Sisäkissa ja rivitalon/omakotitalon auki oleva takaovi...onko joku saanut tätä yhtälöä sopimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Meillä on siis sisäkissa jota on joskus pentuna viety pari kertaa ulos sillä seuraamuksella, että se pelkäsi ihan helkutisti ja pyrki lähimmän puskan alle, josta ei halunnut tulla pois.

Kissa on löytynyt noin 2 viikon iässä luonnosta, johon sen (villiintynyt) emo oli sen synnyttänyt. Emo ja muut pennut pääsivät pakoon, mutta tämä saatiin kiinni koska varikset hakkasivat sitä ja se pakeni puskaan.

Olemme asuneet rivarissa 6 vuotta sitten noin vuoden ajan ja mulla oli koko kesän takaovi auki. Tasan kerran kissa meni tuona aikana pihalle, muutoin se pysyi visusti sisällä. Kissaa kyllä kiinnostaa ulkomaailma, eli se menee kynnyksen äärelle makaamaan, mutta ulos se on ovesta mennyt vain sen yhden kerran. Tällöin häädin kissan takaisin sisälle ja sen jälkeen se ei ole nokkaansa ovesta ulos tunkenut.

Nyt asumme taas rivarissa ja ovi on sekkosen selällään. Kissa toimii kuten ennenkin, eli on kiinnostunut ulkona näkyvästä liikkeestä, mutta ei näytä elettäkään mennäkseen ulos, vaan menee korkeintaan kynnyksen ääreen makaamaan.

Kauankohan tämä toimii näin?

Olen kyllä rakentamassa tuohon varmaan tämän päivän aikana portin lapsia varten, mutta ei se portti kyllä kissaa pidättele, jos kissa tosiaan ulos haluaa mennä...siitä kun pääsee kissa yli vaikka perse edellä.

Onko jollakulla kokemusta kissasta joka ei ole halunnut mennä ulos...tuleeko joku ruma päivä kuitenkin se tilanne eteen, että kissa ulos paukauttaa?

Meillä on tuolla kyllä aita, mutta kyllä kissa sen yli pääsee jos haluaa. Meidän kattimme ei ole kova pomppimaan ja kunhan saan tuohon sen portin, niin sen jälkeen kissalla olisi periaatteessa kaksi hidastetta matkallaan ennen kuin on poissa pihaltamme, eli mikään mielettömän suuri todennäköisyys ei liene sille, että kissa lähtee kokonaan reissuun.

Mutta kokemuksia tosiaan kaipaan.

Meillä on kissan astia parvekkeella, ei ole yrittänytkään karata. Nyt on kyllä häveissä, liekö kevät villinnyt. Toivottavasti löytyy.
Pidimme täysin sisäkissana ettei tulisi hinkua ulos.

Mä luulen että se päivä tulee kyllä kun kissa rientää ulos. Koskaan ei mistään voi olla varma. Meidän naapuritkin pitää pihallaan kissoja kun "ei ne sieltä karkaa". Kuitankin molemmat ovat käyneet meidän pihalla kylässä. Pihojen välillä siis korkea aita. Meidän kissat varmaan ois niin paukapäitä että ne lähtis vaan päättömänä juoksemaan jos ovi ois auki.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipa:
Mä luulen että se päivä tulee kyllä kun kissa rientää ulos. Koskaan ei mistään voi olla varma. Meidän naapuritkin pitää pihallaan kissoja kun "ei ne sieltä karkaa". Kuitankin molemmat ovat käyneet meidän pihalla kylässä. Pihojen välillä siis korkea aita. Meidän kissat varmaan ois niin paukapäitä että ne lähtis vaan päättömänä juoksemaan jos ovi ois auki.

Mikään ei tietenkään ole 100% varmaa...meillä on koiria jotka kyllä myös pääsevät tuosta aidan yli (ainakin isompi) halutessaan, mutta eipä ne ole tuolta pihalta omin nokkineensa poistuneet...paitsi pienempi lähti viime talvena, kun aita oli enää 30 cm korkea lumen vuoksi, jota siis oli aidan edessä PALJON.

Jos kissan tuosta meidän pihaltamme joku päivä bongaan niin sitten tietenkin pitää hommata tuohon sellainen "hyttysverkko-ovi" tai muu vastaava, koska jos kissa rupeaa omalla pihallamme viihtymään, se reviiri laajenee kyllä pidemmällekin. Ja sitä en halua.

Pohdin nyt lähinnä riskiä sille, että miten todennäköisesti se ensimmäisellä ulosmenokerrallaan (jos sellainen tulee) lähtee sitten pidemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Miten ois sääskiverkko verkkoviritelmä? tarrat kiinni ovenpieliin

Sikäli ei kovinkaan kätevä, että tuossa kuljetaan edestakaisin pitkin päivää. Mutta jos kissa tosiaan menee meidän pihalle, niin sitten tuohon pitää joku kissavarma este laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipa:

Mikään ei tietenkään ole 100% varmaa...meillä on koiria jotka kyllä myös pääsevät tuosta aidan yli (ainakin isompi) halutessaan, mutta eipä ne ole tuolta pihalta omin nokkineensa poistuneet...paitsi pienempi lähti viime talvena, kun aita oli enää 30 cm korkea lumen vuoksi, jota siis oli aidan edessä PALJON.

Jos kissan tuosta meidän pihaltamme joku päivä bongaan niin sitten tietenkin pitää hommata tuohon sellainen "hyttysverkko-ovi" tai muu vastaava, koska jos kissa rupeaa omalla pihallamme viihtymään, se reviiri laajenee kyllä pidemmällekin. Ja sitä en halua.

Pohdin nyt lähinnä riskiä sille, että miten todennäköisesti se ensimmäisellä ulosmenokerrallaan (jos sellainen tulee) lähtee sitten pidemmälle.

No tietenkin jos kissa näkee esim aidan päällä jotain mielenkiintoista, niin on riski että lähtee metsästysmatkalle aika pikaisestikin. Siinä vaiheessa vaistot varmastikin iskevät päälle. Toinen on tietysti jos kissa säikähtää jotain. Mä kyllä laittasin takaoveen jonkun verkotuksen..

Vaikea sanoa mitä kissan päässä liikkuu. Mä ottaisin kuitenkin varman päälle enkä antaisi katille mahdollisuutta lähteä. Tuskin se sisäkissana pitkälle lähtee ainakaan aluksi, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että yksi inhottavammista asioista on se kun kissa katoaa.

Rakennatte sellaisen 2kissaterassin", eli verkotetun, katetun tarhan johon astutaan heti ovesta, ja josta on sitten edelleen erillinen verkko-ovi pihalle. Tänne kissaterassille voi sitten laittaa vaikka pöydän ja tuoli ja kukkia kasvamaan, on ihanan näköinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kissamami:
Rakennatte sellaisen 2kissaterassin", eli verkotetun, katetun tarhan johon astutaan heti ovesta, ja josta on sitten edelleen erillinen verkko-ovi pihalle. Tänne kissaterassille voi sitten laittaa vaikka pöydän ja tuoli ja kukkia kasvamaan, on ihanan näköinen.

Ja tää ei nnyt ihan vastannut alkuperäisen kysymykseen, mutta kiva ratkaisu kissaperheen rivaripihaan.

No ei hevillä rakenneta mitään verkkosysteemiä tuohon pihalle.

Mä siis en halua että kissa menee ulos, joten miksi mä rakentaisin sille tilan ulos :o Suuremmalla riskillä se sitten karkaa, kun muksut menee siittä verkko-ovesta edestakaisin ja kissa livahtaa välistä, kun on kerran ulkona jo tottunut olemaan.

Enkä mä tod. halua pihalleni mitään verkkotarhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

No ei hevillä rakenneta mitään verkkosysteemiä tuohon pihalle.

Mä siis en halua että kissa menee ulos, joten miksi mä rakentaisin sille tilan ulos :o Suuremmalla riskillä se sitten karkaa, kun muksut menee siittä verkko-ovesta edestakaisin ja kissa livahtaa välistä, kun on kerran ulkona jo tottunut olemaan.

Enkä mä tod. halua pihalleni mitään verkkotarhaa.

Ok, tämä selvä. :)

Meillä sisäkissat nauttii ulkoilusta tarhassa, kesät talvet, tarhaan kulkevat itse sisältä.

Tässä vielä kuvia ihanasta kissatarhasta, meillä ei tosin ole näin hieno
http://www.maumillan.com/kissatarha.htm

Oiskin oma piha, johon vois tehä tolllaisen mahtavan tarhan... *pikkuisen kade*

toivottavasti kissojaan ulos päästävät omistajat ovat myös huolehtineet, että heidän kissansa ovat kastroituja/steriloituja....etteivät osaltaan edistäisi ei-toivottujen pentujen syntymistä. Muistakaa myös kaulapanta kissallenne(sellainen jossa on 'turvakuminauha' varalla jos kissa tarttuu pannasta johonkin). Nyt kun on kylmä syksy, nii toivottavasti ihmiset myös reagoivat jos näkevät kissoja liikuskelemassa yksikseen ja toimittavat löytöeläinkotiin.. (jos kissalla kaulassa panta jossa puh.nro, helppo soittaa ja varmistaa liikkuuko kissa kotikulmilla vai onko eksynyt kauemmas).

(meillä valjaissa ulkoileva katti, joka yrittää aina silloin tällöin myös karata ovesta ulos (varotoimena panta kaulassa siis sisälläkin :))

ei välttämättä liity aiheeseen ihan tiukasti, mutta meidän naapurissa on aivan uskomaton kisu.
se on fiksuin koskaan näkemäni kissa.
käy ulkoilemassa, mutta tulee aina nätisti takaisin, hirveän mourun kanssa, jos ei häntä heti päästetä. Ja on meidänkin oven takana käynyt, mutta on tainnut oppia ettei erehdy enää.

No kerran taas tässä kesällä, kun oli ne kuumat ilmat, mitä näen yhtäkkiä.
Sisään saapastelee todella määrätietoisen näköinen katti, ei se naapurin.
Mutta ehti tähän olohuoneeseen asti, näki minut (joka olin huonekalujen takia näkymätön sille ensin) ja äkkinäinen u-käännös, ja lujaa takaisin avoimesta ovesta, mistä oli tullutkin.

Hei,

Hommasin parvekkeen oveen tommosen rullattavan hyttysverkon. Ollut vasta viikkon paikallaa. Pitää hyvin kissa sisällä, mutta päästää ilman kulkemaan. Eikä kissakaan yritä repiä sitä. Kävi haistelemassa verkkoa ja kääntyi ympäri. Verkko pysyy kiinni magneetilla, joten on helppo käyttää.
Kauppa oli www.a-rakennustarvike.fi --> rullattava hyttysverkko

Yhteistyössä