkärissä.

Joskus mulla on myös muurautunut silmä rähmimisestä umpeen yöllä. Jos sulla ei enää edes rähmi, eikä muitakaan oireita ole veikkaan, ettei sulla ole silmärulehdusta laisinkaan :)

Silmätulehdus ei sitten aina vaadi antibiootteja parantuakseen, nyt vaan putsaat sitä keitettyyn veteen kostutetulla vanulapulla ulkonurkasta sisänurkkaan päin ja huolehdit käsihygieniasta. Noin niinkun ensiavuksi. Google osannee kertoa muita itsehoito-ohjeita. Tämä siis lähinnä kommenttina sille joka passittaisi HETI lääkäriin...

Onko oireileva silmä samanpuoleinen kuin tulehtunut korva? Jos on, niin liittyy varmasti korvatulehdukseen. Puhdistat vain silmää ja odottelet että oireet menevät ohi. Jos rähmintä pahenee, niin sitten kannattaa käydä lääkärissä.

Yhteistyössä