Silmien värin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttuminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttuminen?

Vieras
Hei! Koska vauvalla silmien väri muuttuu jos on muuttuakseen? Meillä vanhemmilla toisella siniset ja toisella ruskeat, vauvalla ikää kuusi viikkoa ja toistaiseksi vielä siniset.

Hei! Meidan poika kohta 6kk ja silmat edelleen siniset. Isansa puolella ruskeasilmaisia ja minun puolellani sinisilmaisia. Ruskeahan on dominoiva eli sinansa suurempi todennakoisyys etta pojallekin tulisi ruskeat silmat. Meidan lastenlaakari on sanonut etta 6kk mennessa vari muuttuu jos on muuttuakseen mutta ihan lopullinen savy selviaa vasta kahteen ikavuoteen mennessa. Mikali nain on niin nayttaa silta etta meidan poika jaa sinisilmaiseksi.

Kai se alkaa aika aikaisessa vaiheessa näkyä, tuleeko silmistä siniset vai ruskeat. Sävyt sitten voivat muuttua. Meidän neidillä oli aluksi siniset ja nyt ne ovat vähän haalistuneet aika harmaiksi. Pari päivää sitten huomasin auringossa, että keskellä on täpliä keltaista/vaalean ruskeaa. Ihan hauskan näköistä. Lapsen isällä on harmaat silmät ja minulla vihreän-ruskeat.

Ansulle: Lukion bilsan pohjalta katsottuna se todennäköisyys on 50% ja 50% jos ruskesilmäinen vanhempi on perinyt peittyvänä sinisilmäisyyden jommalta kummalta vanhemmaltaan. Jos ruskeasilmäisyysgeeni on tullut ruskeasilmäiselle vanhemmalle molemmilta isovanhemmilta niin kaikista ko. ruskeasilmän lapsista tulee ruskeasilmäisiä, sillä ruskeasilmäisyys on dominoiva suhteessa sinisilmäisyyteen. Siis jos ihan noin niinkuin teoreettisesti asiaa tarkastellaan. Oikeesti ei ole näin yksinkertainen juttu käsittääkseni.

Mulla on umpi-ruskeet silmät, samoin äidilläni ja isälläni. Lapsellani kuitenkin kirkkaan siniset, kuten isälläänkin jonka vanhemmista toisella siniset ja toisella ruskeat.

Tirlittan: Tilanne selittyy sillä, että sinä (ja täten myös vähintään jompikumpi vanhemmistasi) olet ns. eriperintäinen ruskeasilmäinen, jolla siis on myös sinisilmäisyysgeeni, jonka olet sitten siirtänyt eteenpäin lapsellesi. Eli se menee niin, että ruskeasilmäinen voi periyttää lapselleen sinisilmäisyyden, mutta kahden sinisilmäisen lapsi taas ei (ainakaan perinnöllisyysopin mukaan :)) voi koskaan olla ruskeasilmäinen.

Yhteistyössä