Sokeri aamulla koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokeria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokeria

Vieras
Mulla on tässä käynnissä nyt sokerintestaukset. Elikkäs mittaan siis 6pvä:n ajan sokeriarvoja kotona. Olen nyt rv.29.

Mistäköhän johtuu, että mulla on ollut sokeriarvot aamulla hiukan koholla tai sitten juuri rajalla (5.8) ja kun illalla arvot ovat tosi hyvät? Aamuisin syön ruisleipää/kaurapuuroa. Osaisko joku kertoa? :) Voiko stressi nostaa arvoja?

hei!
koitappa jättää aamupalalta puuro pois. Itselläni juuri tuo puuro (vaikka muuten terveellistä on) niin nostaa nuo arvot huimiin lukemiin. Samoin maitotuotteet kuten maito, piimä, jugurtti ja viili.

Itse syön aina nykyään aamuisin täysruisleipää, sipasu voita päällä, sokeritonta mehukeittoa sekä mehua. Mikäli jotain erikoista haluan aamulla niin esim. omena siihen päälle on jo herkkua. :)
Aamullahan nuo arvot tuppaavat nousemaan herkimmin, joten niukka ja rajoitettu aamupala voi olla paikallaan. :)

Onnea oikeiden sokereiden metsästykseen. :hug:

Eikös ne aamun korkeat verensokerit kuulu ikäänkuin asiaan, kun elimistö on yön paaston aikana ottanut glukoosia varastoista, ettei verensokeri pääse romahtamaan nukkuessa?

Aamun paastoarvo vai aamupalan jälkeinen arvo? Paastoarvo jos on niin kertoo kyllä diabeteksestä. Mulla tolla 5.8 arvolla (useampana päivänä) alotettiin jo insuliini, täälläpäin tavoitearvo on alle 5.3 ja aterian jälkeiset (1.5h) alle 6.7.

Tuohon paastoarvoon on tosi vaikeaa vaikuttaa oikein mitenkään muuten kuin (pitkävaikutteisella) insuliinilla, tietty voi kokeilla illalla kävelylenkkejä ja sitten illalla ennen nukkumaanmenoa syöt hyviä hiilareita (tummaa leipää esim) niin että sokrut ei oo hirmu matalalla kun meet nukkumaan.
:hug:

mulla ollut hiukan koholla sokerit (sokerirasitustestissä vajaa kk sitten yksi kolmesta mittauksesta ylitti suositukset) ja juuri pyydettiin tämän päivän neuvolaa varten olemaan syömättä edelliset 10h, jotta saadaan se aamun paastoarvo, jonka pitäisi olla alle 5 (ja olikin). Eli ENNEN ruokailua!

Yhteistyössä