Sisätutkimuksen ongelmia? Amatöörille menossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Osaisitteko auttaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lääkäriin en itse ottaisi miestä mukaan, siihen kun ei kuulu juuri muuta kuin sisätutkimus ja useimmiten sydänäänien kuunteleminen. Neuvolassa sanoivat, että mies saa tulla, mutta odottaa sisätutkimuksen ajan ulkopuolella.

Niin, jos kohdunsuu alkaa aueta ja kaula lyhentyä niin se täytyy huomata ajoissa, jotta asialle voidaan tehdä jotain. Hoitona on esim. tukilangat, joilla kohdunsuu "ommellaan" kiinni, vuodelepo, supistuksenestolääkkeet. Hoitokeinoja on, riippuu ihan tapauksesta kuinka hyvin toimivat ja millä viikoilla ollaan. Yleensä näillä hoidoilla voitetaan vain muutamia viikkoja. Ennen rv 20 on todella epätodennäköistä, että kohdunsuu alkaisi aueta ja kaula lyhentyä.

Sisätutkimuksessa siis tutkitaan, että kaikki on ok. Kohdun koolla ei alkuvaiheessa ole merkitystä, tosiaan mahan päältä tunnustellaan toisen käden sormen ollessa sisällä. Olet varmaan ennenkin käynyt gynekologilla.

Ultran toimintaperiaatteesta löydät tietoa netistä tai kirjoista.

Mulla neuvolan täti kuunteli äänet viikolla 9+5 ja eka neuvolalääkäri oli sitten viikolla 13+0. Silloin se lääkärin osuus (eka terkkarilla) kesti ehkä 15 minuuttia. Mies oli mukana, koska halusi kuulla sydänäänet ja muutenkin jos tulee jotain tärkeää infoa tai jos vaikka ääniä ei olisi kuultukaan niin olisi ollut tukena.

Lääkäri kyseli parit jutut, lähinnä kertas ne ekan neuvolan asiat. Sitten teki sisätutkimuksen, jossa kyllä auttaa jos vaan pystyy olemaan ihan rentona. Ei ollut mielestäni kovin helläkätistä, mutta ei se silti sattunutkaan. Totesi kaiken olevan ok ja sitten vielä sanoi kokeilevansa kohdun kokoa (kuten "Synnytin jo" jossain aikaisemmin kertoi). Kohdun koko oli ok (sen pitää jo olla kasvanut jonkun verran) ja hän myös näytti minulle missä kohdun yläreuna suunnilleen menee. Sitten kuunneltiin äänet ja hengittää ja puhua sai ihan normaalisti. Se on aina mukavaa tuo kuuntelu!

Älä suotta jännitä tutkimusta, itse en ole vuotanut ennen sitä enkä sen jälkeen. Ehkä sun kuitenkin kannattaa sanoa siellä, että jos sais helläkätistä kohtelua ja sillain kiireetöntä, että ehtisit rentoutua, jolloin se sujuu paremmin. Itse en oikein ehtinyt rentoutua kun lääkäri jo survoi sormensa sisään...

Tsemppiä ja kerro miten meni!

P.S. Täällä saa kyllä kysellä mitä haluaa, ei nää asiat voi olla selviä kun ekaa kertaa niitä käy läpi.

Itse ajattelin näin:

En viitsinyt näiden "tyhmien kysymyksieni" vuoksi soittaa neuvolaan ja vaivata heitä, vaikka vastauksen tosiaan varmaan sieltä olisikin saanutkin. Heillä on varmasti parempaakin tekemistä! Ja tiesin että tietoa/kokemusta löytyy myös täältä, joten miksi en olisi kysynyt asiasta täällä. Mieluummin kysyn siis nämä tyhmät kysymykset täällä, ja soitan sitten "asiasta" neuvolaan jos on tarvis.

Yhteistyössä