Sivarit ja totaalikieltäytyjät eivät kelpaa työnantajille:-)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sitä saa mitä tilaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22184197]On se työtä jos joudut viettämään aikaasi työpaikalla ilman oikeutta poistumiseen.

Varusmiehillä on myös pidempiä koulutusaikoja kuin 6kk.

Työnantajan ajatuksia ei pysty lukemaan. Tosinaiset käyvät intin.[/QUOTE]

Harva sivari pystyy suorittamaan palveluksensa kotipaikkakunnallaan joten kyllä sivaritkin ovat sidottuja palveluspaikkaansa.

Yli kuuden kuukauden varusmiespalvelus perustuu vapaaehtoisuuteen. Ketään ei pakoteta aliupseerikouluun tms.

Ajatuksia ei tosiaan pysty lukemaan. Työnantaja voi kysyä onko asevelvollisuus hoidettu esimerkiksi selvittäessä onko hakija lähdössä mahdollisesti sitä suorittamaan kesken työuran. Lain mukaan työntekijä saa palata työhönsä palveluksen jälkeen. Mutta miten se on suoritettu ei työnantajalle kuulu.

"Tosinaisia" en vaivaudu edes kommentoimaan.

[QUOTE="Yrittäjä";22179448]Yrittäjänä voisin ajatella että tulos johtuu siitä että totaalikieltäytyjä on kapinoiva / vähät välittää säännöistä. Voi myös ajatella että kieltäytyjä ja sivari ovat laiskoja.[/QUOTE]
En ole yrittäjä mutta jos olisin niin juuri näin minä ajattelisin. Ja ajattelen kyllä muutenkin. Velliperseitä sanon minä!

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22184471:
En ole yrittäjä mutta jos olisin niin juuri näin minä ajattelisin. Ja ajattelen kyllä muutenkin. Velliperseitä sanon minä!

Aijaa. No me ollaan yrittäjiä, eikä ajatella noin. No totaalikieltäytyjää en ottais töihin, koska se antaa viestin siitä, ettei välitä laista, mutta sivarin ottaisin mieluusti.

Pahimpia pöhelöitä on semmoiset, jotka ei ole päässeet armeijaan, jostain syystä, mutta jotka sitten vapaa-ajallaan osallistuvat kaikenlaisiin vapaaehtois-sotilashommeleihin ja jauhavat sodasta ja ryssistä ja ovat rasisteja.

Hmm. Ja mun mies on sivari, eikä se ole mikään vässykkä, laiska, velliperse tai mitään sinnepäinkään.

[QUOTE="Ihmettelijä";22184055]..... No, tunneissa tuota ei voi laskea vaan sivari joutuu olemaan poissa oikeasta työelämästä tai opiskelusta 12 kuukautta kun varusmies selviää puolessa vuodessa...[/QUOTE]

Eihän sivari ole poissa työelämästä. Nimenomaan päinvastoin. Luuletko, että sivari lusmuaa jossakin tuon 12 kk. Sivarin tulee hakeutua töihin tuon 12 kk ajaksi ja ihan oikeisiin töihin. Oli kyseessä mikä tahansa työmaa. Työnantajan velvollisuus on maksaa sivarille laissa määrätty palkka, joka jakautuu tiettyihin summiin eri kuukausilla tuon 12 kk aikana. Tietysti sivarin jälkeen työnantaja voi ottaa hänet vaikka jatkotöihin samaan paikkaan, jos näin haluaa ja tuolloin tulee tietty maksaa tes:n mukaista palkkaa.

[QUOTE="vieras";22179285]Itse armeijan käyneenä vain sanoa, että enemmän luottaisin totaalikieltäytyjään kuin armeijan käyneeseen. Sellaisia juntteja siellä oli puhumattakaan koko shown järjettömyydestä.[/QUOTE]

Ehkäpä suuri osa työnantajusta tietää, että työpaikalla pitää sietää juntteja ja työ on järjetöntä showta, joten loogista palkata sellainen, joka on todistetusti sietänyt sitä jo ainakin puoli vuotta. Erilaisia firmoja nähneenä, pitäisin tätä ihan todennäköisenä selityksenä monenkin firman kohdalla.

Yhteistyössä