Sokerimassaa Tampereelta? Apua, kiire!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leipomassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leipomassa

Vieras
Apua, tajusin vasta, että Ullan Unelmalla ei enää ole liikettä Tampereen Tuomiokirkonkadulla! Tänään pitää leipoa kakku, jonka koristeluun tarvisin sokerimassaa useissa eri väreissä. Jos en saa sokerimassaa niin marsipaanikin käy... Mutta missä noita saa Tampereella nykyään?

Onko peli jo menetetty? :(

Osaako joku sanoa onko vaikka Kalevan Prismassa minkälainen valikoima? Tai ehkä vaan soitan sinne...

Entäs voiko vanhentunutta massaa käyttää? Esim mustaa tarvin vaan aika vähän ja sitä mulla olisi iso könttää vuoden takaa, mutta se on ihan kivikovaa. Maistuu ihan normaalilta, kun testin vuoksi maistoin. Saako sitä millään kikalla vähän pehmennettyä?

Jos saisin punaista ja sinistä tuoreena ja sitten käyttäisin noita vanhentuneita pikkuisen lisäksi yksityiskohtiin...

lämmitän kovettunutta massaa hetken mikrossa,mutta vain hetken koska kuumenee helposti ja polttaa sit. Kuori on poistettava ja sisus käytettävissä. En tosin ole vuoden vanhaa käyttänyt koskaan,mutta pari kk muovipussissa ollutta missä kovettunut.

Millaisia koristeita aijot tehdä? Oletko ennen tehnyt sokerimassakoristeita?

Hämeenpuistossa on uusi leivontatarvikeliike, en muista nyt nimeä, mutta siinä Metsoa vastapäätä. Samoin Ideaparkin keittiötarvikeliikkessä on. Prsimoissa on ollut ainakin valkoista vaahtokarkin makuista massaa.

Tampereen valikoimia en tunne,mutta noin yleisesti ottaen en ole ruokakaupoissa nähnyt sokerimassaa kun valkosta ja sit joku "moniväripaketti" missä oli muistaakseni aika pienet palat joka väriä. Se varmaan sopii koristeiden tekoon mutta yhden paketin yhdellä palalla ei saa kyllä mitään kunnollisen kokoista kakkua päällystettyä. Mut jos sulla on sokerimassan värjäykseen sopivia elintarvikevärejä niin ostat valkosta ja värjäät mitä tarvii..
Ja kuvahtaneen massan voi tosiaan koittaa pehmittää lämmittämällä varovasti mikrossa ja kuorimalla kuivan pinnan pois. En tiedä tapahtuuko sokerimassalle muuta "pilaantumista" kun toi kivuminen. Tuskin ainakaan homehtuu.. tai sen varmasti kyllä huomaa jos niin on käynyt.

Kiitos teille tietäjille, suuntaan siis Hämeenpuistoon! Kakku on pelastettu! :)

Ja "määää", olen tehnyt. Ei mulla muuten noita vuoden vanhoja kovettuneita paketin jäämiä olisi kaapissa. :) Lucifer, ainakin meidän lähikaupasta saa pelkästään marsipaania ja sitäkin vain kahdessa värissä. Haen mielummin sokerimassaa vaikka vähän kauempaa.

[QUOTE="Aapee";27769762]Kiitos teille tietäjille, suuntaan siis Hämeenpuistoon! Kakku on pelastettu! :)

Ja "määää", olen tehnyt. Ei mulla muuten noita vuoden vanhoja kovettuneita paketin jäämiä olisi kaapissa. :) Lucifer, ainakin meidän lähikaupasta saa pelkästään marsipaania ja sitäkin vain kahdessa värissä. Haen mielummin sokerimassaa vaikka vähän kauempaa.[/QUOTE]täällä sokerimassaa löytynyt joka kaupasta, mutta asutaankin maalla niin valokoimat eri kuin etelän kaupungeissa

Mä ostan aina valkoista sokeri-/vaahtismassaa ja värjään itse sen verran ku tarvii. Tosin mustaa ei ole tarvinnut, joten sen värjäämisestä ei ole kokemusta. Pastaväreillä on helppo värjätä, kun niitä menee vähän.

Vanhentunutta massaa olen myös käyttänyt, hieman se on kovaa, mutta kun pehmitettyä saa, niin voi käyttää.

Yhteistyössä