Silmätulehdus+nuha lapsella, viedäkö hoitoon vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan rähmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan rähmä

Vieras
Okei eli siis lapsellamme punoitti toinen silmä lauantaina ja meni sit ohi. Tänä aamuna kun hoitoon piti mennä niin molemmat punoittivat ja olivat vähän rähmässä.
Nuha tulossa, räkä valuu, kuumetta ei ollut.

Soitin aamulla hoitoon et voiko tuoda, kun ite siis epäilen et kuuluu tuohon flunssaan. Lapsi siis ei ole valittanut et silmä olis kipeä. Mitä vastas hoitotäti.. mistäpä sitä tietää onko kyse tarttuvasta silmätulehduksesta vai flunssasta ja että täällä on lähes kaikki flunssaisia, lapset ja hoitajat. Että päätä itse..

Minä päätin itse (anteeks nyt vaan kaikki) ja vein hoitoon kun ei suoraan kielletty. Silmätulehdushan voi olla jos korvissakin tulehdus..mikä kyllä iskee lapsellemme lähes joka flunssan yhteydessä. :/ Psst. korvia ei oo vielä valittanut kipeiksi.

Tänään sitten illan mittaan toinen silmästä on rähminyt enemmän, ei kipeä edelleenkään. Uskallanko viedä vai jäänkö kotiin ja käytän lääkärissä? Siis tarttuttihan laps jo tänään jos siis on kyse bakteeritulehduksesta. Rähmä ei ole vihertävää. On tää niin vaikeeta..

No en kyllä itse veisi silmätulehduksessa olevaa lasta päivähoitoon ellei lääkitystä ole päällä. Muut vanhemmat kiittää ja kumartaa tuosta hyvästä koska kuten sanoit, lapsesi on jo tänään tartuttanut siellä porukkaa tehokkaasti. Korvatulehdus ei tartu, silmätulehdus kylläkin.

vie lääkäriin. meillä sama homma (nuha+silmätulehdus) ja saimme silmälääkkeet. Yhden päivän varoaika kotona ja sit voi taas mennä päiväkotiin silmien puolesta.

No en kyllä itse veisi silmätulehduksessa olevaa lasta päivähoitoon ellei lääkitystä ole päällä. Muut vanhemmat kiittää ja kumartaa tuosta hyvästä koska kuten sanoit, lapsesi on jo tänään tartuttanut siellä porukkaa tehokkaasti. Korvatulehdus ei tartu, silmätulehdus kylläkin.

Niin varmasti sen tekevät, mutta lapsemme myös on saanut aika varmasti tämän flunssan sieltä, eli mä myös kiitän ja kumarran kun flunssaisia lapsia tuodaan hoitoon!
Päiväkodista ei kielletty tulemasta ja netin sairaslapsi ohjeissa myös lukee et voi mennä hoitoon jos on nuha/flunssa ja silmät punoittaa ja pikkuisen rähmii (adeno-virus?). Ja meillä siis tämä tilanne oli aamulla. Sen tiedän kyllä etten veisi jos olis pelkkä silämtulehdus, joka ei johdu flunssasta.

Silmätulehdus tarttuu ja todella helposti tarttuukin! Silmä EI välttämättä ole ollenkaan kipeä. Saattaa vain rähmiä ja vuotaa ja kutista. Korvatulehdus voi tarttua silloin, jos korvista valuu märkää eli jos on putket korvissa tai tärykalvo puhjennut. Se valuva erite on se mistä se tulehdus voi tarttua muihin. En vienyt lastani silmätulehduksessa tarhaan, vasta kun lääkettä oli laitettu 2-3 päivää. Silloin jo silmä oli lähes terve.

Meillä lääkäri tokas selvässä silmätulehduksessa että:" eihän ne päikyssä tykkää että sinne viedään mutta ei tämän takia sairauslomaa saa". Suostui kirjoittamaan mulle sen päivän kun tyhmänä jäin lapsen kanssa aamusta kotiin silmätulehduksen takia, ennen kuin lekuriin mentiin.

Silmätulehdus tarttuu tosi helposti. Hanki lääkkeet ja konsultoi lääkäriä.

Olen saanut ohjeet, että silmätulehduksessa ei lasta saisi viedä hoitoon.

Aamulla taidan soittaa tk:seen jos silmät punoittaa niin kuin illalla. Ja sekin on jännä et aamulla ja illalla punoittaa enemmän kuin päivällä.. Käsittääkseni jos olis bakteeritulehduksesta (tarttuvasata) kyse niin silmähän menis koko ajan huonompaan kuntoon, turvottaisj, kipuiilis jne. Itsellä ollut joskus ja tiedän ettei nukkua voi kun silmä koko ajan rähmii.

Kiitos vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja voihan rähmä;24807351:
Niin varmasti sen tekevät, mutta lapsemme myös on saanut aika varmasti tämän flunssan sieltä, eli mä myös kiitän ja kumarran kun flunssaisia lapsia tuodaan hoitoon!

Tai sitten on saanut sen bussista, kaupasta, postista, kirjastosta, ylipäätään paikasta jossa kulkee myös muita ihmisiä. Tähän aikaan vuodesta liikkuu miljoona eri virusta ja bakteeria ja jokaisen voi saada vaikka siinä ruuhkabussissa kun naapuri aivastaa. Ei kaikkien nuhien vuoksi tietenkään voi kotiin jäädä, mutta kyllä sitäkin pitäisi miettiä onko lapsi oikeasti hoitokuntoinen. Mun mielestä jos silmät rähmii, valuvat ja ovat punaiset niin ei ole. Itse ollaan kyllä saatu lääkäristä ohjeeksi että hyvä pitää eka vuorokausi lääkkeitten aloittamisesta kotona.

Tai sitten on saanut sen bussista, kaupasta, postista, kirjastosta, ylipäätään paikasta jossa kulkee myös muita ihmisiä. Tähän aikaan vuodesta liikkuu miljoona eri virusta ja bakteeria ja jokaisen voi saada vaikka siinä ruuhkabussissa kun naapuri aivastaa. Ei kaikkien nuhien vuoksi tietenkään voi kotiin jäädä, mutta kyllä sitäkin pitäisi miettiä onko lapsi oikeasti hoitokuntoinen. Mun mielestä jos silmät rähmii, valuvat ja ovat punaiset niin ei ole. Itse ollaan kyllä saatu lääkäristä ohjeeksi että hyvä pitää eka vuorokausi lääkkeitten aloittamisesta kotona.

Silmät punoittavat, eivät vuoda ja rähmi vain aamulla ja nyt illalla. Eli itse olen aika varma että liittyy tuohon virustautiin.. flunssaan.
Ja sieltä päikystä se on sen saanut, muuten ollut kotona vaan. Ei kauppoja ja muita ainakaan viikkoon.. päikky, jossa räkäisiä lapsia ja hoitajia täynnä.

Vastaus minulta on etten veisi hoitoon. Mutta ei sen vuoksi että se muihin tarttuisi sen kummemmin kuin mikään muukaan virustauti.

Meillä lapsilla lähes joka kerta, kun on räkätauti + korvatulehdus, on myös silmät punaiset + rähmivät, kun se sama erite mikä nenästä tulee, tulee myös kyynelkavavista´.

Enemmänkuin monasti on lääkärit sanoneet, että virustauti on ja hoituisi ihan vaan vesipesulla runsaalla n 3 vuorokaudessa. Ei sen ihmeemmin tartu. Mutta kun tietävät, ettei hoitoon voisi viedä, kun sitä niin karsaasti katsotaan niin myös on usein silmätipat annettu antibiootin kylkeen.
USein olen jättänyt silmätipat laittamatta ja hoitanut joko ilman mitään. Tietenkin jos korvatulehdukseen antibiootit annnettu niin sitten sillä myös silmät hoituneet nopeasti.

Miltä tuntuisi itsestäsi mennä töihin silmä rähmien/punaisena tai what ever? Mietitään taas hartaasti mitä sanoo muut vanhemmat, päikyn täti, lääkäri jne. mutta mitäs tykkää se puolikuntoinen tai jopa sairas lapsi parka? Mä ainakin tiedän tasan ja tarkkaan omista lapsistani, milloin he eivät ole hoitokuntoisia. Niinkin voi ajatella, että jos ei tykkää siitä että muut tuovat lapsiaan hoitoon tartuttamaan omia niitä omia nuppusia, niin toimii edes itse toisin.

Meille oli kyllä itsestäänselvää, että lapsi jää aamulla kotiin ja käytetään ensin lääkärissä hakemassa tipat. Pk:sta kysyttiin samalla kun kerrottiin että lapsi on poissa, et milloin heidän mielestään voi viedä -juurikin siksi kun se tarttuu niin helposti, mutta käskivät kysyä lääkäriltä sitten. Ja lääkärin ohjeen mukaan seuraavana päivänä vietiin hoitoon, kun tippojen antaminen oli jo aloitettu. Nuha on tälläkin ja rajua yskää, mutta nyt on kaks kertaa kuunneltu keuhkot ja katsottu korvat, ja kun ei mitään nuhaa kummempaa ole, on lääkärin kehotuksesta viety hoitoon.

Mutta toi silmätulehdus on musta eri juttu, sen tarttumista nyt voi kuitenkin yrittää estää. Olisin tehny toisinpäin kuin sinä, mutta kyllä nyt viimestään veisin lapsen lääkäriin.

Lapsi on käytetty eilen lääkärissä ja "silmätulehduskin" on kadonnut tänään. Lapsi oli hoidossa myös eilenkin ja lääkäri oli vasta hoidon jälkeen. Se silmien punoitus johtui nuhasta. Korvatulehdusta ei ollut, onneksi. Lapsi oli ja on edelleen hyväkuntoinen, vaikka räkä valuu ajoittain. Hoitopäiviä ei ole tälle viikolle enempää. Hoitoon vein, koska tiesin aika varmasti sen olevan virustautia, joka siellä on riehunut kaikissa.. ja lapsella ei kuumetta ole ollut missään vaiheessa!

Eihän joka räkätaudista voi olla pois..kun lapsi kuitenkin jaksaa touhuta normaalisti. Itsekään en ole pois töistä jos minulla on vain nuhaa. Huom! Pelkkä silmätulehdus + kova rähmiminen on asia erikseen, kun flunssaa ei ole ilmassa. Silloin en tietenkään vie hoitoon enkä myöskään itse mene töihin. Et tälleen täällä..

Alkuperäinen kirjoittaja voihan rähmä;24807351:
Päiväkodista ei kielletty tulemasta ja netin sairaslapsi ohjeissa myös lukee et voi mennä hoitoon jos on nuha/flunssa ja silmät punoittaa ja pikkuisen rähmii (adeno-virus?). Ja meillä siis tämä tilanne oli aamulla. Sen tiedän kyllä etten veisi jos olis pelkkä silämtulehdus, joka ei johdu flunssasta.

Räkänokkaisen lapsen sinäkin hoitoon tänä aamuna veit?

Lääkärillä käynti ja mielipide hältä. Tropit ja päivä kotona, sillain meni silloin kun tyttö noita silmätulehduksia sai.

Bakteerit ja virukset, jotka aiheuttavat silmätulehduksen, ovat samoja kuin hengitystietulehduksissakin, joten lapsen voi viedä päivähoitoon. Huolellisella käsien pesulla ja silmien hieromisen välttämisellä voi tarttumista vähentää.

Silmätulehdus tarttuu pienillä lapsilla tosi herkästi. Meillä on lääkäri kirjoittanut aina 1-2 päivää sairaslomaa ja ohjeeksi annettu että hoitoon voi mennä heti kun on oireeton.

Älä tartuta muihin!! Pienillä lapsilla se on todella kurja! :(

Yhteistyössä