Sisäänkasvavat pottuvarpaankynnet... mikähän olis fiksuinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "monsteri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"monsteri"

Vieras
Mulla on ollu vähän koko ikäni ongelmalliset pottuvarpaat. Aina silloin tällöin ovat vuorotellen vähän kipeytyneet pottuvarpaat tuolta sisäsivulta ja punoittaneetkin, mutta olen sitten aina leikannut itse kynttä silleen iisisti niin se on helpottanut. En mitään repimisiä ole tehnyt, oikeestaan melko normaalisti lyhentäny kynttä jne.

Nyt vaan tuntuu et vaiva on alkanu olemaan tiheempään ja kas kummaa, nyt mulla on noi ulkosyrjätkin kipeet. Mietin vaan sitäkin, et voiko jalka "kasvaa" tai lötsähtää reilu kolmikymppisellä niin et kengät onkin yhtäkkiä jääneet pieniksi?

Kynsiä en haluais revittäväksi tk-lääkärin vastaanotolla, koska epäilykseni on suuri, et siitä tulee vaan joku repimiskierre, jos ei lekuri osaakaan "tappaa" sitä aihiota. Jalkojenhoitajaakin olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa ja nyt ehkä tärppäsi ja löysin sellaisen joka tekee niitä jousihoitoja...

Onko kohtalotovereita ja minkälaisia kokemuksia?

Moi! Miusta ei kyl ole apua mutta voin kuvitella tilanteesi!
Onnistuin tuossa kerran leikkaamaan oman kynteni kait liian lyhkäseks ja rupesi kasvamaan sisäänpäin....voi luoja, että teki kipeää !! Ja näytti ihan karseelle! Jalkahoitajalle ei onneks tarttenu mennä kun meni sitten itekseen ohi , kun annoin kasvaa taas tarpeeksi pitkäksi ja se sieltä sit tuli ulos niinku itsestään (?) Mutta muistan sen kivun kyllä . Ja jalhoitajalle olisin sitten mennyt jos ei olisi helpottanut.

TOIVOTTAVASTI LÖYDÄT APUA. ETSI ETSI...

Suosittelen jalkojenhoitajaa, laittaa koukut kynnen kulmien alle ja johan oikenee. Siis keskelle kynttä liimataan samannäkönen juttu mikä laitetaan hampaan pintaan oikomishoidossa ja siitä vedetään kumpaankin kulmaan ohut metalli jousi joka vetää kynnen suoraksi. Ei ehkä kaunis mut on nopea ja kivuton. Itse kutsun tätä taulukoukuksi kuten kaikki muistaa mummoloista nämä seinälle ripustetut lautaset.

Mul on kerran tulehtunut niin pahaksi, että kynsi leikattiin tk:ssa. Tämä oli jo joskus teini-iässä. Nykypäivänä mä revin noi kynsien "piikit" silleen, että eivät pääse sinne sisälle kasvamaan. Ja toivon ja rukoilen, että kesäisin kukaan ei katsoisi mun varpaan kynsiä :D

Juu mulla syystä tai toisesta toinen ulkoreuna kasvoi aina sisään -> jatkuva tulehdus päällä. No kahdesti se leikattiin yksityisellä. Nyt se kurja kynsi taas kasvaa takaisin, mutta onneksi niin hitaasti ettei ihan vielä tarvi mitään tehdä...

Mulla on ollut noita toistuvia kynsivallintulehduksia isoissa varpaissa. Osa lääkäreistä lykkää vain antibioottikuuri, osa leikkaa. On tilanteita, joissa se leikkaus on pakollinen. Oma hoitoni on ollut seuraava, olen itse tunkenut pumpulia kynnen alle, ensi pumpuli on kastettu desinfiointiaineeseen ja sitten tungettu kynnen alle, päälle joko basibact pulveria tai antibioottista rasvaa. Sitten ohut sidetaitos. Hoitoa tehdään aamuin illoin. Lisäksi varvasta joko suihkutetaan tai kylvetetään kuumassa vedessä, itse olen lisännyt veteen vielä suolaa. Jos kynsivallissa on märkää, se painetaan varovasti sieltä pois, mulla usein se on tullut itsestään, kun olen laittanut pumpulia kynnen alle. Se on nostanut kynttä sen verran, että märkä on päässyt pois. Se helpottaa kipua kovasti.

Nyt mulla ei ole ollut ongelmia kymmeneen vuoteen.

Yhteistyössä