sisarusten paras ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maija

Vieras
Kertokaahan mikä on mielestänne sisarusten paras ikäero? Meillä semmoinen tilanne että vauva puoli vuotta nyt ja mies tekee paljon töitä elikkäs paljon pois kotoa mutta kuitenkin haluttais lapselle sisarus.Elikkäs mikä olis hyvä ikäero mun oman jaksamisen kannalta ettei kävis liian rankaksi?? Kiitoksia etukäteen!

Meillä on lapsilla 2.5v. Ensimmäinen oli vauvan syntyessä jo hieman omatoimisempi mutta toisaalta vahvassa uhmaiässä. Mun mielestä ikäero on ollut hyvä mutta ei kai mikään ikäero huonokaan voi olla.

n. 2v. olis varmaan aika sopiva ikäero, meidän pojilla on 4v. ikäeroa ja kyllä sen huomaa että se on liikaa, isoveikalla on jo omat leikit, joihin ei huoli reilu 1-vuotiasta pikkuveljeään sotkemaan. Toki joskus jotain tekevät yhdessä, kuten katselevat piirrettyjä vierekkäin sohvalla, mutta siihen se jää.

Toisaalta...esikoisen ei tarvinnut liian nopeasti kasvaa isoksi, kun oli ehtinyt jo 4v. olemaan meidän ainokainen, ennenkuin pikkuveli syntyi.

Meillä lasten ikäero 2v10kk. Oltais haluttu pienempi, mutta meidän perheessä lapset ei oo tullu "tilaamalla". Oon kuitenkin sitä mieltä, että jos ikäeroa 3v, niin tulee vielä kaverit toisilleen. Näin ainakin meillä :)

IHAN JOKAINEN ikäero tuo omat hankaluutensa ja hyvät puolensa.

Meillä lapsilla on vuosi ja kaksi viikkoa ikäeroa, mä olen päässyt tosi helpolla mitä mustasukkaisuuteen ja taantumisiin tulee, mutta alkuun oli toki rankempaa kun pari syötettävää ja vaippapyllyä.

Mitä lähipiiriä olen seurannut, 2 v on pahin ikäero.

Meillä lapsilla ikäeroa 1v 2vko ja mielestäni aivan ihanne. Vanhempi ei edes vielä osaa olla niin mustasukkainen. Onhan se välillä rankkaakin kahden pienen kanssa. Mutta koko ajan vanhempi touhuaa enemmän ja enemmän itsenäisesti. Että koko ajan helpottaa. Siinä on myöhemmin toisilleen leikkikaverit kotona.

Meillä ikäeroa on 2v9kk ja itse olen kokenut sen tosi hyväksi oman jaksamisen kannalta. Kun vauva syntyi isompi osasi jo monta asiaa, oli kuiva, söi itse jne. Ja nyt isompina 4,5 v ja toinen pian 2v leikkivät paljon yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyllypylly:
Mitä lähipiiriä olen seurannut, 2 v on pahin ikäero.

Peesaan!
Meillä 2 v ikäeroa ja hermot on ihan riekaleina!!

En peesaa,mulla kahella ekalla 2v ikäeroa ja kuin pääsi helpolla siihen verrattuna kun nyt on vaan yksi pieni kasvamassa yksin

Jokaisessa on puolensa, mutta ehkäpä semmonen reilu ikäero eli semmonen 5-7v on mun mielestä paras. Meillä on lapset tulleet sillain "pareittain", ekalla ja tokalla eroo 1v11kk ja kolmosella ja nelosella tasan 1v. Ja tokalla ja kolmannella siis 5v ja se on mun mielestä hyvä ikäero! Oli helppo olla vauvan kans kun isommat oli jo niin omatoimisia.

sanoisin että 2 vee taikka sitten 4 vee taikka 6 vee taikka 11 vee tai 13 vee!!
Tällasia ikäeroja meillä....
kaikissa omat hyvät puolensa.

pahin on 3 vee,silloin toinen on pahimmassa 3 vuoden ihmaiässä ja siihen vauva vielä kuormittamaan toisen uhmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4-5 vuotta
isompi jo itsenäinen ja ei tarvi paapomista siten kuin taapero
ja jaksaakin paremmin kun ei ole kahta "vauvaa"

Joo, mutt sitt on toisella jo ihan omat leikit mihin taaperolla ei ole mitään asiaa: ja taaperohan haluaa just niihin leikkeihin mukaan, eikä ole sekään huijattavissa. Ja isompi taas ei tajua yhtään ett ei aina tarvitse tehdä legotaloa loppuun, vaan voisi joskus vaan antaa ihan olla, ja leikkiä sen pienemmän ehdoilla. Lopputulos: molemmat huutaa, naama punasena: isompi sitä että taapero yrittää rikkoa, ja pienempi sitä kun isompi juoksee legotalonsa kanssa ympäri asuntoa karkuun... *esimerkki elävästä elämästä tältä päivältä*

Joo, sanoisin että kaikella on puolensa. :D

No meillä 1,5 - 2,5v ikäerolla ja mielestäni 2,5v parempi. Poika oli jo sen verran iso ettei enää vaipoissa ja osasi puhua ym. nyt kun 6,5v ja 4v oikein hyvät kaverukset. 1,5v oli rankka ikäero ekana vuonna kun isompi oli vielä kovin pieni, mutta häneltä joutui vaatimaan joskus liikaa kun vauva vaan huusi tms. molemmat vaipoissa ja uhmaikä vanhemmalla n.2v kun nuorempi 6kk juuri alkoi liikkumaan. myöhemmin ovat nyt hyviä kavereita kyllä. sit meillä on myös2v ikäerolla joka oli välimuoto näistä kahdesta. kuitenkin tu 2,5v oli minusta ihanteellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Joo, mutt sitt on toisella jo ihan omat leikit mihin taaperolla ei ole mitään asiaa: ja taaperohan haluaa just niihin leikkeihin mukaan, eikä ole sekään huijattavissa. Ja isompi taas ei tajua yhtään ett ei aina tarvitse tehdä legotaloa loppuun, vaan voisi joskus vaan antaa ihan olla, ja leikkiä sen pienemmän ehdoilla. Lopputulos: molemmat huutaa, naama punasena: isompi sitä että taapero yrittää rikkoa, ja pienempi sitä kun isompi juoksee legotalonsa kanssa ympäri asuntoa karkuun... *esimerkki elävästä elämästä tältä päivältä*

Ihan kuin meilläkin vähän väliä - ikäerot on 2,5v ja 2v9kk. Jos ei isot oo toistensa kimpussa, niin sitten taapero on jommankumman tai molempien kimpussa. TAi sit kaikki kolme huutaa yhteenääneen aikä loppujen lopuks kukaan tiedä kuka huutaa kellekin ja miksi. On tää vaan niin kivaa, kun on lapsia :D ;)

Yhteistyössä