Sokerirasitus ja aamupahoinvointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Mulla on tulevalla viikolla sokerirasitus, viikkoja 26+. Kärsin vieläkin ihan järkyttävästä pahoinvoinnista ja aamu ei lähde käyntiin jos en heti herättyäni syö jotain. Nyt panikoin sitä, että miten selviän siitä rasitusta edeltävästä 12 tunnin paastosta ja vielä siitä, että sokerilitkun juomisen jälkeen on pakko olla kaks tuntia syömättä? Minulla kun on vielä niin, että pahin mahdollinen on juoda jotain aamulla. Ensin pitää syödä vaikka pala ruisleipää ja hetken päästä vasta nestettä, jos juon jotain tyhjään mahaan, oksennan.

Onko kellään ollu tällaista pahoinvointia ja on käyny rasitukses, miten olette selvinneet? (vai oletteko selvinneen?) Testi mennee pilalle jos oksennan sen liemen samantien pois? Haluaisin siinä käydä, ei oo kyse siitä, mutta epäilen syvästi, onnistuuko se pahoinvoinnin takia.

Kokemuksia?

mulla kävi niin,et litkun juomisen jälkeen menin istuskelemaan odotustiloihin ja taistelin oksentamista vastaan aikani,sit oli pakko luovuttaa..no,tokihan testi meni piloille..olisi pitänyt itse tajuta sanoa labran henkilökunnalle tosta pahoinvoinnista,olisin päässyt makuuasentoon juomisen jälkeen.. :headwall: siitä viisastuneena seuraavalla kerralla menin heti sanomaan,ku n alkoi tulla huono-olo..makoilin sit verhon takana labrassa melkein koko kaks tuntia,mut en oksentanut =) kannattaa kysyä pääsetkö heti makuuasentoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
mulla kävi niin,et litkun juomisen jälkeen menin istuskelemaan odotustiloihin ja taistelin oksentamista vastaan aikani,sit oli pakko luovuttaa..no,tokihan testi meni piloille..olisi pitänyt itse tajuta sanoa labran henkilökunnalle tosta pahoinvoinnista,olisin päässyt makuuasentoon juomisen jälkeen.. :headwall: siitä viisastuneena seuraavalla kerralla menin heti sanomaan,ku n alkoi tulla huono-olo..makoilin sit verhon takana labrassa melkein koko kaks tuntia,mut en oksentanut =) kannattaa kysyä pääsetkö heti makuuasentoon.

Juu on tarkoitus heti sanoa asiasta. Sitä vaan en tiedä että saanko koko litkua ylipäätään alaskaan. Kotona jos tyhjään mahaan aamulla ottaisin lasillisen mehua niin eka nielaisun jälkeen sais juosta heti vessaan oksentamaan. Meen kokeileen rasitusta kerran, jos menee piloille niin saa mun puolesta olla. Mulla kun ei oo mitään hälyttäviä merkkejä diabeteksen suhteen, terkka halus sen nyt vaan varmuuden vuoksi.

Pohdin vielä sellasta että vaikuttaako paastosokeriin jos syö xylitolpurkkaa? En tarkoita koko paketillista vaan yhtä purkan palasta. Sillä sais pidettyä vähä pahoinvointia pienempänä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pohdin vielä sellasta että vaikuttaako paastosokeriin jos syö xylitolpurkkaa? En tarkoita koko paketillista vaan yhtä purkan palasta. Sillä sais pidettyä vähä pahoinvointia pienempänä...

vaikuttaa, xylitol on koivusokeria

Mulla ei ole kokemusta rasituskokeesta mutta todellakin tuosta loppuun asti jatkuvasta pahoinvoinnista. En todellakaan olisi pystynyt juomaan mitään litkuja tyhjään mahaan oksentamatta ja aina mietin, että mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä. Tsemppiä sulle ap :)

Alkuperäinen kirjoittaja toki:

vaikuttaako se niin paljo että nostaa paastosokerin heti yli arvojen? Siis yks pieni purkka, voiko nostaa jos paastoarvo normisti vaikk 4,8 nii esim 6:een?

Että kun ei olis tätä pahoinvointia tälläsenä niin olis ihan helppo nakki. Turhauttaa sekin jos menee sit viime metreillä pieleen sen takia että yrjöän ne litkut veke.

Mä kärsin koko raskauden pahoinvoinnista, mutta jotenkin vain selvisin sokerirasituksesta. Pelkäsin etukäteen ettei tule mitään, mutta kai sitä sitten vaan jotenkin tsemppasi itsensä. Kannattaa ottaa hyvä kirja mukaan johon keskittyä se odotusaika tai sudokuja tms jotain sellaista mihin keskittyy ihan täysillä.

Alkuperäinen kirjoittaja toki:

vaikuttaako se niin paljo että nostaa paastosokerin heti yli arvojen? Siis yks pieni purkka, voiko nostaa jos paastoarvo normisti vaikk 4,8 nii esim 6:een?

Että kun ei olis tätä pahoinvointia tälläsenä niin olis ihan helppo nakki. Turhauttaa sekin jos menee sit viime metreillä pieleen sen takia että yrjöän ne litkut veke.

eihän se ole paastoarvo, jos vedät sokeria. vettä saa ottaa lasillisen, muuta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei ole kokemusta rasituskokeesta mutta todellakin tuosta loppuun asti jatkuvasta pahoinvoinnista. En todellakaan olisi pystynyt juomaan mitään litkuja tyhjään mahaan oksentamatta ja aina mietin, että mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä. Tsemppiä sulle ap :)

Mulla tää kolmas raskaus ja joka raskaudes tää pahoinvointi on ollu samanlainen ja kestäny ihan loppuun asti. Joskus vetäisin tyhjään mahaan vähän mehua tai muuta nestettä ja heti sai juosta okselle. Nyrkkisääntö meikäläisen yrjötyksen kurissa pitämiseen on ollu syödä 2-3 tunnin välein ja aamulla kun herää niin syödä ihan ekana jotain kuivaa ja suolaista, esim pala ruisleipää. Sit joskus n puolen tunnin päästä on pystyny ottaa nestettä. Aiemmissa raskauksissa en oo käyny sokeritestissä ja nytkin se on vissiin meidän kunnassa lähinnä seulontatyyliin eli mitään varsinaista riskitekijää mulla ei oo. No, oon tätä aihetta tässä nyt pähkäilly ja päättäny että käyn kokeilees mut jos menee yrjötyksen takia pieleen niin toista kertaa en ees sitte yritä.

No vaikeeta se on, voin kertoa! Ite oon aina ollu todella pahoinvoiva ja 3 kertaa olen jo ton testin käynyt. Nyt olis taas edessä.... Oikein innolla odotan toukokuuta!

Mulla oli sama tilanne ja kuin ihmeen kaupalla selvisin melko kunnialla sokerirasituksesta. Sain juotua se litkun ihan hyvin eikä olokaan ihan heti huonontuntu. Puolen tunnin päästä tuli kuitenkin tosi huono olo, hikoilutti, pyörrytti... Kesti n. 10 min. ja melkein jo piti mennä pyytämään makuupaikkaa tms. hoitsuilta, mutta sitten alkoi helpottaa. Toisen annoksen juomisen jälkeen ei tällaista tullut.

Kannattaa kyllä pyytää josko pääsisi odottelemaan sellaiseen paikkaa, jossa voi olla makuuasennossa tarvittaessa. Samoin mua ainakin helpottaa se, että tietää että jos tulee tosi huono olo, niin on vieressä joku paikka johon tarvittaessa oksentaa eli wc-pönttö, joku astia, muovipussi tms. Kummasti vähenee huono olo, psykologinen vaikutus...

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
No vaikeeta se on, voin kertoa! Ite oon aina ollu todella pahoinvoiva ja 3 kertaa olen jo ton testin käynyt. Nyt olis taas edessä.... Oikein innolla odotan toukokuuta!

Millä keinoilla selvisit läpi? Mietin vaan että mitä kikkakonsteja vois olla.

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Mulla oli sama tilanne ja kuin ihmeen kaupalla selvisin melko kunnialla sokerirasituksesta. Sain juotua se litkun ihan hyvin eikä olokaan ihan heti huonontuntu. Puolen tunnin päästä tuli kuitenkin tosi huono olo, hikoilutti, pyörrytti... Kesti n. 10 min. ja melkein jo piti mennä pyytämään makuupaikkaa tms. hoitsuilta, mutta sitten alkoi helpottaa. Toisen annoksen juomisen jälkeen ei tällaista tullut.

Kannattaa kyllä pyytää josko pääsisi odottelemaan sellaiseen paikkaa, jossa voi olla makuuasennossa tarvittaessa. Samoin mua ainakin helpottaa se, että tietää että jos tulee tosi huono olo, niin on vieressä joku paikka johon tarvittaessa oksentaa eli wc-pönttö, joku astia, muovipussi tms. Kummasti vähenee huono olo, psykologinen vaikutus...

TOinen annos? Mä luulin että sitä litkua tarttee juoda vain kerran...

Tarkoitin siis, että toisen verikokeen jälkeen...

Tarkoitin siis, että toisen verikokeen jälkeen...

No huh, mä jo säikähdin... :D

Tällä on muuten mullekin hirveän iso vaikutus! En ole käynyt rasituskokeessa mutta ekan odotusaikana oli töissä sellaisessa paikassa, missä ei päässyt omaan tahtiin vessaan ja se oli ihan hirveetä. Pelkäsin koko ajan oksentavani pitkin seiniä, kun jouduin miettimään, milloin on ehdottomasti pakko syöksyä oksentamaan ja milloin taas pystyy vielä nieleskelemään.

Toisella kerralla olin työpaikassa, jossa sai ilman ihmeempiä huomioita käydä vessassa, joka oli vielä ihan työhuoneeni vieressä. En joutunut oksentamaan töissä kuin kahdesti, vaikka voin huonosti lähes puoliväliin asti. Ekassa oksensin kymmeniä kertoja, vaikka todellisuudessa pahoinvointi saattoi olla jopa helpompaa kuin tokalla kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:

Millä keinoilla selvisit läpi? Mietin vaan että mitä kikkakonsteja vois olla.
Jotenkin vaan selvisin, itkua vääntäen ja yrjöä pidätellen :( Ja ihan turhaan olen noissa vielä joutunut käymään, isojen vauvojen takia. Mut aina arvot ollu tosi hyvät kuitenkin.
Kannattaa hommata joku kyyti sieltä sitten kotiin, itse en pystynyt edes autoa ajamaan. Vaikka testin jälkeen söin välipalaa yms. Koko se päivä ja seuraavakin vielä menny aina ihan piloille.

noh, mulla meni testi kyl sitten oikeen hyvin...eli karmee jano oli aamusta ja vetäisin hyvällä tahdilla koko litkun ja oli hyvää:).....Maistu niin ihanalle, kun olin/ja jouduin olee niin tiukalla ruokavaliolla koko raskauden ajan eli makea maistuikin sitten jumalattoman hyvälle:)

Kuumimmat

Yhteistyössä