Sofi Oksanen: Puhdistus. Kuka lukenut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "qwe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

"qwe"

Vieras
Luin sen juhannuksena, ja muutama asia jäi mietityttämään:

1) Oliko se Aliida siis sittenkin ollut vakooja, joka oli ilmiantanut sisarestaan vääriä tietoja, saadakseen sen karkoitettua ja saadakseen itselleen sen Hansin? Siksikö Aliida myöhemmin pelkäsi että sisko lapsineen tulee takaisin, että hänellä oli niin syyllinen olo, vai oliko se oppinut vihaamaan sitä oikeasti?

2) Oliko Aliidan vakoojanimi "kärpänen" (muistelen että oli)? Liittyikö kirjan alussa kuvattu kärpäsjahti siihen?

3) Kuoliko Hans sinne komeroon ja hautasiko Aliida sen tosiaan lattialautojen alle, ja polttikohan se lopussa oikeasti sen talon?

4) Onkohan se Hansin päiväkirja ollut oikeasti olemassa ja Zara otti sen mukaansa talosta? Suomeenko Zara sitten tuli? Ketkäköhän kirjan henkilöistä on oikeasti ollut olemassa? Oliko ne Sofin sukulaisia?

Kamalan surullinen kirja. Ei tosin ainoa laatuaan, olen lukenut monta samantyyppistä ja aina ne vaan jaksaa yllättää raadollisuudellaan :( Mutta hyvin kirjoitettu ja piti mukanaan loppuun asti, vaikka joitakin asioita jäikin epäselväksi ja oman päättelyn varaan, välillä piti selata kirjaa ja tarkistaa mitäs tästä nyt aikaisemmin olikaan kerrottu.

Kannattaa käydä täällä:

http://blogit.hs.fi/lukupiiri/2008/05/15/sofi-oksanen-puhdistus/

Tuossa hesarin lukupiirissä lukijakommentit Kirsi Pihan analyysin alla. Siellä Sofi Oksanen vastaillut kysymyksiin eli lueppa Oksasen kommentit. Tosi kiinnostavia.

[QUOTE="qwe";26585610]Luin sen juhannuksena, ja muutama asia jäi mietityttämään:

1) Oliko se Aliida siis sittenkin ollut vakooja, joka oli ilmiantanut sisarestaan vääriä tietoja, saadakseen sen karkoitettua ja saadakseen itselleen sen Hansin? Siksikö Aliida myöhemmin pelkäsi että sisko lapsineen tulee takaisin, että hänellä oli niin syyllinen olo, vai oliko se oppinut vihaamaan sitä oikeasti?

2) Oliko Aliidan vakoojanimi "kärpänen" (muistelen että oli)? Liittyikö kirjan alussa kuvattu kärpäsjahti siihen?

3) Kuoliko Hans sinne komeroon ja hautasiko Aliida sen tosiaan lattialautojen alle, ja polttikohan se lopussa oikeasti sen talon?

4) Onkohan se Hansin päiväkirja ollut oikeasti olemassa ja Zara otti sen mukaansa talosta? Suomeenko Zara sitten tuli? Ketkäköhän kirjan henkilöistä on oikeasti ollut olemassa? Oliko ne Sofin sukulaisia?

Kamalan surullinen kirja. Ei tosin ainoa laatuaan, olen lukenut monta samantyyppistä ja aina ne vaan jaksaa yllättää raadollisuudellaan :( Mutta hyvin kirjoitettu ja piti mukanaan loppuun asti, vaikka joitakin asioita jäikin epäselväksi ja oman päättelyn varaan, välillä piti selata kirjaa ja tarkistaa mitäs tästä nyt aikaisemmin olikaan kerrottu.[/QUOTE]

Alide raiskattiin ja peloteltiin, mutta kyllä, hän valehteli siskostaan, oli rakastunut tämän mieheen ja piilotteli miestä komerossa.

Aliiden mies oli kommunisti, Aliide oli itse mukana myös kommunistien touhuissa ilmiantajana ja keräsikö jotain maksuja kolhoosille tms. Tappoi Hansin ja ne Zaran ahdistelijat ja itsensä, poltti talon, kun Zara oli lähtenyt kotiin äitinsä ja mummonsa luo (Linda ja Aliden sisko, mikäs sen nimi nyt olikaan).

Luulisin, että on fiktiota.

[QUOTE="nekku";26585840]Kannattaa käydä täällä:

Lukupiiri - Blogit - HS.fi

Tuossa hesarin lukupiirissä lukijakommentit Kirsi Pihan analyysin alla. Siellä Sofi Oksanen vastaillut kysymyksiin eli lueppa Oksasen kommentit. Tosi kiinnostavia.[/QUOTE]

Kiitos! Luin juuri, ihan hengästynyt olo :D täydensi paljon lukukokemusta (siksihän niitä piirejä pidetäänkin).

Ei kirja sinänsä olekaan mitenkään ainutlaatuinen, mutta tärkeä aihe on taitavasti ja totuuspohjaisesti kirjoitettu, ihan kuin itse olisi sielunpohjia myöten tapahtumissa mukana. Kirjailija itse on räväkkä ja "totuudenlaukoja", myös siksi varmasti on saanut paljon huomiota.

Yhteistyössä