1 v. + muki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Juoko teidän 1-vuotiaat kaiken tarvittavan mukista/nokkamukista?

Meillä kyllä osaa, mutta juo tosi huonosti. Tuttipulloa ei juurikaan ole huolinut enkä nyt välittäisi enään opettaa. Imetyksen tahtoisin lopettaa, mutta epäilyttää että jääkö juominen sitten ihan olemattomaksi?

suoraan lasiin, tai pieniin muovisiin kuppeihin. Mut kaikki osas vuoden iästä maitonsa niistä juoda. Ekalla oli nokka muki ja käytettiin sitä kerran mut eipä pieni vain ymmärtänyt et mikä se on niin oli helpompi lasista. Nopeesti ne oppii...

Meillä imetys loppui, kun poika oli 8kk. Ei huolinu lainkaan pulloa ja aika huonosti alussa joi nokkamukistakaan. Hörpäytin sitten lisäksi ihan mukista tai lasista ja jo vuoden ikäisenä alkoi juoda itse mukista. Nyt on 1v ja 7kk ja juo ihan täysillä lasista kuin lasista. :)

Minustakin on aina tuntunut ensin, että juovatko lapset tarpeeksi, kun olen alkanut kaikkien kohdalla imetystä vähentämään lasten täyettyä vuoden. Ihan tavalliseen mukiin on kuitenkin heti siirrytty, eivätkä nuo janoisiksi ole näyttäneet jäävän. Tosi nopeasti alkaa juominen sujua hyvin. Eikä sitä imetystäkään tarvitse kertaheitolla lopettaa.

Ehei, ei onnistu juonti ollenkaan. Heiluttelee mukia kädessään kun sen käteen saa. Myöskään kahvan merkitystä ei tajua, ottaa kiinni jostain siitä mihin suu pistetään ja sit kaatuu.Tekee automaattisesti kippausliikkeen. Kun ei opi niin ei opi :headwall: Mutta kyllähän tuo kerkee oppimaan, juomaan vielä moooonta vuotta mukista vaikkei heti 1 veenä osaiskaan :D

Ostin muutaman muovimukin kyllä. Mutta jos päästän irti niin se joko kaadetaan kaikki kerralla tai viskataan lattialle. Imettävästä nokkamukista ei ymmärrä mitään ja tava-nokkamukista on kiva heilutella juomat lattialle...

No, ehkä tuo oppii. Alan vähentämään imetystä kuitenkin pikkuhiljaa. Nyt jätin aamupäivän imetyksen pois tänään ja vois sillä alkaa vähentämisen.

Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
Ehei, ei onnistu juonti ollenkaan. Heiluttelee mukia kädessään kun sen käteen saa. Myöskään kahvan merkitystä ei tajua, ottaa kiinni jostain siitä mihin suu pistetään ja sit kaatuu.Tekee automaattisesti kippausliikkeen. Kun ei opi niin ei opi :headwall: Mutta kyllähän tuo kerkee oppimaan, juomaan vielä moooonta vuotta mukista vaikkei heti 1 veenä osaiskaan :D

Imetätkö vielä vai tuttipullostako teillä juodaan? Tsemppiä! Meilläkin tosiaan tava-mukista ei passaa päästää irti.

Nyt riisimaitoa saan juomaan edes pieniä hörppyjä, mutta apteekin korviketta ei sitten millään juonut. Meillä siis maitoallergikko.

Meillä kans ei oikein tuttipulloa ikinä huolinut ja jo joskus 6kk iässä lähettiin nokkamukin kautta tavalliseen mukiin. Nokkamukeista täytyy mainostaa hinnastaan huolimatta tupperin nokkamukia. Siinä nokkaa pitää vähän purra että maito tulee, mutta muuten sieltä ei läiky yhtikäs yhtikäs mitään vaikka lattialle heittäis. Meillä ei noi imettävät versiot toimineet olleskaan. Nokkaosa kyllä kuluu käytössä ja myöhemmin alkoi vähän valuttaa, jos esim. kaataa ylösalaisin mutta siinä vaiheessa lapsi "osasi" siitä jo niin juoda ettei haitannut. Kakkoselle täytyy ostaa siis uusi nokkaosa.

Mutta siis varsinaiseen ap kysymykseen: mua kyllä huolettaa että lapsi ei juo tarpeeksi. Sitten kun osaa itse juoda mukista, niin se juominen on tosiaankin lapsen omissa käsissä, siinä juomaa on ihan turha tuputtaa. Varsinkin kun nyt on vielä omapäinen 2v uhmis niin on kyllä keinot vähissä. Kateellisena katselin kun kaveri antoi 1,5v ikäiselle lapselleen ison pullollisen iltamaitoa tuttipullossa. Meidän lapsi ei kyllä juo samaa vertaa ees koko päivänä. Maha on kyllä välillä tosi kovalla :/ Tuttipullo on varmaan vähän niin kuin tuttikin, kelpaa aina vaikka kuinka kiukuttaisi (ainakin näin ulkopuolisen silmissä...)

Aloitettiin meilläkin nokkamuki jo monta kuukautta sitten, mutta ei olla kovin sinnikkäästi siitä tarjottu.

Ja just kun tässä kesää vasten alkaa imetystä lopettamaan niin olis kiva että jois tarpeeksi kun helteet tulee... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Alkuperäinen kirjoittaja heikku:

Imetätkö vielä vai tuttipullostako teillä juodaan? Tsemppiä! Meilläkin tosiaan tava-mukista ei passaa päästää irti.

Nyt riisimaitoa saan juomaan edes pieniä hörppyjä, mutta apteekin korviketta ei sitten millään juonut. Meillä siis maitoallergikko.

Ei enää imetellä, tuttipullosta juodaan ja kato vasta joku 2 viikkoo sitte tajusi että voi juoda siitä tuttipullosta ihan seisoma-asennossa eli mun ei enää tarvi laittaa puol istuvaan asentoon kun nyt se tepsuttaa pullo kourassa eteenpäin.Tai no, kyl se vieläkin hakee sitä juttuu.. Nyt kun oppi ton vaiheen ni arvaa helpottiko :D Meilläkin noita maito-epäilyjä on ollut pitkin vuotta. Nutrilon Soijasta siirryttiin ekaksi rasvattomaan maitoon,mut se teki tytön mahan löysäksi ja oli muutenki kiukkunen niin nyt vedellään tutiksesta sitte sitä Valion maitojuomaa, eli laktoositonta. Tainnu vihdoin löytyy oikee maito tytölle!!

Tuttipulloa ei meillä huolinut kumpikaan lapsi. Esikoinen joi nokkamukista (sellaisesta, jossa oli silikoninokka ja siitä tuli juotavaa vain kun "puri" nokkaa), siitä siirryttiin mukiin. Kuopus ei nokkamukistaankaan välittänyt vaan annoin suoraan mukin käteen. Hankalaa oli aluksi, mutta nopeasti oppi juomaan siitä.

Molempia imetin n. vuoden, mukissa oli ruokailun yhteydessä vähän alle vuoden ikäisille vettä, sitten maitoa. (Tosin esikoinen suostui juomaan tavallista maitoa vasta 2,5-vuotiaana, sitä ennen joi vain vettä vaikka maitoa oli tarjolla joka aterialla)

meillä yritetään päästä tuttipullosta eroon: nokkiksesta osaa juoda itse, mukistakin avustettuna. Mutta harvemmin suostuu juomaan,kun alkaa kauhea huuto,kun ilmeisesti haluaa tuttipullon. Uskaltaiskohan jättää kokonaan ton tuttipullon pois ja antaa nokkamukia vaan sitkeesti? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
paljonko 1-2-vuotiaan kuuluisi juoda nestettä päivässä?

Lastenlääkäri sanoi meille että 6-10 dl. Mutta itse ajattelisin, että se on siis maitotuotteita tuo määrä. Osan voi ajatella puurolla, johon laitan maitojauheen sekaan yms.

Mä oon juottanu tytölle koko ajan tavallisesta mukista sen aikaa mitä täs nyt on kiinteitä syöty. Ja ei todellakaan itse ota siitä kiinni :D tai siis, en ole uskaltanut ajatellakaan... Vähän on alkanut kiinnostaa lusikan käyttäminen, joten josko se mukikin sitten kiinnostais. Tyttö siis 11kk nyt.
Lapsihan saa sitä nestettä muutenkin kuin vaan juomalla: kaikki ruuan mukana tullut lasketaan myös. Ja jos on esim. kuuma ilma niin hörppy sillon tällön - pieniä hörppyjä usein - auttaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
meillä yritetään päästä tuttipullosta eroon: nokkiksesta osaa juoda itse, mukistakin avustettuna. Mutta harvemmin suostuu juomaan,kun alkaa kauhea huuto,kun ilmeisesti haluaa tuttipullon. Uskaltaiskohan jättää kokonaan ton tuttipullon pois ja antaa nokkamukia vaan sitkeesti? :whistle:

Kokeile vaan :saint: Vaikka päivällä nokkamukista ja jos teillä on iltamaito niin anna se vielä tuttipullosta.

Tuttipulloa ei meillä huolinut kumpikaan lapsi. Esikoinen joi nokkamukista (sellaisesta, jossa oli silikoninokka ja siitä tuli juotavaa vain kun "puri" nokkaa), siitä siirryttiin mukiin. Kuopus ei nokkamukistaankaan välittänyt vaan annoin suoraan mukin käteen. Hankalaa oli aluksi, mutta nopeasti oppi juomaan siitä.

Molempia imetin n. vuoden, mukissa oli ruokailun yhteydessä vähän alle vuoden ikäisille vettä, sitten maitoa. (Tosin esikoinen suostui juomaan tavallista maitoa vasta 2,5-vuotiaana, sitä ennen joi vain vettä vaikka maitoa oli tarjolla joka aterialla)

Vesi meilläkin paremmin menee kuin maito. Mutta siis tosi pieniä hörppyjä. Kun ärsyttää kun näkee että toinen osaa juoda jos haluaa, mutta kun ei halua :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mä oon juottanu tytölle koko ajan tavallisesta mukista sen aikaa mitä täs nyt on kiinteitä syöty. Ja ei todellakaan itse ota siitä kiinni :D tai siis, en ole uskaltanut ajatellakaan... Vähän on alkanut kiinnostaa lusikan käyttäminen, joten josko se mukikin sitten kiinnostais. Tyttö siis 11kk nyt.
Lapsihan saa sitä nestettä muutenkin kuin vaan juomalla: kaikki ruuan mukana tullut lasketaan myös. Ja jos on esim. kuuma ilma niin hörppy sillon tällön - pieniä hörppyjä usein - auttaa kyllä.

Meillä menee nestettä ruuan mukana vain puurossa ja ehkä välipalalla. Kaikki muu ruoka syödään paloina niin siinä ei nestettä mene. Siksi tämä juominen alkoi pikkaisen huolestuttamaan. Kun tahtoisin niin tuosta imetyksestä eroon ja kesäkuun olen töissä niin se pakostikin vähenee.

Imetystä tässä lopetellaan.Poika juo ruuan yhteydessä itse nokkamukista(NUK).
Ei oel koskaan huolinut tuttipulloa,nokkamukiakin piti tosi kauan harjoitella.Ei meinannut ostata imeä siitä nokkaosasta,toisista veti maidot henkeen.

Lasista osannut hörppiä 8kk lähtien,nyt juo siitä ihan itsekin nestettä tosin pitää olla ihan vähän ku muuten ne on pitkin paitoja.

Pillillä juomisen hän hoksas joskus 9kk iässä,siitäkin on paljon apua nyt kun koitetaan päästä tuosta tissistä.

Imetystä tässä lopetellaan.Poika juo ruuan yhteydessä itse nokkamukista(NUK).
Ei oel koskaan huolinut tuttipulloa,nokkamukiakin piti tosi kauan harjoitella.Ei meinannut ostata imeä siitä nokkaosasta,toisista veti maidot henkeen.

Lasista osannut hörppiä 8kk lähtien,nyt juo siitä ihan itsekin nestettä tosin pitää olla ihan vähän ku muuten ne on pitkin paitoja.

Pillillä juomisen hän hoksas joskus 9kk iässä,siitäkin on paljon apua nyt kun koitetaan päästä tuosta tissistä.

Pillillä mä olen koittanut kerran ja ei tullut mitään. Ajattelin, että ei siitä vielä edes oppisi, mutta kannattaisi kokeilla kuitenkin sitäkin.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä