Sisätutkimus synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teukka

Vieras
Luin jutut otsikon "kamalinta synnytyksessä" alta ja siinä oli muutama laittanut kauheimmaksi kokemukseksi sisätutkimuksen. Myös minusta sisätutkimus oli kauheaa - ellei jopa kauheinta itse synnytyksessä. Osaako joku sanoa miksi sisätutkimus sattuu niin vietävästi synnytksen aikana? Itse tarvitsin ilokaasua aina kun minut tutkittiin. Kipu helpotti vasta kun olin jo 10 cm auki..

Lisäksi minua sattui verikokeet!! Niitä otettiin useita ja tuntui että iho oli aivan hellä. Onko kellään ollut vastaavaa?

mullakin se jotenkin tehosti vielä sitä supistusta..tai jos sillon tuli supistus kun kokeiltiin montako senttiä auki..inhottava tunne, mutta ei se kamalinta synnytyksessä ollut..tääkin mamma luomuna mennyt... :/

Ihan kamalan kipeää otti mullakin sisätutkimukset..se kohdunsuu oli jotenkin kuulemma "piilossa". Kamala supistus tulin aina kun kätilö työnsi sormensa SINNE. Oli järkkyä yrittää pysyä paikallaan kun laitettiin kohdunkaulapuudutetta.

Minulla sisätutkimukset sattuivat myös aivan kamalasti. Ja kätilö oli ärtyneen oloinen kun "säpsähtelin" ja vaikeroin tutkimuksen aikana, mikä ei varmaan helpottanut kohdunsuun mittaamista. Mutta se tosiaan oli niin tuskallista, itku ei ollut kaukana. Pelkään sisätutkimuksia kyllä muutenkin...

Sisätutkimus synnytyksen yhteydessä sattui kamalasti :( Varsinkin ensimmäinen kätilö, sellainen tympeä akka, ronkaisi oikein kunnolla ja sanoi että kyllähän sinä vielä tämmöisen hyvin kestät.. joo.. Onneksi seuraava kätilö oli paljon hellempi ja sen kivun kestin paremmin. Sanoinkin hänelle että katsothan hellästi.

Mulla kans nuo sisätutkimukset tuntui aika ikäviltä. Aloin kammoksumaan jo loppuraskaudessa sisätutkimuksia, kun kävin kontrolliultrassa joskus rv:lla 36 ja silloin lääkäri suoritti mielestäni sisätutkimuksen todella "kovakouraisesti".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:01 Harmaa kirjoitti:
Haloo!!!Sisätutkimus voi olla epämiellyttävää, mutta koittakaapa nyt naiset kestää!!Synnytys se vasta kovaa teille onkin jos te noin herkkiä olette!!!

Haloo, haloo! Varmasti synnytys on kova kokemus omalla tavallaan ja jokainen kokee sen eri tavalla. Mielestäni kuitenkin sisätutkimus tuntui epämiellyttävältä. synnytys oli kova, mutta sen kivun kesti kyllä. Kipua on monenlaista eikä sitäpaitsi kenenkään tuntemuksia pidä mennä vähättelemään, toiset kestää kipua paremmin kuin toiset.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:15 Mama2 kirjoitti:
\
Haloo!!!Sisätutkimus voi olla epämiellyttävää, mutta koittakaapa nyt naiset kestää!!Synnytys se vasta kovaa teille onkin jos te noin herkkiä olette!!!

Haloo, haloo! Varmasti synnytys on kova kokemus omalla tavallaan ja jokainen kokee sen eri tavalla. Mielestäni kuitenkin sisätutkimus tuntui epämiellyttävältä. synnytys oli kova, mutta sen kivun kesti kyllä. Kipua on monenlaista eikä sitäpaitsi kenenkään tuntemuksia pidä mennä vähättelemään, toiset kestää kipua paremmin kuin toiset.
No jokainen varmaan nykypäivänä tietääkin että sisätutkimuksia tehdään!!Entäs jos asennoituisi siihen vaan luonnollisena asiana?

En mä sisätutkimuksia pidä mitenkään "luonnottomina" ja ymmärrän hyvin niiden tarpeellisuuden, nythän oli kuitenkin vain puhe siitä, että miltä ne ovat itse kustakin tuntuneet.

[/quote]
No jokainen varmaan nykypäivänä tietääkin että sisätutkimuksia tehdään!!Entäs jos asennoituisi siihen vaan luonnollisena asiana?
[/quote]

\

Mulle ei synnytys kokonaisuudessaan ollut kova koettelemus, vaikka sisätutkimus kipeää ottikin. Ei ole kyse mistään yliherkkyydestä!! HALOO ittelles!

\

Älähän höpsi! Kyllä minä kestin synnytyksen todella hyvin, ilman kivunlievitystä. Mutta ne sisätutkimukset koin kamaliksi. Synnytys on luonnollinen tapahtuma jossa maailman paras palkinto lopputuloksena, mutta intiimien paikkojen kovakouraiseen ronkkimiseen on vaikea tottua. Ymmärrän toki että kohdunsuun tilanteen tutkiminen on välttämätöntä synnytyksen etenemisen kannalta.

\

Olipas hyvä kuulla että muutamalla muullakin oli samoja fiiliksiä sisaätutkimuksen suhteen synnytyksessä kuin itselläni. En ollut vain koskaan ajatellut että synnytyksessä voisi olla tällainenkin kipu.. Olin kyllä kuullut kokonaisvaltaisesta kivusta selässä ja kohdussa mutta en koskaan kivuliaisuudesta sisätutkimuksessa.

Ja Harmaalle kommentti: Synnytys oli tosiaan kovaa. V

\

Olipas hyvä kuulla että muutamalla muullakin oli samoja fiiliksiä sisaätutkimuksen suhteen synnytyksessä kuin itselläni. En ollut vain koskaan ajatellut että synnytyksessä voisi olla tällainenkin kipu.. Olin kyllä kuullut kokonaisvaltaisesta kivusta selässä ja kohdussa mutta en koskaan kivuliaisuudesta sisätutkimuksessa.

Ja Harmaalle kommentti: Synnytys oli tosiaan kovaa. V

Lähti ennen aikojaan jatko tässä

Ja Harmaalle kommentti: Synnytys oli tosiaan kovaa. Voin myös kertoa, että synnytyksen jälkeen ei sisätutkimus sattunut lainkaan.

Kyllä mullakin ne sisä tutkimukset sattui. Johtuu varmaan siitä että lihakset pingottuu, kun supistaa niin tilaa tutkia on vähemmän. Kirvelevä tunne on myön ollut mulla molempien synnytysten aikaisissa sisätukimuksissa. Se varmaan johtuu siitä että paikat on niin herkässä tilassat uolta sisältä tai sitten liuku voiteesta jota käyttävät. En tiiä. Kipeetä tekivät tutkimukset vaikka muuten kyllä iahn luomuna synnytin, joten en mikään turhaan herkkä ole.

\

No haloo! :laugh:
Oon synnyttäny kaks kertaa ja toisella kerralla en ehtiny saamaan ku ilokaasua ja voin sanoo, että sattu ihan sairaasti, ku EI tutkiessa, mutta ku kätilö laitto sormen SINNE ja paino ja sano, että tänne ponnistat. Siinä meinas kätilö lentää peräseinään, ku painoin jaloilla vastaan jalat kätilön hartioilla. :ashamed: :D

Ja ootkos vähän lapsellinen, ku tollasia kommentteja suustas päästät? :o Olet. :whistle: Itse meinasin kuolla verenhukkaan ekassa synnytyksessä... Ei silti tulis mieleenkään vähätellä toisten synnytyskipuja oli sitten sen vaihe tai toimenpide mikät tahansa. :/

Yhteistyössä