sokerirasitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jättiläisvauva?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jättiläisvauva?

Vieras
minulla neuvolassa sf mitta aivan omaa luokkaansa, eli siis ihan yli käyrien ja nyt joudun sokerirasitukseen. verenpaine, hb, ja paino ihan normaali. Enkä ole ylipainoinen. Nyt pelottaa että sieltä on jättiläinen tulossa iiiik...Voiko tuo sf mitta tuosta vielä laskea? jos lapsi on hurjan kokoinen, niin käynnistetäänkö aikasempaa?

Sinuna odottelisin ihan rauhassa... Sf-mitta vaihtelee kuulemma paljon äidin oman anatomian mukaan (esim. joillakin vauva mahtuu enemmän selkärankaanpäin kuin muilla), mittaajan mukaan tai vauvan asennon mukaan. Eli iso sf-mitta ei siis aina tarkoita isokokoista vauvaa.
En ole aikaisemmin kuullut, että rasituskokeisiin voi joutua tuon mitan perusteella. Olisikin mukava kuulla, millä viikoilla olet ja montako kertaa sf-mitta sinulla on otettu. Niin ja tietysti, että paljonko sf-mittasi on ollut.

nyt menossa viikko 32 ja sf mitta oli 30 :) kolme viikkoa sitten lääkärikäynnillä mitta oli lääkärin mukaan 28. Koko ajan on yläkäyrällä ollut, mutta rakenneultrassa minulle sanottiin että vauva on pienempi kuin mitä näillä viikoilla yleensä ? ? kertaakaan ei minulla ole ollut sokeria virtsassa eikä muutakaan poikkeavaa..neuvolatäti sanoi että ison sf mitan vuoksi on hyvä tarkistaa tilanne ja viikolla 36 äitiyspolille vielä ultraan katsomaan vauvan koko.

Ensimmäinen kerta kun minäkään kuulen että sf-mitan perusteella joutuisi sokerirasitukseen!? Mulla oli viikolla 34 sf-mitta 32 eikä sanottu mitään, viikolla 36 oli mitta 34 ja painoarvio 2800g! Nyt viikolla 41 sf-mitta on 33 ja painoarvio oli maanantaina 3900g! Riippuu tosiaan paljon kohdun asennosta, sikiön asennosta, äidin asennosta mitattaessa ja sekä monesta muusta tuo sf-mitta. Mä en kyllä osais tuollaisista mitoista huolestua! Esikoisesta mulla oli sf-mitta viikolla 39 37cm ja poika oli syntyessään (rv40+1) 3600g eli ihan normaali hurjasta sf-mitasta huolimatta!

Mulla oli myös rv 32+0 sf mitta 30 ja neuvolatäti sanoi sitä ihan normaaliksi. Olen ollut sokerirasituskokeessa sen takia, että pissassa on ollut hieman sokeria. Sokerirasituksen tulokset olivat kuitenkin normaalit, joten täti käski vaan jatkamaan elämää normaaliin malliin. Meillä on vauvan kokoa arvioitu ultraamalla rv 19 ja rv 27 ja molemmilla kerroilla mitat ovat olleet täysin keskikäyrällä. En siis usko, että sinulla (eikä minullakaan) on mitään syytä huoleen.

Tulkitsenkohan äitiyskortin takana olevaa sf-taulukkoa oikein...? Katsoin siitä nuo ap:n rv ja sf-mitat, eivätkä ne mene mielestäni edes yläkäyrällä, vaan vain hieman normaalikäyrää ylempänä... Eikös nuo katkoviivat ole ylä- ja alakäyrät? Vai sanotaanko normaalikäyrän ylä- ja alapuolista "väliä" ylä- ja alakäyriksi? Kertokaa joku, jos tiedätte tarkemmin :)

minulla viikot 31+2 ja mitta 30 cm juuri ja juuri yläkäyrällä, mutta koska lääkäri sai viimeksi niin pienen mitan, niin nyt neuvolatäti haluaa että käyn sokerirasituksessa varmuuden vuoksi( sanoi vielä että ei usko hetkeäkään että arvoissa olisi mitään poikkeavaa). koko raskauden olen ollut yläkäyrillä. en itsekkään ymmärrä miksi nyt olisi joku huoli, mutta mennään nyt kun käsketään. ja se tosiaan vielä minua kummastutti kun virtsa on ihan koko ajan pllut puhdas ja paineet hyvät..ei ole ylipainoa ja olen nuori ensisynnytäjä..

Eikö ole hyvä että asia tutkitaan ja sinusta ja tulevasta vauvasta pidetään huolta? Voithan toki kieltäytyä sokerirasitustestistä, ei sinua sinne kukaan pakota. Neuvolassakaan ei ole pakko käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja 2xraskausdiabetes:
Eikö ole hyvä että asia tutkitaan ja sinusta ja tulevasta vauvasta pidetään huolta? Voithan toki kieltäytyä sokerirasitustestistä, ei sinua sinne kukaan pakota. Neuvolassakaan ei ole pakko käydä.

Tota eihän ap ole väittänytkään ettei se olisi hyvä kun tutkitaan ja pidetään huolta!! Häntähän huoletti onko tulossa jättivauva!! Meniks taas jotain ohi...

hyvä että tutkii ja mene ilman muuta,mutta ihmettelin vain että miksi nyt vasta kun olen koko ajan ollut yläkäyrillä (ja yli) ja nyt kun tipahti alemmas niin nyt heräs vasta neuvolassa huoli? ei siis mitään logiikkaa.. ja kun terkkari vielä itse sanoi että ei usko hetkeäkään että mitään on.. mutta siis kaikki tutkimukset mihin passitetaan niihin myös menen. kunhan nyt vaan halusin kuulla muiden kokemuksia. vauvan terveys/hyvinvointi on todellakin ainoastaan mielessä ja sen eteen tekisin mitä vain.

Tuo sf-mitta on todella epäluotettava vauvan kokoa kertomaan. Itsellä ainakin mitta on aina aluksi aivan yläkäyrillä, koska kohtu kasvaa nopeasti ylöspäin. Sitten se sieltä tasottuu keskikäyrälle.
Ihan vain esimerkkinä; naapurilla laskettu aika suunnilleen samaan aikaan. Hänellä mitta kulki pitkään minun mitasta monta senttiä jäljessä. Hälle ennustettu nelikiloista ja meillä vaan kolmekiloista.

Minulla sf-mitta rv 30+ oli 28cm ja tosiaan kolmekiloista vain näytti ultran arvio.
Eli ei välttämättä ole jättiläisvauvaa sinullakaan tulossa, mutta hyvähän se on, että tutkitaan.

Minulla sf-mitta kulki ihan "normaali"käyrällä. Sokerirasitus tehtiin, koska oli pari kertaa sokeria virtsassa. Rasituksessa kaikki oli OK. Painoarvio rv 40 oli 3500g, max 3600g. Vauvan syntymäpaino oli 4155g.
Ystävälläni sf-mitta oli yläkäyrillä. Hänen vauvansa painoarvio oli 4000g. Vauva painoi syntyessään 3500g.
Eli ei ole käyriin luottamista. Sokerirasituksesta sen verran, että mukavahan se on, että tutkitaan. Tylsää siellä kyllä on, että toivottavasti on paljon hyvää luettavaa odotusaulassa... Ja se juotava neste on sitten ällö-makeeta. Mulla vauva innostui mahassa sen juoman juomisen jälkeen, ja potkiskeli ihan hulluna =) Meni vissiin sokerihumalaan ;)

Hei
Mulla oli raskauden aikana sf mitta käyrien yläpuolella. Loppuraskaudessa tehtiinkin sitten sokerirastus ja kohollaan olivat. Ruokavalioa keventämällä sain sokerit pysymään aisoissa jotenkin. Välillä tuli lipsuttua.
Synnytys käynnistettiin mulla viikolla 38+5. Vauva oli 49 cm pitkä ja painoi 3330 kg. Lääkäri katto viimisellä kontrollipäivänä vain sopivan päivän ja tokaisi, että voitais tuolloin yrittää käynnistellä.
Jos sulla todetaan tuo raskausajan diabetes niin suosittelisin käydä diabetesneuvojan luona puhumassa ruokavaliosta. Itse en hoksanu pyytää eikä sen palvelua tarjottu, mutta näin jälkeenpäin minusta siitä olisi ollu kyllä suuri apu.

mulla ensimmäisestä sf mitta vain nousi ja nousi niin ihmettelivät vauvan kokoa ja lähettivät tarkastukseen. selvisi että napero oli perätilassa minkä takia sf mitta ei laskenut vaan nousi koko ajan,napero painoi syntyessään 3710g.

Mulla oli koko raskauden ajan sf mitta ihan yläkäyrän yläpuolella ja joka kerta terkkarini pelotteli vauvastani tulevan jättiläinen. Olen varreltani varsin vähäinen joten mihinkän muuallekaan se maha kasvaisi kuin eteenpäin.. No sitten kun lapsi syntyi niin ei ollut kun vähän yli 3gk. Sf-mitalla ei todellakaan ole välttämättä mitään yhteyttä lapsen kokoon. Tiedän myös tapauksia, että äidillä tosi pieni maha mutta lapsi suurikokoinen.
Älytöntä laittaa pelkän mitan perusteella sokerirasitukseen, miten siihen edes suostutaan?

kaikille vastauksista..näköjään tuohon mittaan ei ole liikaa luottamista, mutta huomenna selviää sitten sokeriarvot..Tulen huomenna kertomaan miten meni ja mikä oli tuomio:) On se kumma kun on tamä ilta oltava paastolla niin tekee mieli kaikkea mitä kaapista löytyy heh heh...

Edellisessä raskaudessa mulla huiteli sf-mitta kokoajan yli käyrien, sokerirasituksessa en ollut koska bmi normaali ja pissassa ei sokeria ollut. Vauva oli erittäin normaalikokoinen, 3,5kg ja 50,5cm:)

Yhteistyössä