Sinulla on masennut, sinulla on alkoholiongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys???

Vieras
Olet tavallinen ihminen, joka ei käytä alkoholia ollenkaan.
Olet tavallinen ihminen, jolla ei ole mielenterveysongelmia.

Valitat väsymystä koliikkivauvan ja kahden uhmaikäisen kanssa eläessäsi ja joudut lastensuojelun kohteeksi. Kun lastensuojelusta ei ole mitään hyötyä ja haluat siitä eroon pyydät nähtäväksi raportit tapaamisista.

Miten pulustaudut, kun huomaat, että sinulla on alkoholi ja mielenterveysongelma?

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys???:
Olet tavallinen ihminen, joka ei käytä alkoholia ollenkaan.
Olet tavallinen ihminen, jolla ei ole mielenterveysongelmia.

Valitat väsymystä koliikkivauvan ja kahden uhmaikäisen kanssa eläessäsi ja joudut lastensuojelun kohteeksi. Kun lastensuojelusta ei ole mitään hyötyä ja haluat siitä eroon pyydät nähtäväksi raportit tapaamisista.

Miten pulustaudut, kun huomaat, että sinulla on alkoholi ja mielenterveysongelma?

up

Mielenterveysongelmat johtuu usein alkoholista, siksi varmasti asenne on helposti se, että epäiullään alkoholismia taustalla.
Mielenterveysongelmat taas (kuten alkoholismikin kyllä ) on sellaisia, että niitä harvoin itse tajuaa.
Masennus taas on normaali reakstio epänormaaliin tapahtumaan ja vauvan ja kahden taaperon yksinhuoltajan elämä varmasti on niin raskasta verrattuna ns. normaaliin perhe-elämään, että sitä voi jo pitää epänormaalina tapahtumana ja jonkun asteinen masennus on ihan "luonnollinen" reaktio.
Mä antaisin asia olla, nmitäs väliä sillä on? Mä suhtaudun ihan posuitiivisesti lastensuojeluun, vaikka niiltä nyt varsinaisesti ei mitään apua mihinkään saakkaan, mutta ei ne muo haitannukkaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mielenterveysongelmat johtuu usein alkoholista, siksi varmasti asenne on helposti se, että epäiullään alkoholismia taustalla.
Mielenterveysongelmat taas (kuten alkoholismikin kyllä ) on sellaisia, että niitä harvoin itse tajuaa.
Masennus taas on normaali reakstio epänormaaliin tapahtumaan ja vauvan ja kahden taaperon yksinhuoltajan elämä varmasti on niin raskasta verrattuna ns. normaaliin perhe-elämään, että sitä voi jo pitää epänormaalina tapahtumana ja jonkun asteinen masennus on ihan "luonnollinen" reaktio.
Mä antaisin asia olla, nmitäs väliä sillä on? Mä suhtaudun ihan posuitiivisesti lastensuojeluun, vaikka niiltä nyt varsinaisesti ei mitään apua mihinkään saakkaan, mutta ei ne muo haitannukkaan ole.

Juuri näin.

Alkoholismi on niin salakavalaa ja alkoholismin kieltäminen on myös merkki sairaudesta. Tässä tapauksessa tilanne on tosin se, että kyseinen henkilö on ollut täysin raitis jo vuosia, eikä aiemminkaan ole käyttänyt alkoholia lähellekään riskirajoja.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Millä todistat raittiuden?

Ainakin verikokeella saa maksa-arvot testattua.
Maksa-arvoista näkyy käyttääkö paljon alkoholia.

Paitsi että ei näy. Mieheni on alkoholisti ja hoitoon mennessään jo alko olla siirtyny sairauden 3. eli myöhäiseen vaiheeseen, jossa tehdään itsemurha tai kuollaan onnettomuudessa, mutta maksa-arvoissa ei ole koskaan ollu vikaa. Toisaalta taas monet lääkkeet tai jotkut sairaudet saattaa nostaa maksa-arvoja, vaikka ei käyttäisi alkoholia lainkaan -tälläinenkin kaveri mulla on, joka vuosi työterveyshuollossa joutuu "rippituoliin" viinan käytön takia, vaikka sairautensa takia on ollu absolutisti jo muutaman vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Ainakin verikokeella saa maksa-arvot testattua.
Maksa-arvoista näkyy käyttääkö paljon alkoholia.

Asian olemattomuutta on hankala todistaa. Luulisi, että alkoholismista tarvittaisiin jokin ulkoinen merkki, kun vaikka tyhjä pullo, havaittu päihtymys tai jotain. Ihminen, joka ei käytä käteistä ollenkaan voi näyttää tiliotteet ja niissä ei näy yhtään kapakkaa tai alko merkintää. Silti kaljaa saa ruoka kaupasta. Todistaminen leimattuna on mahdotonta. Etenkin, kun todistusta ei arvioi ulkopuolinen, vaan syyttäjä.

Mun mielestä sitä ei tarvi todistaa.

Ihmisen, joka on sinut itsensä kanssa ei tavi todistaa eikä selitellä mitään kenellekään. JOs sosiaalitantat haluaa kyläillä, niin kyläilkööt. JOs kaikki asiat tosiaan on kunnossa, niin antaa tätejen puuhailla, ei ne löydä mitään huomautettavaa.

Vamoni kertoi aikoinaan neuvolassa, kuinka väsyttää olla vauvan ja kahden uhmaikäisen kanssa yksin kotona. Siitä se sitten alkoi. Isältä ei tietenkään missään vaiheessa kysytty mitään ja ensimmäisessä yhteydenotossa käsiteltiin jo huostaanottoa. Onneksi kertapuhuminen riitti.

Pyysin jälkikäteen paperit itselleni nähtäväksi. Rehellisesti sanottuna en tunnistanut niitä ihmisiä, joista on kirjoitettu. Uskoisin, että kyseessä on jokin vanha pohja, johon oli lähinnä vaihdettu nimet.

Jo alun kohdassa "perheen nykytilanne" lukee, että "äiti käy mielenterveyskeskuksessa parin viikon välein masennuksen takia". Hieno sairaus, kun siitä saa ensimmäistä kertaa lukea tehtyään julkisuuslain mukaisen tietopyynnön!

Minusta taasen tehtiin paperilla alkoholisti. Tätäkään en tiennyt ennenkuin sain paperit käsiini. "ajoittaista juomista kotona, joka saattaa kestää muutamankin viikon kerrallaan". Taitaa se alkoholi olla kamalaa ainetta, kun se poistaa muistin niin totaalisesti, että ainoastaan perhetyöntekijät kerkeävät havaitsemaan alkoholinkäytön.

Lähes jokaisessa paperissa lukee alalaidassa TIEDOKSI kohdassa nimeni. Silti ensimmäistäkään paperia en saanut ennen julkisuuslain mukaista tiedonpyyntöä.

Mielestäni tilanne, jossa syyttäjä tekee tutkinnan ja antaa tuomion on todella pelottava. Jos tilanne toistuu, niin tiedostan jo, että ongelman kieltäminen ei kannata. Kannattaa ennemmin satsata kakkuun ja pullaan.

Lastensuojelun asiakkuuden päättyminen ei myöskään ilmene papereista. Raportit kun lukee, niin avoin tapaus on edelleen käsissä. Jää mielikuva, että on vain hyllyllä ja joskus voi olla, että tullaan uudelleen "alkoholistin" ja "mielenterveysongelmaisen" kotiin tekemään lastensuojelua.

Miten todistat, että sinulla ei ole alkoholiongelmaa? Jos kiellät sen, niin se on vain merkki ongelmasta. Itse lopetin alkoholin käytön kokonaan heti, kun kuulin lastensuojelun yhtenä perusteena olevan alkoholinkäyttöni. Itse totean, että alkoholin käytölläni ei ole ollut merkitystä, mutta miten se tulkitaan? Juoppo, joka ratkeaa heti, jos tulee ongelma? Ilmiselvästi avun tarpeessa?

Jos alkoholi-ongelman kiistäminen on mahdotonta, niin vähintään yhtä kummallinen tilanne voi syntyä mielenterveysongelman kiistämisestä. Papereissa lukee masennus. Millä sitä kiistät? Ihminen on mielenterveysongelmainen silloin, kun paperissa lukee niin. Ei suomessa tarvita lääkäriä tekemään diagnoosia. Olisi hyvä, jos lastensuojelua tekevät joutuisivat tarkistamaan diagnoosit lääkäriltä. Nyt heillä ei taida olla oikeutta nähdä potilastietoja ja se mitä et tiedä, sen voi keksiä.

Jälkikäteen olen ajatellut asiaa myös näin. Ihminen, joka on palkattu tekemään lastensuojelua tekee sitä oli työtä tai ei. Jos kunnan lastensuojelua tekevien työntekijöiden määrä kaksinkertaistuu kaksinkertaistuu myös lastensuojelutapausten määrä. Lastensuojelun tarve seuraa lastensuojelua tekevien henkilöiden määrää. Jokainen pyrkii tietysti olemaan työssään tehokas.

Omiin havaintoihini perustuen voin todeta olevani tässä asiassa yleisen mielipiteen vastainen. Uskon, että vähentämällä lastensuojelutyötä tekevien määrää päästään parempaan lopputulokseen. Toimenpiteiden kohteeksi joutuminen on tavallisille pienten lasten vanhemmillle todella rasittavaa. Jos poistetaan puolet lastensuojelun tekijöistä saadaan poistettua suuri osa lastensuojelun ongelmista. Toimenpiteet kohdistuvat silloin paremmin kohderyhmään. Ongelmaisessa perheessä asuva lapsi voi hyötyä lastensuojelusta, mutta suurimmalle osalle lastensuojelu on turha rasite.