Soittaisitko äitipolille vai odotanko maanantaihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(((

Vieras
Kirjoitin aiemmin näin:

Kuulin nyt, että suksivoiteissa olisi jokin sikiövaurioiden riski. En mistään löydä tietoa, että onko riski millainen.....

Mieheni töissä urheilukaupassa ja voitelee siellä suksia yhtenään. Olen joskus seisoskellut siinä lähellä, minimissään ehkä metrin päässä. Joku voiteista pistetään sellaisen kuuman raudan kautta siihen sukseen. Mitään erityistä en ole koskaan haistanut siinä.

Onko se sikiövaurion riski siis silloin, jos itse voitelisi päivittäin tuollaisen kuuman raudan kanssa suksia? Eli vaatisi jatkuvaa altistumista usein?

Vai pitäisikö tässä huolestua tuosta, että mies noita suksia tuolla voitelee.....

Inhottavaa, että tässä kohtaa raskautta iskee jokin suksivoidepaniikki. (

Raskaus on tietysti alkanut ja alkuraskaus ollut kesä/syksyaikaan jolloin suksivoiteita ei ole käsiteltykään.

--

Asia painaa vieläkin pienesti mieltäni ja mietin, että kehtaanko soittaaa äitipolille ja kysyä vai odotanko maanantaihin ja soitan teratologiseen tietopalveluun.

Myrkytystietokeskukseen soitin ja kysyin, kun lapsi sai suuhunsa vähän suksivoidetta. Siitä tämä juttu minulle tulikin toisella keskustelupalstalla ilmi, että niissä ois sikiövaurioiden riski. En vain löydä aiheesta mitään tietoa. Myrkytystietokeskuksessa sanoi, että kuumentaessa jotain höyryjä jos kovasti hengittelee niin ilmenisi oireiluna esim. päänsärkynä.

Joten kun en edes ole mitenkään koskaan oireillut mistään höyryistä niin ei kai tässä hätää ole? Ja tosiaan jos olenkin altistunut siellä miehen työpaikalla käydessä niin onko se voinut olla mitään vauvalle vaarallista?

Ihan kaamea huoli. :///

Tänään rv 31+1

En olisi sinuna huolissaan. Viime vuonna raskaana ollessani, työpaikallani tehtiin lattiaremonttia ja liiman haju oli kamala siellä. Soittelin työterveydet ja äippäpolit läpi ja lääkärit oli sitä mieltä että sikiölle vaaraa ei ole. Töissä en kyllä sitten loppujen lopuksi voinut kuitenkaan olla kun sain migreenin hajusta.

ei net kuitenkaan tiedä, soita myrkytystietokeskukseen tai kuka muistaa mihin sai soittaa raskauden aikaisista lääke yms kysymyksistä, tietävät parhaiten asiat. lääkäritki soittaa sinne

ei net kuitenkaan tiedä, soita myrkytystietokeskukseen tai kuka muistaa mihin sai soittaa raskauden aikaisista lääke yms kysymyksistä, tietävät parhaiten asiat. lääkäritki soittaa sinne

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin se on teratologinen tietopalvelu ja siitä juuri mainitsin tuossa avauksessani.

Ei sulla mitään hätää ole eikä vauvallakaan. Sanoit, että olet JOSKUS seisoskellut vieressä, etkä ees haistanut mitään. Kyllä se vaatii piiiitkäaikasta altistumista niille huuruille, että jotaki tulis, jos tulee.

SIIS SIKIÖVAURIOITAHAN,nämä liuotin höyryt aiheuttaa,alkuraskaudessa.Ja kyllä nyt jo näkyis ultrassa...ja ois tullu keskenmeno jos pahasti vikaa...
Sinuna menisin tarkastuttamaan vauvan 4 d ultraan ja hankkimaan mielenrauhan pienellä hinnalla.
KAIKKI ON VARMASTI OK,kun olette jo noin pitkälle päässy.

Alkuperäinen kirjoittaja kieku:
SIIS SIKIÖVAURIOITAHAN,nämä liuotin höyryt aiheuttaa,alkuraskaudessa.Ja kyllä nyt jo näkyis ultrassa...ja ois tullu keskenmeno jos pahasti vikaa...
Sinuna menisin tarkastuttamaan vauvan 4 d ultraan ja hankkimaan mielenrauhan pienellä hinnalla.
KAIKKI ON VARMASTI OK,kun olette jo noin pitkälle päässy.

Miehen työkaverin vaimo on menossa 4d ultraan (laskettuaika hänellä 9 viikkoa minun jälkeeni). Menee sinne kyllä siis ihan muuten vain, mutta hänellä tietysti samat riskit ois noista suksivoiteista. Itse en kyllä ajatellut mitään 4d ultraa... soitan sitten varmaankin sinne teratologiseen tietopalveluun maanantaina. Eiköhän he osaa rauhoittaa mieleni.

Soitin äitipolille kuitenkin mieltäni rauhoittaakseni.

Kätilö oli hyvin asiallinen ja kyseli ja oli sitä mieltä, että ehdottomasti huoleni on turha. Ymmärsi kuitenkin hyvin, että kun asian sai mieleensä niin se ei sieltä noin vain poistunut.

Totesi myös, että koska minkäänlaista altistumista ei ole ollut alkuraskaudessa niin voin olla täysin huoletta.

Soitan varmaan maanantaina sinne teratologiseen tietopalveluun vielä, mutta miestä kyllä läksytän jossain vaiheessa vielä tuosta että miksi siellä ei käytetä asiallisia suojaimia jos kerran ne fluoria sisältävät suksivoiteet on hengitettäessä niin vaarallisia mitä sanotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Soitin äitipolille kuitenkin mieltäni rauhoittaakseni.

Kätilö oli hyvin asiallinen ja kyseli ja oli sitä mieltä, että ehdottomasti huoleni on turha. Ymmärsi kuitenkin hyvin, että kun asian sai mieleensä niin se ei sieltä noin vain poistunut.

Totesi myös, että koska minkäänlaista altistumista ei ole ollut alkuraskaudessa niin voin olla täysin huoletta.

Soitan varmaan maanantaina sinne teratologiseen tietopalveluun vielä, mutta miestä kyllä läksytän jossain vaiheessa vielä tuosta että miksi siellä ei käytetä asiallisia suojaimia jos kerran ne fluoria sisältävät suksivoiteet on hengitettäessä niin vaarallisia mitä sanotaan.

aasi

saako ap kysyä, oletko opettaja ?

En ole opettaja. Mistä syystä epäilet näin? Nyt joku nauraa, mutta olen kampaaja. Tosin tässä kolmannessa raskaudessani olen ollut kotiäiti. Mutta oletettavastikin joku nauraa, kun pelkään suksivoiteita ja kuitenkin itse työssäni käytän kaikenlaista.....

Samoja liuottimia niissä on kuin liimoissa ja maaleissa, ja kyllähän ne käryää vähän. Ei liimoja ja maalejakaan pidä haistella raskaus/imetysaikana, mutta tuskin niistä voiteista nyt haittaakaan on ollut kun et varsinaisesti itse ole höyryissä työskennellyt!

Käsitin, että lähinnä haitallinen juttu on se fluorihomma... Tässä lainaus KTL:n tesktistä:

"Jotkut suksivoiteet sisältävät polytetrafluorietyleeniä sisältäviä hartseja, joista kuumennettaessa
vapautuu toksisia organofluoriyhdisteitä. Suksivoiteissa käytettävät fluoripolymeerit ovat pienimolekyylisempiä kuin esim. keittiöastioiden Teflonissa, ja
näitä yhdisteitä ja niiden hajoamistuotteita on todettu vapautuvan suksivoiteista jo
suositelluissa levittämislämpötiloissa (Liesivuori ym. 1994). Näitä suksivoiteita levittävillä
suksien voitelijoilla on todettu hengitystieoireita, kuten hengenahdistusta. Kuten
edellä todettiin, fluoria sisältävien orgaanisten yhdisteiden tiedetään aiheuttavan
keuhkovaurioita lähinnä niissä olevien vapaiden radikaalien välityksellä. Tämä saattaa
edelleen johtaa lipidien peroksidaatioon keuhkoissa. Lyhytaikainen altistuminen voi
pahimmillaan aiheuttaa keuhkoödeemaa, kun taas toistuva pitkäaikainen altistuminen
voi johtaa keuhkofibroosiin. Fluoripitoisten suksivoiteiden levitys tulee siis ehdottomasti
tehdä vain hyvin tuuletetussa tilassa kohdepoistoa käyttäen, tai vahan levittäjän
on syytä käyttää yhdistelmäsuodattimella varustettua hengityssuojainta."

Tuossakaan ei mainita mitään siitä, että olisi haittaa sikiölle tms. Lähinnä siis tuon mukaan se vaara sillä itse käyttäjällä.

En ole opettaja. Mistä syystä epäilet näin? Nyt joku nauraa, mutta olen kampaaja. Tosin tässä kolmannessa raskaudessani olen ollut kotiäiti. Mutta oletettavastikin joku nauraa, kun pelkään suksivoiteita ja kuitenkin itse työssäni käytän kaikenlaista.....

Tarkkuudesta ja .. ylihuolehtivuudesta. Monesti ne opettajat vaan tunnistaa, mut nyt ei sit vissiin.

Mun mielestä et ollenkaan ole tyhmä taikka aasi, mitä tuolla jotkut huuteli! Olet vastuuntuntoinen äiti joka on huolissaan omasta lapsestaan, niin kuin kuuluukin olla!
Mutta huolesi on varmastikin turha, kyllä ne pahimmat ajat on silloin alkuraskaudessa ´ja silloinkin niille myrkyille pitäisi varmasti altistua jatkuvasti, ennen kuin rakennepoikkeavuuksia tulisi.

Tarkkuudesta ja .. ylihuolehtivuudesta. Monesti ne opettajat vaan tunnistaa, mut nyt ei sit vissiin.

Tunnustan tuon! T:Ope