soittaisitko jo huomennä lääkäriin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa enää

Vieras
Poika sairastui siis viime viikon keskiviikkona kurkunpääntulehdukseen (VIRUS -->joten ei lääkettä). Hengenahdistuskohtausten jälkeen (joita sairaalassa hoidettiin) alkoi kova kuume (ollut alimmillaan 38, norm. yli 39), kuumetta kestänyt 4 päivää. Lääkkeetkään eivät oikein kuumetta ole laskeneet (panadol). Mitään ei syö, juo kyllä ok. Tänään ollut jotenkin poikkeuksellisen huonovointinen, itkua on vääntänyt koko ajan ja yskinyt sekä oksentanut limaa hirveästi. Aivan sairaan väsynyt ja levoton, huonovointinen.

Ei saa oikein nukutuksi yskänpuuskien takia, joilloin itkee ja yskii limaa, haukkoo henkeä.

Oon nyt valvonu keskiviikosta lähtien ja nukkunu vain muutamia tunteja, alan olla aika väsyny ja niin on 2-vuotias lapsikin..

Mut hyödyttääkö mennä lääkäriin jos kuitenkaan tähän virukseen ei ole lääkettä.. ?

Nuo voi olla keuhkokuumeen tai keuhkoputkentulehduksen oireita, kyllä mä veisin lääkäriin jos kunto on huono ja varsinkin kun se on huonontunut.
Ja jos ei muuta apua löydy (siis jos on virus kyseessä ) kuin kipulääkkeet, niin niitäkin on tehokkaampiakin kuin Panadol

Mene ihmeessä!
Virustulehdus saattaa pitkittyessään muuntua bakteeritulehdukseksi ja oireista voisi epäillä jopa keuhkokuumetta. Se on vain epäilyni, mutta joka tapauksessa viisainta käydä näyttämässä lasta.

miä oon niin väsyny tähän valvomiseen ja itkemiseen.. on niin paha olla kun toisella huono olo.. oon huolesta sekaisin, mut sairaalan päivystykseen kun oon soittanut niin sanoneet vain että tulkaa vain jos hengenahdistusta...

olis ees mies tässä apuna.. joku valvomassa mun kanssa.. tuolla se nyt nukkuu, raukka, en tiedä millon herää taas yskimiseen..
voiko olla keuhkokuumeen oireita? kuitenkin kun laryngiitin lääkäri on todennut..

Keuhkokuumeen yksi oireista on korkea kuume ja siihen ei auta kuumelääkkeet.

Itse arastelin selkää kun sairastin keuhkokuumetta. Päivystävän lääkärin ei tarvinnut kuin pikkuisen rystysellä napauttaa selkään keuhkojen kohdalle, niin tuntui kuin olisi taju mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa enää:
miä oon niin väsyny tähän valvomiseen ja itkemiseen.. on niin paha olla kun toisella huono olo.. oon huolesta sekaisin, mut sairaalan päivystykseen kun oon soittanut niin sanoneet vain että tulkaa vain jos hengenahdistusta...

olis ees mies tässä apuna.. joku valvomassa mun kanssa.. tuolla se nyt nukkuu, raukka, en tiedä millon herää taas yskimiseen..
voiko olla keuhkokuumeen oireita? kuitenkin kun laryngiitin lääkäri on todennut..

Ne virustulehduksetkin voi levitä tai niiden yhteydessä voi tulla bakteerin aiheuttama tulehdus, esim just keuhkokuume. Mutta lääkäriltä tosiaan on ainakin mahdollista saada tehokkaampia (resepti) lääkkeitä oloa helpottamaan silloinkin kun mitään varsinaista bakteeritulehdusta ei ole.

Vie vaan päivystykseen. Antavat vaikka hengenahdistukseen jotakin avaavaa ja katsovat verikokeet ettei ole tulehdusarvot kohollaan :hug: Voimia lähetän täältä. Meidän tytöllä kesti vuoden tollasta yskää ja jatkuvaa flunssa kierrettä ja nyt astmalääkitys päällä. Toivottavasti saatte pienelle avun :heart:

no näin lastensairaanhoitajana sanoisin että virheen teet jos et mene sairaalaan tänään. kuulostaa pahalta. ja varsinkin kun on vaan 2v ni voi mennä nopeesti huonoksi ja huonolta jo kuulostaa. kurkunpääntulehdusta hoidetaan hengitettävällä adrenaliinilla sairaalassa.varmasti ottavat seurantaan.

KYLLÄ!! Rs-virus?? Meillä oli just tota,ja osastolle otettiin moneksi päiväksi.Kuivuminen,korkeat tulehdusarvot,kuume ei laskenu ja laitettiin suoneen antibioottia.En jaksa uskoo että teilläkää yksin on tuo kurkunpääntulehdus kyseessä!!Mene nyt vaan ja nopsaan lääkäriin,voipi käydä pahasti...se rs-virus ei oo kovin kiva juttu =(

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa enää:

Me vietiin lapsi just tuon kurkunpäätulehduksen takia ensiapuun. Sai spiiraa ja mies mainitsi kosketusherkkyydestä. Pääsi heti röntgeniin ja sielä näkyi selkeä keuhkokuume ja lapsi pääsi osastolle hoitoon jo taudin alkuvaiheessa. (Ja kurkunpäätulehdus lapsella todettiin myös.)

Vielä täytyy lisätä,että mieluummin menet tosiaan heti ja pyydä vielä vaikka crp-pikatesti jos on mahdollista teidän sairaalassa saada.Ja kyllä ne ottaa aika herkästi sinne sisälle...kerrot vaan kuinka paha tilanne on,älä missään nimessä ajattele että pärjäät.Voi olla pienen henki vaarassa =(

Alkuperäinen kirjoittaja ni-na:
KYLLÄ!! Rs-virus?? Meillä oli just tota,ja osastolle otettiin moneksi päiväksi.Kuivuminen,korkeat tulehdusarvot,kuume ei laskenu ja laitettiin suoneen antibioottia.En jaksa uskoo että teilläkää yksin on tuo kurkunpääntulehdus kyseessä!!Mene nyt vaan ja nopsaan lääkäriin,voipi käydä pahasti...se rs-virus ei oo kovin kiva juttu =(

Luultavasti ei ole RS-virus koska kuume on noussut hengenahdistuskohtausten jälkeen. Eli itse käsitin, ettei ole enää hengitys ahtaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:

Luultavasti ei ole RS-virus koska kuume on noussut hengenahdistuskohtausten jälkeen. Eli itse käsitin, ettei ole enää hengitys ahtaalla.

Kyllä meillä oli se lapsilla vaikka kuume hipoi 40 monta päivää.Oli monta tautia päällekkäin ton rs-viruksen kanssa.Ja yleiskunto meni ÄKKIÄ tosi huonoksi!!

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:

Kyllä meillä oli se lapsilla vaikka kuume hipoi 40 monta päivää.Oli monta tautia päällekkäin ton rs-viruksen kanssa.Ja yleiskunto meni ÄKKIÄ tosi huonoksi!!

Niin niin, mutta kun sain tuosta aloituksesta sen käsityksen ettei henki olisi enää ahtaalla. Tiedän kyllä Rs-Viruksen oireet aika tarkkaan, koska pari kk sitten itsekin osastolla oltiin tuon meidän pikkumiehen kanssa kyseisen asian tiimoilta.

Mutta tässä nyt ei toki ollut tarkoitus ruveta sen kummemmin väittelemään ollako vai eikö olla. Vaan koska lapsi on niin heikkona kun on, niin kiireesti veisin lääkäriin. Itse kun sairastin keuhkokuumetta, niin en kestänyt sitä kipua kotona kuin reilun vuorokauden, joten säälittää kyllä sen pienen potilaan puolesta :(

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
mua ahdistaa lukea tällaisia ns kysymyksiä täällä kun lapsi on tosi kurjassa kunnossa ja ei viedä sairaalahoitoon.voi oikeesti mennä henki.

Ihan sivuhuomautuksena, aika usein jos soittaa terveyskeskukseen, päivystykseen tai terveysneuvontaan, sieltä sanotaan että "katsokaa nyt vielä kotona" ja seuraavana päivänä sama kehoitus.
Joten sinällään mä en yhtään ihmettele näitä kyselyjä kun ainakin meilläpäin tuntuu noiden päivystyksen ja terveysaseman henkilöiden tehtävänä lähinnä olla keksiä mahdollisimman monta syytä sille miksi lääkäriin ei tarvitse mennä :(

nii meillä on sama juttu tk:ssa ei millään ottais,ku sanoo että kattokaa päivä vielä tai jos menee pahenmaksi.mä oon ottanut sen linjan että kun tiedän itse paremmin lapsen voinnin kuin vieras ihminen langan toisessa päässä niin olen kyllä tiukkana jos oma pieni on huonona..koska mielummin vaikka sitte oliski turha käynti teen sen vaikka yöllä jos minusta pahalta näyttää,kuin kadun sitte ku tapahtuu pahenpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Onko AP lähtenyt lääkäriin? TOIVOTTAVASTI! Mutta tulethan kertomaan pikkuisen voinnista kun pystyt? :hug:

Tulin kertomaan vointeja! viimeksi su-iltana kirjoittelin...
Juups, siis aikaisemmin kun olin soitellut päivystykseen niin eivät sinne halunneet ottaa, sanoivat vaan että tule jos tulee tosi paha hengenahdistuskohtaus. että muuten hoida kotona..

No mutta soitin taas uudestaan sinne iltapäivystykseen terveyskeskuksen puolelle (ea-puolelle eivät ottaneet) ja kerroin tilanteen, sanoivat että lääkäri voisi tarkistaa asian. No lääkäri katsoi ja kuunteli ja epäili keuhkokuumetta, lähetti lähetteen lastenosastolle ja otettiin labrat.

Keuhkokuumetta ei röntgen-kuvasta löytynyt, mutta jokin paha virus pikkuisella on! lastenosastolla nyt ollut su lähtien eristyshuoneessa. olo on ollut hällä tosi huono ja ruoka ei oo maistunut eikä aluksi oikeen nestekään, lähellä oli ettei joutunu tipukseen kun oli sen verta kuivunu.edes nesteet ei sisällä pysyny.,
No, nyt vielä ripuloi jne mutta nestettä menee ja huomenna kotiin, toivon mukaan!kuumekin on laskenut eikä hengenahdistusta enää.

Oon ollut huolesta sekaisin nämä päivät ja tämä opetti, että luota vaistoosi ja raivaa itsesi vaikka väkisin lääkärille jos tilanne näyttää huonolta. eiväthän he siellä puhelimen toisessa päässä näe koko totuutta.

Yhteistyössä