Sinä joka et päässyt opiskelemaan hoitoalaa - mikä oli syynä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olisi kiinnostavaa kuulla. Itse tulin tänä keväänä hylätyksi sairaanhoitajan pääsykokeissa ja vasta loppuviikosta saa kysellä tuloksista tarkemmin. Pelottaa että tämä johtuu masennuksestani ja ahdistushäiriöstä. Tai vielä pahempaa - jos olenkin paljastunut täysin hulluksi niissä psykologisissa testeissä. Olen mielestäni ihan opiskelukykyinen ja saanut hoitoa melkein viisi vuotta. En tiedä miten olisin paremmin voinut sitä psykologia vakuuttaa ja tuntuisi jo suoranaiselta syrjimiseltä tuo. Mikään psykoottinen tai päihdeongelmainen kun en kuitenkaan ole. Halu ja motivaatio olisi kova. Olen huomannut että voin paljon paremmin kun elän mahdollisimman normaalia elämää, enkä ole kotona tyhjän päällä kuten nyt.

Ei varmasti johdu tuosta. Omalla luokallanikin on vaikka minkälaista masentunutta ja psyykkisesti muuten sairasta. Valitettavaksi hoitajaksi saa opiskella, oli sitten kuinka pahasti epätasapainossa itsensä kanssa.

Todennäköisesti pisteesi vaan eivät ole riittäneet, hakijoitahan otetaan valintakokeisiin (esivalinnan jlk) siten, että vain n. 1/3 heistä saa opiskelupaikan. On siis todennäköisempää ettet tule valituksi, kuin että tulet.

Mitään syytä ei tarvitse olla, hakijoita hoitoalalle on valtavasti. Yleensä se "syy" hylkäämiseen löytyy motivaatiopisteistä, koska opiskelupaikkoja on rajattu määrä, ja hyviä hakijoita paljon. Motivaatiopisteet on ainakin ennen olleet turvallinen tapa tehdä hajontaa opiskelijoiden kesken kun muuta perustetta ei ole (eli pääsykokeet on menneet hyvin), ja joukkoa on pakko jotenkin saada karsittua pienemmäksi. Niistä hakija ei voi valittaa, niitä ei olla perusteltu sinne papereihin mitenkään, ja ne menee haastattelijan mutu-tuntumalla.

Ainakin joskus aiemmin, jos pääsy oli jäänyt kiinni siitä, että olit saanut soveltuvuuskokeessa tai psykologin haastattelussa hylätyn, näkyi suoraan siinä ilmoituksessa, ettei ole saanut paikkaa. Esimerkiksi mulla oli merkintä 25/25, joka tarkoitti, että kaikista pisteisiin vaikuttavista asioista (yo-todistus, työkokemus, alakohtainen työkokemus, haastattelut...) olin saanut 25 pistettä (ensimmäinen 25). Opiskelupaikkaan hakemassani oppilaitoksessa oli vaadittu 25 pistettä (tuo viimeinen 25) eli mun olisi pitänyt päästä juuri ja juuri opiskelemaan. Sitten noiden pisteiden jälkeen oli vielä erikseen psykologin haastattelun ja soveltuvuuskokeen tulos (asteikolla 1-3), jos se oli jommasta kummasta tai molemmista 1 eli huonoin, ei opiskelupaikkaa saanut. En enää muista mun tapauksessa kumpi oli ykkönen, mutta sillä kertaa opiskelupaikka tyssäsi siihen... Myöhemmin kyllä pääsin opiskelemaan haluamaani kouluun, kun tiesin valmistautua etukäteen pääsykokeisiin ja haastatteluun.

Kyseinen paikkakunta on vain aika pieni, johon pitäisi olla paljon helpompi päästä kuin metropolioihin sun muihin ja valintakokeessa oli aika vähän väkeä. Meistä olisi saanut varmaan yksi tai kaksi luokallista. En sanoisi olevani epätasapainossa itseni kanssa. Vaikeuksia on ollut, mutta pärjään.

Ap

siis mitä järkeä?
Testit mittaavat opiskeluvalmiuksia ja oppimisprosesseja sekä sosiaalisia taitoja. Testiin kuuluu kielelliset, matemaattiset, keskittymiskykyä mittaavat, sosiaaliset tilannetehtävät, havaintokykyä, mekaanis-tekniset päättelykykyä mittaavat, nopeus- ja tarkkuustehtävöt sekä toiminta ryhmätyötilanteissa. Testejä tekee mm Suomen Psykologikeskus. Varsin kattava paketti.

Jos et selviydy testeistä niin silloin on tarvetta kehittyä opiskeluvalmiuksissa, itsenäisyydessä, aloitteellisuudessa ja päätöksentekotaidoissa, paineensietokyvyssä ja jaksamisessa, vuorovaikutustaidoissa, motivaation syvällisyydessä sekä tietämyksestä ammatin sisällöstä.

Testit mittaavat opiskeluvalmiuksia ja oppimisprosesseja sekä sosiaalisia taitoja. Testiin kuuluu kielelliset, matemaattiset, keskittymiskykyä mittaavat, sosiaaliset tilannetehtävät, havaintokykyä, mekaanis-tekniset päättelykykyä mittaavat, nopeus- ja tarkkuustehtävöt sekä toiminta ryhmätyötilanteissa. Testejä tekee mm Suomen Psykologikeskus. Varsin kattava paketti.
kits

Yhteistyössä