Sokeriton kakkupohja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vera86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vera86

Jäsen
06.01.2010
285
0
16
Poika täyttä parin viikon päästä vuoden ja pitäisi synttärisankarin saada oma kakku. Olisiko ohjeitä sokerittomalle kakkupohjalle, kun eihän kananmunat vatkautuu ilman sokeria (perinteisen ohjeen mukaan)?

3
kananmunaa

1 dl
makeutusjauhetta
(canderel tai
hermesetas)

1 dl
vettä

1 dl
perunajauhoja

2 rkl
vehnäjauhoja

2 tl
leivinjauhetta

Ohjeet

Vatkaa munat kuohkeaksi vaahdoksi sähkövatkaimella tai yleiskoneella. Vatkaa joukkoon makeutusaine ja vesi sen verran varovasti, ettei vaahto lässähdä. Sekoita jauhot keskenään ja lisää taikinaan. Sekoita tasaiseksi.

Paista 200 asteessa n. 25 min.

Täytteenä voi käyttää vaikka rahkaa, kermavaahtoa makeutusaineella makeutettuna ja hedelmiä ja/tai marjoja. Vauvansoseet ovat myös mainio vaihtoehto.

Hedelmäsokerilla pohja lässähtää helposti, joten mieluummin tuota makeutusainetta kannattaa käyttää.

Vuoaksi halkaisijaltaan noin 20-25 cm:n kokoinen vuoka. Leivinpaperista kannattaa leikata pohjalle pala, niin lähtee helpommin irti. Voitele ja korppujauhota hyvin reunat, ellet leikkaa paperisuikaletta siihenkin. Silikonivuoka on hyvä tähän.

Kyllä ne kananmunat vatkautuu ilman sokeriakin vaahdoksi, minä vaahdotan aina ensin munat ja lisään vähitellen sokerin.

Onko lapsella diabetes, kun ei sokeria saa? Jos ei ihan terveydellisistä syistä saa sokeria olla, niin tekisin kyllä ihan normaalin kakkupohjan. Erilaisista allergia ja keinomakeutusaineiden tekijöiden sivuilta löytyy ohjeita.

yksvuotiaalle, (eikä kyllä kellekään muullekaan) ei käy mitkään makeutusaineet niin kyllä ihan sitä sokeria kannattaa käyttää. Valkosta sokeria terveellisempi vaihtoehto on täysruokosokeri.

Alkuperäinen kirjoittaja vera86:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Saanko kysyä että miksi sokeriton?[/quote

siis annatteko te jo 1v sokeria?

no kerranhan sitä nyt lapsi täyttää sen 1v, ja tuskin se nyt niin isoa palaa sitä kakkua syö.. onhan siinä kakussa nyt maitoakin ja ennemmin mä miettisin, et käykö normaali maito

aattele nyt jos on 4 munan kakku ja siin on 1dl sokeria, ni aika vähän siitä sokerimääräskä kuitenkaan loppupeleissä on siinä kakkupalasessa mitä 1v syö.. ja toiseksi meil 2v ei suostu vieläkään syömään kakkua tai pullaa tai muuta makeaa, vaik on tarjottukki. Et ei ne lapset siitä edes välttämättä tykkää

Ja meillä taas oli ongelma toi muna - ei saanu poika kakkua, mutta rahkajäädykettä sai ja maistu hyvälle, kunhan oli sulanu tarpeeks! Ei se sokeri tolleen oo ongelma - muuttuuhan kaikki jauhot yms. hiilaritkin sokeriksi.

Mutakakku
kuusi annosta

200 g tummaa suklaata
200 g voita
1-2 dl makeutusjauhoa
5 munaa
1 rkl jauhoa/mantelijauhoa

Ohjeet ja kuva täällä: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=142

täytekakussa on sokeria, munaa, kermaa ainakin mitä ne yksvuotiaat ei kauheesti ainakaan oo vielä syöny. Mitä sä sitten ajattelit että kakussa olis? Jauhoja ja kynttilä?

Se on vaan yks päivä, yks pieni pala ja siitä tuskin kauheen isoa määrää ees päätyy suuhun. Lapsi ei siitä pilalle mene vaikka laittasit kaksinkertasen määrän sokeria. Ihan voi syödä samaa kakkua kun muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
annatko lapelle normi jogurttia, jäätelöä tms. niissä on myös yllättävän paljon sokeria samoten ku makeutetuissa viileissä

en anna enkä syö itekään - marjoja vaan maustamatoman jukurtin joukkoon ilman sokeria, joskus hedelmää

Alkuperäinen kirjoittaja kapo:
aattele nyt jos on 4 munan kakku ja siin on 1dl sokeria, ni aika vähän siitä sokerimääräskä kuitenkaan loppupeleissä on siinä kakkupalasessa mitä 1v syö.. ja toiseksi meil 2v ei suostu vieläkään syömään kakkua tai pullaa tai muuta makeaa, vaik on tarjottukki. Et ei ne lapset siitä edes välttämättä tykkää

joo, mutta jos se on normi kakku niin kyllä sielä välissä on hilloa tai sokerikerma. kyll mä ajattelin ihan oman kakun tehdä, jossa täyte ois maustamaton jogurtti+hedelmäsose...

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
annatko lapelle normi jogurttia, jäätelöä tms. niissä on myös yllättävän paljon sokeria samoten ku makeutetuissa viileissä

en anna. syödään naturel jogurtti ja raejuustoa

No tee kakku kuitenkin mielummin sokerilla kuin makeutusjauheella. Makeutusaineet paljon haitallisempia lapsille kuin sokeri.

joo, mutta jos se on normi kakku niin kyllä sielä välissä on hilloa tai sokerikerma. kyll mä ajattelin ihan oman kakun tehdä, jossa täyte ois maustamaton jogurtti+hedelmäsose...

Miksi???

Ei sinne väliin ole pakko hilloa tunkea eikä kermavaahtoonkaan sokeria =)

Hedelmiä, marjoja, kermavaaho-rahkaseosta, mihin voi sekoittaa hedelmäsosetta tms.

Vaikka mä olen aikuinen, niin en tykkää hillotäytekakuista tai muutenkaan äklömakeista luomuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi???

mikä pakko sinne aikuistenkaan kakun väliin on tukkia sokerihilloa.. ite tein viimeviikolla 2v:n täytekakun johon tuli väliin mansikkarahkaa, suklaamoude (no se sisälsi sokeria) ja persikka pilttiä.
Päälle laiton kaupan mansikkakermaa johon en lisänny sokeria

Miksi???

Miksi ei? Hassua kun täällä hiillostetaan siitä, ettei anna sokeria lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:

Miksi???

mikä pakko sinne aikuistenkaan kakun väliin on tukkia sokerihilloa.. ite tein viimeviikolla 2v:n täytekakun johon tuli väliin mansikkarahkaa, suklaamoude (no se sisälsi sokeria) ja persikka pilttiä.
Päälle laiton kaupan mansikkakermaa johon en lisänny sokeria

En nyt ihan tätä tarkoittanutkaan. Itse en koskaan laita hilloa kakkuun. Teen mousseija yms. (joo sisältävät sokeria). En vain ymmärrä miksi lapselle pitää tehdä oma kakku ilman sokeria vai meinaako se piltti vetästä kokonaisen kakun sitte? 1 vuotiaat ei yleensä muutenkaan kauheasti kakusta välitä, niin en ymmärrä mitä haittaa muutamasta lusikallisesta on? Mansikkakermahan ei sisällä sokeria... :D

Yhteistyössä