sokerirasitustesti kaikille raskaana oleville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympii..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Kokeilisit olla siellä rv36:lla makaamassa voimakkaan huimauksen ja pahoinvoinnin takia sen 3 tuntia terveyskeskuksen käytävällä. Siitä oli mukavuus aika kaukana...

Väittikökukaan että se on MUKAVAA? Misi kaiken pitäisi aina olla niin MUKAVAA?

Kaipa se toinenkin totuus on ihan hyvä kertoa, jos joidenkin mielestä aika menee siellä rattoisasti lehtiä lukien ja sukkaa kutoen...

Niin no kuluuhan seaika voivotellen ja oksennellenkin. Itse kyllä mielummin lueskelen.

Oletko oikeasti noin tyhmä? Varmaan kuvittelet, että sen pahan olon voi valita. Kuten raskauspahoinvoinninkin ilmeisesti sitten? Siitä en onneksi itse kärsinyt, mutta moni muu useita kuukausia. Kai heille olisi pitänyt sanoa, että "älä oksenna, lue sen sijaan..."

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se 2 tuntia siinä nyt lähinnä ärsyttää, ja syömättömyys. Ja se että jos joutuu ottamaan esikoisen mukaan niin sehän ei kahta tuntia paikallaan pysy, ohjeissa kun luki että kokeen aikana ei saa liikkua vaan pitää istua tai maata, niin miten siinä vahdit vilkasta taaperoa, ei ole ollenkaan varma että saan ketään lapsenvahdiksi klo 8 aamulla kun kaikki on töissä.

Mulle sanottiin, että tuon 2 tunnin aikana ei sais juosta jne..
Mä siis kävin tuona odotusaikana autolla työkavereita moikkaamassa ja hain kaupasta ristikkolehden. Aika meni nopeesti =)

Se 2 tuntia siinä nyt lähinnä ärsyttää, ja syömättömyys. Ja se että jos joutuu ottamaan esikoisen mukaan niin sehän ei kahta tuntia paikallaan pysy, ohjeissa kun luki että kokeen aikana ei saa liikkua vaan pitää istua tai maata, niin miten siinä vahdit vilkasta taaperoa, ei ole ollenkaan varma että saan ketään lapsenvahdiksi klo 8 aamulla kun kaikki on töissä.

Mä siis kävin tuona odotusaikana autolla työkavereita moikkaamassa ja hain kaupasta ristikkolehden. Aika meni nopeesti =)

En minäkään kyllä liikkumatta ole joutunut olemaan.

mulle ainakin sanottiin että jos tulee huono olo pääsee lepäämään, ja jos oksentaa koe keskeytyy ja tehdään muuten.

hyvät naiset, järki käteen; EI kaikki ole mukavaa, mutta tässä nyt haetaan sinun ja tulevan lapsesi parasta!

Kokeilisit olla siellä rv36:lla makaamassa voimakkaan huimauksen ja pahoinvoinnin takia sen 3 tuntia terveyskeskuksen käytävällä. Siitä oli mukavuus aika kaukana...

Väittikökukaan että se on MUKAVAA? Misi kaiken pitäisi aina olla niin MUKAVAA?

Kaipa se toinenkin totuus on ihan hyvä kertoa, jos joidenkin mielestä aika menee siellä rattoisasti lehtiä lukien ja sukkaa kutoen...

Niin no kuluuhan seaika voivotellen ja oksennellenkin. Itse kyllä mielummin lueskelen.

Oletko oikeasti noin tyhmä? Varmaan kuvittelet, että sen pahan olon voi valita. Kuten raskauspahoinvoinninkin ilmeisesti sitten? Siitä en onneksi itse kärsinyt, mutta moni muu useita kuukausia. Kai heille olisi pitänyt sanoa, että "älä oksenna, lue sen sijaan..."

Sähän se tyhmä olet. Jos valitetaan että miten saa 2 tuntia kulumaan, niin onhan se totta että aika kuluu kun lukee tai neuloo. Sä vaan voivottelet jostain pahasta olosta -eihän tuossa edes ole siitä kyse, nuija!!!

Alkuperäinen kirjoittaja :):
mä oon käyny sokerirasituksesa 3 (1 lapsi) ja joka kerta tuli aivan älyttömän huono olo ja oksennus ku kotiin pääsin. Mutta joka kerralla oli hyvät ne arvot.

Ja ihan hyvin lukemalla kului aika.

Ja tuolle yhdelle tollolle huom! siinä oksentamisen välissäkin voi aikaa kuluttaa lukien.

Meidän kunnassa myös pakolliset sokerirasitukset kaikille. Itse en kuitenkaan ole menossa kun neuvolantädin mielestä minulla ei ole siihen mitään tarvetta tai perustetta ja itse olin samaa mieltä.
Mutta onhan se mukavaa että on mahdollisuus mennä mikäli niin haluaa tai tarvetta on.

mä oon käyny sokerirasituksesa 3 (1 lapsi) ja joka kerta tuli aivan älyttömän huono olo ja oksennus ku kotiin pääsin. Mutta joka kerralla oli hyvät ne arvot.

Ja ihan hyvin lukemalla kului aika.

Ja tuolle yhdelle tollolle huom! siinä oksentamisen välissäkin voi aikaa kuluttaa lukien.

Tuota, jos oksentaa sokerirasituksen aikana, niin testihän menee uusiksi? Eli tervetuloa takaisin tulevalla viikolla! Ja jos oksentelun ohella pyörryttää ja tila pyörii silmissä, niin siinä saa paljon katseen kiinnitettyä luettavaan tekstiin...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuota, jos oksentaa sokerirasituksen aikana, niin testihän menee uusiksi? Eli tervetuloa takaisin tulevalla viikolla! Ja jos oksentelun ohella pyörryttää ja tila pyörii silmissä, niin siinä saa paljon katseen kiinnitettyä luettavaan tekstiin...

No voi että, kurjaa, ihan kamalaa ja kokonaista kaksi tuntia elämästä jotain niin kiduttavaa kuin pahoinvointia ja pyörrytystä, voi voi voi :hug:

No älä prkl sitten lue jos et pysty :headwall: järjen jättiläiset taas liikkeellä.

Miettikääs nyt. 12 tuntia syömättä, ja siitä suurin osa unten mailla. Ettekö te muka muuten koskaan ole olleet 12 tuntia syömättä? Mätätte illalla kunnes nukahdatte ja herätessänne jatkatte heti mättämistä..?

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Totta kai pitäisi olla liikkumatta, koska liikkuminen laskee verensokeria = vääristää tuloksia.
Mutta eihän kaikki jaksa kiinnostaa, pääasia että oma aika menee nopeasti...

Totta kai pitäisi olla liikkumatta, koska liikkuminen laskee verensokeria = vääristää tuloksia.

Siitä pitäis kyllä nimenomaan huolehtia että siellä ei liikuta, ei siis käydä autolla missään jne. Pitäisi olla mahdollisimman paikallaan. Se olisi labran henkilökunnan työtä huolehtia siitä, että ihmiset oikeasti pysyy siellä labrassa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Siitä pitäis kyllä nimenomaan huolehtia että siellä ei liikuta, ei siis käydä autolla missään jne. Pitäisi olla mahdollisimman paikallaan. Se olisi labran henkilökunnan työtä huolehtia siitä, että ihmiset oikeasti pysyy siellä labrassa.

Miten ne muka ehtisi? Eihän nyt aikuisia ihmisiä voi ruveta vahtimaan. Jos ei oma ja lapsen terveys kiinnosta niin sitten ei kiinnosta.

Labran henkilökunnalla ei tosiaan ole aikaa vahtia aikuisia ihmisiä, eikä myöskään heidän mukanaan olevia lapsia. Joten fiksu hommaa niille lapsille hoitajan siksi aikaa, kun itse on kokeessa. Tosin kyllä mä yleensä pidän niitä asiakkaita hiukan silmällä ;). Ensinnäkin seuraan hiukan, pysyvätkö he aulassa. Ja toisaalta seuraan asiakkaan vointia, eli kyselen aina välillä, millainen olo on. Kokeen aikana tulee pysyä siellä terveyskeskuksen tai labran tiloissa. Jos joillekin on sanottu, että voitte mennä vaikka kanttiinissa käymään, se on väärin ohjeistettu. Tuolle liikkumattomuudelle on ensinnäkin se peruste, että ne arvot tosiaan muuttuvat herkästi rasituksessa. Ja rasituksella ei siis tarkoiteta maratonia, vaan normaalia liikkumista. Toisekseen, joillekin se liuos, mitä juodaan, aiheuttaa huonoa oloa. Kenen on vastuu, jos asiakas pyörtyy jonnekin pihalle? Kolmanneksi, ne verikokeet otetaan tarkasti tunnin ja kahden tunnin kuluttua. Jos asiakas sitten unohtuukin jonnekin, niin koko homma menee uusiksi. Nimittäin äkkiäkös sitä unohtaa, pitikö mun olla takaisin labrassa varttia vaille vai varttia yli.

Mulla ainakin jäi tosi ikävät kokemukset sokerirasituksesta. Labran odotustila oli täpötäynnä ja sen litkun juotuani labrahoitaja kehoitti mua menemään viereiseen röntgenin odotustilaan istumaan. Sinne menin ja aloin lukemaan varaamani kirjaa. Eipä kestänyt kauaa, kun päälle iski aivan järkyttävä olo. Tuntui siltä, että pyörryn siihen paikkaan. Siellä saamarin röntgenin odotustilassa ei ollut KETÄÄN muita, enkä uskaltanut nousta ylös hakemaan apua koska tuntui että jalat ei kanna. Varmaan elämäni infernaalisimman tunnin vietin siinä yksin. Lopulta olo alkoi helpottaa ja siirryin sinne labran odotustilaan. Jälkikäteen oon miettinyt, että oisko pitänyt vaan rohkeasti alkaa huutamaan apua. Silloin se tuntui jotenkin typerältä idealta. Tulevissa raskauksissa joudun automaattisesti sokerirasitukseen. En kyllä mene, ellen pääse jonnekin vaakatasoon pötköttämään sen litkun juotuani.

Miten ne muka ehtisi? Eihän nyt aikuisia ihmisiä voi ruveta vahtimaan. Jos ei oma ja lapsen terveys kiinnosta niin sitten ei kiinnosta.

No se on kyllä totta. Mutta lähinnä tarkoitin, että labrassa kuuluisi sanoa siitä, että täältä ei saa poistua sinä aikana kun testiä tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Miksi ihmeessä se on sulle tehty niin myöhään?

Koska neuvolan terkka rupesi hysteeriseksi kun sf-mitta yhtäkkiä kasvoi hänestä liian isoksi. Ei siihen ollut mitään muuta syytä. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt vaan kieltäytyä. Eihän sitä mitään järkeä enää ole tuossa vaiheessa tehdä. Varsinkin kun siitä alle vuorokauden sisällä lapsi syntyi.

Voin kuvitella, että asia olisi ollut helpommin kestettävissä esimerkiksi puolessa välissä raskautta kuin ihan loppumetreillä...