Sisarusten ikäero ja tuplarattaat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piia"

Vieras
Meillä on tulossa lapsille ikäeroa 2-vuotta. Juniori syntyy kesällä. Ensin meinasimme, että ostetaan vaunut ja niihin seisomalauta. Kävimme katsomassa vaunuja ja liikkeessä niihin laitettiin seisomalauta. Taapero ei nähnyt mitään seisomalaudalta eikä ylettynyt pitämään mistään kiinni. On lyhyt, lapsen syntyessä varmaan 85cm pitkä.
Olen lueskellut ja moni on sitämieltä että 2v ei enää tarvi rattaita ja kävelee rattaiden vieressä. Mieheni on sitä mieltä, että ei tule kyllä onnistumaan että 2v kävelee esim ostoskeskuksissa, kesällä lomamatkalla ja lenkillä vieressä.
Millä ikäerolla kannattaa ostaa tuplat? Esikoinen joka on nyt 4v oli rattaissa siihen asti kun pikkuveli syntyi eli rattaita käytettiin vielä hänen ollessa 2v.
Meillä ei siis ole vaunuja lainkaan eli jos ostamme tuplat niin ne on ainoat missä vauvalla on vaunukoppa. Olen katsonut TFK Twinner Twist Duoja, näyttävät hyviltä ja niihin on vielä mahdollisuus kiinnittää kaukalokin.

No meillä on carenan double swingit ja esikoinen 1v8kk ja koen että ne on tarpeelliset koska käydään kävellen kaupassa jne..En mä ainakaa jaksa juosta sitä esikoista kiinni joka paikasta yms.. :D

Meillä ikäeroa 2v3kk ja on tuplat(kin). Niitä käytetään pitemmillä reissuilla esim. vieraassa kaupungissa tai kauppakeskuksessa.

Muutoin isompi on seisomalaudalla tai pulkassa lyhemmät matkat. Käveleekin reippaasti pitkiä matkoja mutta en silti jättänyt tuplia ostamatta. Kätevät silloin kun isompi alkaa väsyä ja asioita olisi vielä hoidettavana.

Kyllä ne on ehdottomasti kätevät, mikäli vaan on varaa ostaa ja säilytystilaa, niin suosittelen! Meillä käytettiin rattaita melkein 3v asti, koska kävellään paljon ja juur kaupassa on niin helppo valjastaa isompi omiin rattaisiin.

Itse en todellakaan ostaisi tuolla ikäerolla tuplia vaan ennemmin ostaisin sille vauvalle vaunut jossa se koppa!
Noin iso ei kauaa enää jaksa/malta/halua istua edes rattaissa. Ja mielestäni ei pitäisikään! Vaan jos ei jaksa kävellä niin sitten seisomalaudalle!

Meillä oppi alle 2vuotiaana jo pyöräilemään ja 2,5vuotiaana luistelamaan että jotenkin hurjaa ajatella että istua nakottaisi rattaissa?!?

Tota mä just mietin että pysyykö se 2v siinä rattaiden vieressä kun se on niin nopeaa se liikkuminen muutenkin tai ei liikkuminen vaan ryntäily :D
Ja se seisomalauta, miten musta tuntuu et siitäkin loikkaa pois kun ei meinaa pulkankaan kyydissä pysyä. Eikös ne Carenat ole aika halvatkin? Et jos niitä sit käyttää vain vuoden niin ei tulis nii kalliiksi.

minä olin huono äiti ja ostin käytetyt tuplarattaat. esikko oli 2v kun kakkonen syntyi. oli paras ratkaisu meille. esikoinen sai juosta ja kävellä sen minkä lenkeillä jkasoi ja sitten pääsi vauvan viereen istumaan kun toinen nukkui. toimi hyvin. ja kun iski kiukkukohtaus niin oli kätevä laittaa rattaisiin istumaan vöihin ja huudattaa siinä mitä kantaa mukana tai yrittää saada seisomaan laudalla.
mutta mulla onkin huonosti kasvatettu lapsi kun se ilkee välillä kiukutella=)

Mulla oli tuplarattaan isompien lasten kanssa, ikäeroa 2 vuotta. Oli ihan ehdottomat meille, kun puistoon oli matkaa 1,5 km eikä 2v. talvella sellaista matkaa hangessa jaksanut kävellä. Käytiin myös paljon kaupoilla ja kavereilla ja tehtiin pitkiä reissuja, joten isommankin sai päikkäreille rattaisiin.

Meillä on pojilla 1v 11kk ikäeroa ja yhdistelmät+seisomalauta. Vauva syntyi viime toukokuussa ja olen käyttänyt seisomalautaa nyt tammikuuhun asti. Nyt lunta on sen verran että ihan mahdotonta.

Meillä tämä toimii sillä asutaan kaupungin keskustassa, kaikki paikat mihin tarvitsee mennä on 2korttelin säteellä ja lasten kanssa ei koskaan tarvitse mennä isoihin ruokakauppoihin kun asiat siten järjestelee. Esikoinen on myös todella pitkä joten näki kai ihan hyvin seisomalaudalta (siinä missä se nyt on vaunujen kuomun takaa minkään mittaiselle mahdollista) ja Brioissa ihan hyvin saa pidettyä aisan reunoista kiinni. Ihan alussa taisi pitää vaunukopan reunasta kiinni.

Jos käy paljon kaupoissa ja ostoskeskuksissa jne niin ehkä ei tosiaan toimi. Ja monet sanoo, että tuplat on nopein tapa päästä paikasta toiseen. Mutta olen itse sitä mieltä, ettei lapsi ikinä opi mihinkään kävelemään jos ei joudu sitä tekemään.

Mietityttää kyllä itsekin kevään matka-aikeet tosi riehakkaan kesällä 3v uhmiksen kanssa. Että noinkohan pitää lopulta ostaa valjaat.

[QUOTE="vieras";25657088]Kyllä ne on ehdottomasti kätevät, mikäli vaan on varaa ostaa ja säilytystilaa, niin suosittelen! Meillä käytettiin rattaita melkein 3v asti, koska kävellään paljon ja juur kaupassa on niin helppo valjastaa isompi omiin rattaisiin.[/QUOTE]

Herranjestas!! Helppo köyttää rattaisiin??!!???
Eikö ne osaa liikkua teidän lapset?? Vai ettekö vain anna niiden opetella?? Koska rattaissa istumallahan ne ei opi.

Itsekin käyn kävellen kaupassa, mutta aina nuo ovat halunneet sinne mennä muuten kuin rattailla siitä lähiten kun ovat osanneet itse omin avuin mennä.
Noin niitä sohvaperunoita näemmä kasvaa...

[QUOTE="vieras";25657095]Itse en todellakaan ostaisi tuolla ikäerolla tuplia vaan ennemmin ostaisin sille vauvalle vaunut jossa se koppa!
Noin iso ei kauaa enää jaksa/malta/halua istua edes rattaissa. Ja mielestäni ei pitäisikään! Vaan jos ei jaksa kävellä niin sitten seisomalaudalle!

Meillä oppi alle 2vuotiaana jo pyöräilemään ja 2,5vuotiaana luistelamaan että jotenkin hurjaa ajatella että istua nakottaisi rattaissa?!?[/QUOTE]

Täytyy ottaa huomioon lasten kokoerot. Meillä lapset on lyhyitä. Ja sitten vielä se milloin ovat oppineet pyöräilemään, joo meille ei löytynyt muksulle tarpeeksi pientä pyörää 2 vuotiaana, hyvä että ylettyi polkimille 3 vuotiaana. Ei voi iän perusteella verrata, kun lapset on niin erikokoisia. Luistimia ei löytynyt kuin vasta viime talvena meidän muksuille tarpeeksi pienet koska heillä on pienet jalatkin. Taidot oli luistelua ja pyöräilyä varten, mutta ei tarpeeksi kokoa.

Miten ihmeessä ne tuplat estää sitä isompaa liikkumasta?

Se isompi voi kävellä niin paljon kun jaksaa, mut sit kun se jaksaminen loppuu, on hyvä et ne vaunut on + kyllä se vaan kaupassa on helpompi et se muksu istuu vaunuissa kun juoksee ympäri kauppaa.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
kun luet hetken aikaa tätä palstaa niin ehkä ymmärrät miksei kannata tahallaan aiheuttaa itselleen ongelmia esim päättämällä että kyllä me pärjätään ilman tuplarattaita. kahden pienen lapsen kanssa elämä on ihan tarpeeks hankalaa, ei tarvi vaikeuttaa omaa elämäänsä vaan sen takia että joku on sitä mieltä että 2v pärjää ihan hyvin jo ilman rattaita.
osta käytettynä ja myy eteenpäi ku et tarvi enää. ja vaikka ostaisit uutena niin hyvän hinnan saat myydessä sitten

[QUOTE="vieras";25657095]Itse en todellakaan ostaisi tuolla ikäerolla tuplia vaan ennemmin ostaisin sille vauvalle vaunut jossa se koppa!

Meillä oppi alle 2vuotiaana jo pyöräilemään ja 2,5vuotiaana luistelamaan että jotenkin hurjaa ajatella että istua nakottaisi rattaissa?!?[/QUOTE]

Kokeilimme 3 eri vaunumerkkiä eikä lapsi ylettynyt pitämään kiinni vaunun rungosta eli aina kun lähdemme liikeelle on riski että lapsi tippuu seisomalaudalta. Myyjän mukaan seisomalauta ei ole tarkoitettu vielä noin lyhyelle, se on ennemminkin vaarallinen kuin kätevä.

Miten ihmeessä ne tuplat estää sitä isompaa liikkumasta?

Se isompi voi kävellä niin paljon kun jaksaa, mut sit kun se jaksaminen loppuu, on hyvä et ne vaunut on + kyllä se vaan kaupassa on helpompi et se muksu istuu vaunuissa kun juoksee ympäri kauppaa.

Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kaupassa juoksevat lapset! Anteeksi nyt vaan jos joku loukkantuu :D

Ja seisomalauta ei ole toimiva kaikkialla, esim. metsäisessä maastossa tai sohjoisessa lumessa. Siitä voi myös lapsi pyrähtää yhtäkkiä ihmisten sekaan, kokemusta on :(

[QUOTE="vieras";25657121]Herranjestas!! Helppo köyttää rattaisiin??!!???
Eikö ne osaa liikkua teidän lapset?? Vai ettekö vain anna niiden opetella?? Koska rattaissa istumallahan ne ei opi.

Itsekin käyn kävellen kaupassa, mutta aina nuo ovat halunneet sinne mennä muuten kuin rattailla siitä lähiten kun ovat osanneet itse omin avuin mennä.
Noin niitä sohvaperunoita näemmä kasvaa...[/QUOTE]

Nimenomaan, ne osaa liikkua: ne juoksee karkuun pitkin kaupan käytäviä ja hyllyjen taakse, kiipeää näyteikkunaan järjestelemään sitä uudestaan, mättää kärryihin alahyllyiltä mitä sattuu. Mielestäni kauppa ei ole lasten leikkipaikka, mutta pakkohan ne ostokset on käydä tekemässä. SIKSI mieluummin valjastan ne rattaisiin, että päästään suht sujuvasti kaupasta ulos.

meille hankittiin tuplat ja ikäeroa oli 2v3kk. Käytetään niitä just kauppareissuilla ja ostoskeskuksessa. Muuten ulkoilut hoituu vauvan omilla vaunuilla ja isompi kävelee.

[QUOTE="...";25657176]Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kaupassa juoksevat lapset! Anteeksi nyt vaan jos joku loukkantuu :D[/QUOTE]

Sellaise lapset jotka ovat saaneet liikkua ja oppia liikkumaan ilman että laitettu vain rattaisiin koska äidille helpompaa eivät halua rattaissa istua eivätkä niissä myöskään viihdy ja harvemmin sellaiset lapset kaupassakaan riekkuu kun saaneet purkaa energiaansa muuten kuten vaikkapa pyöräilemällä sinne kauppaan.

[QUOTE="vieras";25657187]Nimenomaan, ne osaa liikkua: ne juoksee karkuun pitkin kaupan käytäviä ja hyllyjen taakse, kiipeää näyteikkunaan järjestelemään sitä uudestaan, mättää kärryihin alahyllyiltä mitä sattuu. Mielestäni kauppa ei ole lasten leikkipaikka, mutta pakkohan ne ostokset on käydä tekemässä. SIKSI mieluummin valjastan ne rattaisiin, että päästään suht sujuvasti kaupasta ulos.[/QUOTE]

Sitten herääkin kysymys eikö teidän lapsilla ole käytöstapoja lainkaan kun tolleen kaupassa käyttäytyvät??
Vaikka meidän kuopus on todella todella vilkas lapsi ei hän ole koskaan tehnyt kaupassa mitään tuollaista, koska tietää ettei niin saa tehdä.
Eli sen sijaan että opettaisit lapselle kuinka kaupassa käyttäydytään köytät sen rattaisiin?? Loistavaa :D

[QUOTE="vieras";25657193]Sellaise lapset jotka ovat saaneet liikkua ja oppia liikkumaan ilman että laitettu vain rattaisiin koska äidille helpompaa eivät halua rattaissa istua eivätkä niissä myöskään viihdy ja harvemmin sellaiset lapset kaupassakaan riekkuu kun saaneet purkaa energiaansa muuten kuten vaikkapa pyöräilemällä sinne kauppaan.[/QUOTE]

Voi luoja, miten väärässä voit olla :D

[QUOTE="vieras";25657193]Sellaise lapset jotka ovat saaneet liikkua ja oppia liikkumaan ilman että laitettu vain rattaisiin koska äidille helpompaa eivät halua rattaissa istua eivätkä niissä myöskään viihdy ja harvemmin sellaiset lapset kaupassakaan riekkuu kun saaneet purkaa energiaansa muuten kuten vaikkapa pyöräilemällä sinne kauppaan.[/QUOTE]

2v pyöräilemässä kauppaan talvella.. :p :saint:

onhan se tietysti oma vika kun hankkii lapset niin lyhyell ikäerolla, mutta kyllä tuota liikkumista miettiessä täytyy ottaa huomioon sekin että ei se vauvakaan aina vaan nuku siellä vaunussa. joskus sitä pitää kantaa, toisella kädellä työntää rattaita, niin sitten ei oo enää vapaata kättä millä pitää kiinni sitä karkailevaa kaksvuotiasta.

Meilläkin tuo isompi tykkää käellä etenkin kaupassa, ja on ihan mielellään annetukin sen kävellä niin kauan kuin osaa käyttäytyä, sitten kun väsyy niin istuu rattaissa. ulkona on laiska kävelemään, mutta minusta siinä on enemmän kyse sisaruskateudesta, ei siitä etteikö sille olis annettu mahdollisuutta kävellä. toisaalta puistossa kun saa vapaasti valita mihin suuntaan menee, juoksee ja kävelee ja riehuu loputtomasti.

Yhteistyössä