sokerirasituskokeen raja-arvot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaas

Vieras
Onko tietoa että mitkä ne on?Vaihteleeko paikkakunnittain?

Oisko kenelläkään tiedossa jotain hyväksi todettua sivua,mistä löytyisi tietoa näistä jutuista.

Hei!
Paasto verensokerin raja on 5,1. Yhden tunnin arvo 10.0 ja 2h raja-arvo 8.7.

Raskaus diabetekseksi riittää se että yksi arvo on korkeampi tai sama kuin raja-arvo. Tuo paastoarvo ehkä tärkein noista.

Terv. Terveydenhoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Terkkari:
Hei!
Paasto verensokerin raja on 5,1. Yhden tunnin arvo 10.0 ja 2h raja-arvo 8.7.

Raskaus diabetekseksi riittää se että yksi arvo on korkeampi tai sama kuin raja-arvo. Tuo paastoarvo ehkä tärkein noista.

Terv. Terveydenhoitaja.

Ja TAYsin alueella rajat 4,8, 10 ja 8,6. Eli paastoarvo tiukempi kuin tuolla Terveysportissa.

Käypä hoito -suosituksen mukaan arvot ovat: P-Gluk (laskimonäyte) 0 h 5.3 mmol/l 1 h 10.0 mmol/l 2 h 8.6 mmol/l. Ja ainakaan vuonna 2005 yhden arvon nouseminen ei riittänyt raskausdiabeteksen toteamiseen, vaan kahden arvon olisi pitänyt heittää. Normaalissa sokerirasituksessahan sitä tunnin arvoa ei juurikaan noteerata, mutta mulla nousi juuri se arvo raskausaikana ja käskettiin vaan vähän tarkkailla, mitä syö.

MULLA PAASTO RAJALLA esikosta ja päädyttiin lopulta insuliinihoitoiseen malliin ja aika isoillakin määrin 22 yks/vrk.

nyt arvot muistaakseni 5.3 1h 10.00 ja 2h 8.5

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
MULLA PAASTO RAJALLA esikosta ja päädyttiin lopulta insuliinihoitoiseen malliin ja aika isoillakin määrin 22 yks/vrk.

nyt arvot muistaakseni 5.3 1h 10.00 ja 2h 8.5

Kyllä siellä on sit ollu muutakin häikkää tai tilanne on pahentunut ajanmittaan. Mulla meni kaks arvoa yli ja pelkällä ruokavaliolla mennään ja olen saanut arvoja alaspäin. Esikoisesta oli pahempi tilanne ja pistin 10 yksikköö.

Aika erilaisia noi käytännöt tuntuu olevan... Mun yksi ystävä sai paastoarvon ylittymään 0,1 ja joutui seuraamaan arvojaan. Jos hän olis asunut Turussa, ei olis ollut mitään hämminkiä...

Yhteistyössä