Sokea täplä & välkettä silmissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ans"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ans"

Vieras
Eilen illalla kun katsoin tv:tä, huomasin yhtäkkiä että ihan kuin en näkisi koko kuvaa kunnolla, kuin olisi sokea täplä edessä (siis kun ruudussa oli ihmisen kasvot ja katsoin tämän toista silmää, en nähnyt toista kun oli jotenkin "kadoksissa". Vaikea selittää). Siirryin tuon jälkeen tietokoneelle ja kun luin näytöltä tekstiä, oli sama juttu: en jotenkaan nähnyt koko tekstiä, siis ihan kuin olisi ollut sokea täplä taas. Pian tuon jälkeen aloin nähdä kummaa välkettä näkökentässä (myös silmät kiinni ollessa tuota näkyi) mikä laajeni ja voimistui. Soitin päivystykseen ja sieltä kysyttiin olenko ollut paljon koneella/katsonut tv:tä. Käskettiin ottamaan särkylääke ja levätä silmiä.

Toi kohtaus kesti n. 30 min eikä ollut mitään päänsärkyä tai muita kipuja samaan aikaan. Kohtaus meni ohi kun pidin silmiä jonkin aikaa kiinni. En tiedä oikein että oliko molemmissa silmissä vai vain toisessa. Mutta toi oli tosi pelottavaa kun ei ole koskaan ennen ollut tuollaista. Tuntui ettei näe enää mitään kun oli niin kauhea välke. Jos uusii, niin sitten kuulemma lääkäriin. Mutta mitä ihmettä mahtoi olla? Liikarasituksesta johtuvaako? Oon kyllä ollut todella paljon koneella. Kellään ollut koskaan samanlaista?

Mulla on tollasta aina välillä. Etenkin vasemmassa silmässä... Pelkäsin aluksi tosi paljon, mutta kun huomasin ettää "kohtaus" tulee aina tiettyyn aikaan kuusta niin luulen sen liittyvän kk-kiertoon ja horooneihin. Jos otan kunnon särkylääkkeen heti "kohtauksen" alussa, ei välke ym tule pahana.
Luulisin että jotain aurallista migreeniä.

Mulla myös tulee säännöllisen epäsäännöillisesti noita kohatuksia. Lääkäri sanoi niiden olevan kivuttomia migreenikohtauksia/aurallinen migreeni. Oliko sulla höntti olo kohtauksen jälkeen? Mulla on aina kivullisenkin migreenin sekä noiden kivuttomien jälkeen semmoinen todella voimaton aivot narikassa olo. Kerran lähdin kauppaan kohtauksen jälkeen enkä osannut ostaa kuin jauhelihaa ja maitoa, vaikka jääkaappi huusi tyhjyyttään :P Kohtauksen liittyy ilmeisesti jotenkin aivojen verisuonien supisteluun tms. kuten migreenissä. Kannattaa sit mennä lääkäriin, jos kovasti huolestuttaa tai uusii usein niin saattaa saada oikeat lääkkeet. Tsemppiä :)

Mulla on kyllä kokemusta migreenistä aika montakin kertaa, mutta koskaan ei ole tullut tuollaista. Eikä tuon välkehdinnän jälkeen päätäkään alkanut särkeä. Vähän väsynyt ja höntti olo kyllä oli, ja on vieläkin... Ehkä se sitten oli jotain silmämigreeniä.

Tänään kumminkin vältän koneella oloa ja tv:n katsomista niin paljon kuin mahdollista.

Yhteistyössä