Sokeritoukkia ja nyt vielä turkiskuoriaisen toukkia ...apua!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Muutettiin 5kk sitten kaupungin vuokra-asuntoon kaupungin keskustaan. Kuukausi sitten löysin sokeritoukkia makuuhuoneesta ja eteisestä, ns. wc:n lähettyviltä olevista huoneista, mutta en itse vessasta, olkkarista tai keittiöstä. Ne myrkytettiin ja näyttäs toistaiseksi vähentyneen.

No juuri kun olo alkaa olla huojentunut, niin enkö mä löydä eteisen kaapistoista ja siivouskaapista turkiskuoriaisen toukkia, myrkytys on tulossa mutta vain meidän asuntoon, vaikka joka paikassa sanotaan että kerrostalo tulee myrkyttää kokonaan.

Jollain kokemusta, sanokaa pliis että niistä pääsee eroon...alan olla hysteerinen tän asian kanssa, tää ei ole kuitenkaan ainoa tällainen asunto jossa on asuttu...mä en vaan koskaan kuvitellu törmääväni niihin enää.

Olettekohan tuoneet turkiskuoriaiset mukananne?

("tää ei ole kuitenkaan ainoa tällainen asunto jossa on asuttu...mä en vaan koskaan kuvitellu törmääväni niihin enää")

Olettekohan tuoneet turkiskuoriaiset mukananne?

("tää ei ole kuitenkaan ainoa tällainen asunto jossa on asuttu...mä en vaan koskaan kuvitellu törmääväni niihin enää")

No siitä on 2v. kun asuttiin siinä talossa jossa näitä oli, tuholaistorjuja sanoi ettei ainakaan sokeritoukkia olla voitu tuoda. Ollaan asuttu tätä ennen talossa jossa ei ollut mitään ötököitä, joten epäilen että olisi meidän tavaroissa tullut, vaikkei sitä koskaan tiedä.

löysin näitä turkiskuoriaisen toukkia 7kpl eteisen kaapeista, yhden niistä avoimesta säkistä villasukasta. 2 elävää aikuista kuoriasta olen kahtena eri aikana löytänyt keittiön lähettyviltä, matolta tepastelemassa...heti listin molemmat.

ap

minkänäkönen tää on? mistä tunnistaa ja koko?
mitä se aiheuttaa ja mistä se tulee,miksi ja kuinka siitäpääsee eroon?

joskus jonkunmoisia ötököitä itse kämpästä löytäny,mutten sen kummemmin oo niitä huomioinu...=0

Me kun asuttiin stadin vuokrakämpässä ja kylppäri oli homeessa niin ei sillekään mitään tehty..

Muutettiin sitten pois, en jaksanut alkaa tappelemaan asiasta mitenkään enempää.

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Lepisma_saccharina_3.jpg/250px-Lepisma_saccharina_3.jpg&imgrefurl=http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokeritoukka&h=335&w=250&sz=17&tbnid=-PB4CWEgq_NLKM:&tbnh=75&tbnw=56&prev=/search%3Fq%3Dsokeritoukka%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=sokeritoukka&usg=__09gDHUWxSoPYo4HHMUWLXrdKj5Y=&docid=75sJl7kP6Su3KM&hl=fi&sa=X&ei=XXJhUJO0F6Tj4QTwhIHgAg&sqi=2&ved=0CDUQ9QEwAA&dur=284

Sokeritoukka, jos vaan linkki onnistu

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://torjunta.com/images/turkiskuoriaisen%2520toukka.gif&imgrefurl=http://torjunta.com/turkiskuoriainen_turkiskuoriaiset.html&h=319&w=242&sz=6&tbnid=YS2QfkvGBke90M:&tbnh=90&tbnw=68&prev=/search%3Fq%3Dturkiskuoriainen%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=turkiskuoriainen&usg=__xDdNwFO6LBbw_YOVYWGKVQmIfVk=&docid=rRvPe8Q6wxlkQM&hl=fi&sa=X&ei=yHJhUKn3Lo_R4QTQ6IGoAQ&sqi=2&ved=0CCsQ9QEwAw&dur=2651

Turkiskuoriaisen toukka pitäs näkyy tässä

[QUOTE="hei";27212268]minkänäkönen tää on? mistä tunnistaa ja koko?
mitä se aiheuttaa ja mistä se tulee,miksi ja kuinka siitäpääsee eroon?

joskus jonkunmoisia ötököitä itse kämpästä löytäny,mutten sen kummemmin oo niitä huomioinu...=0[/QUOTE]

Ei onnistu noi linkit, mutta googlettamalla löytyy. Sokeritoukka on sellanen vähän kyyneleen muotoinen, suippo perä, tuntosarvet ja todella vilkasliikkeinen, viihtyy yleensä kosteissa tiloissa. Meillä on ollut harmaita ja mustia väriltään.

Turkiskuoriainen, ruskea jolla keltainen raita selässä. Sen toukka ruskea karvainen, jolla häntä. Googlettamalla saa kuvia, on niin vaikea selittää. Turkiskuoriaisen toukka ainakin syö tekstiilejä, ilm. lähinnä villa ja silkki.

En tiedä mistä ne tulee ja miksi, muuta kuin että tuholaistorjujan mukaan ovat yleisiä. Suuri määrä sokeritoukkia muualla kuin kosteissa tiloissa voi merkitä kosteusvauriota.

Me asutaan Helsingin keskustan jugend-korttelissa, ja täällä turkiskuoriaiset ovat todellinen riesa. Niitä on myrkyttäjän mukaan jopa koko korttelissa, joten yhden talon myrkyttäminenkään ei välttämättä poista ongelmaa lopullisesti. Etenkin viihtyvät noissa kiinteissä vaatekaapeissa.

Itse säilytän tekstiilit muovilaatikoissa ja suihkin kaapit, ilmastointikanavat sekä lattialistat Super-Raidilla kerran viikossa. Ovat tainneet siirtyä naapureiden riesaksi, kun meillä eläminen on tehty liian vaikeaksi.

[QUOTE="ser";27212548]Me asutaan Helsingin keskustan jugend-korttelissa, ja täällä turkiskuoriaiset ovat todellinen riesa. Niitä on myrkyttäjän mukaan jopa koko korttelissa, joten yhden talon myrkyttäminenkään ei välttämättä poista ongelmaa lopullisesti. Etenkin viihtyvät noissa kiinteissä vaatekaapeissa.

Itse säilytän tekstiilit muovilaatikoissa ja suihkin kaapit, ilmastointikanavat sekä lattialistat Super-Raidilla kerran viikossa. Ovat tainneet siirtyä naapureiden riesaksi, kun meillä eläminen on tehty liian vaikeaksi.[/QUOTE]

Me asutaan Porin keskustassa.
Mä suihkutin myös super raidia heti huomattuani nämä ja siivosin kaapistot joista nämä löysin, tarkistin muut kaapit, niistä ei löytynyt.

Mutta vähän paniikissa olen nyt kun jouduimme heti löydön jälkeisenä päivänä lähtemään matkoille pohjoseen, enkä pysty nyt tarkkailemaan tilannetta, kuinkahan ne pääsee melkein viikon aikana leviämään siellä...ei mitään hajua kuinka usein ne lisääntyy, lisäksi myrkytyskin on tilattu vasta yli viikon päähän.

Raidia en enää voi suihkuttaa kun mies saa allergisen reaktion siitä.

ap

Niin ja muuttaakaan ei enää huvittais näiden öttiäisten takia, kun ei kuitenkaan ole takeita etteikö niitä ole seuraavassakin asunnossa tai sitten itse raahataan ne vahingossa mukana.

Joten onko muutostataan sitten hyötyä, tietäis vaan etukäteen millaisissa asunnoissa tällasia piileksii.
Tämä asunto on v.88 rakennettu pienkerrostalo ja asutaan pohjakerroksessa maan tasalla.

ap

[QUOTE="vieras";27212616]ei mitään hajua kuinka usein ne lisääntyy, lisäksi myrkytyskin on tilattu vasta yli viikon päähän.

Raidia en enää voi suihkuttaa kun mies saa allergisen reaktion siitä.
[/QUOTE]

Kannattaa kokeilla muita myrkkyjä, olisiko Biokill-merkkinen ollut hajutonkin. Itse käytän Raidia, kun sitä lähikaupasta kätevästi saa.

Muistaakseni vuodessa kehittyy vain yksi sukupolvi, joten ei pitäisi kehittyä uusia matkan aikana.

Ettei vaan olis kosteutta jossain rakenteissa? Nuo molemmathan on sellasia, että tykkää elellä muhivissa paikoissa.

Samaa sanoin isännöitsijälle, joka totesi että ei voi olla mahdollista kun ei ole siinä alueella vesipistettä, paitsi että kylppäri on samalla seinällä ja kun asutaan pohjakerroksessa, voi pohja olla kostea. Näitä ei kuitenkaan aleta tutkimaan ennenkuin on katsottu tehoaako myrkyt toukkiin, jos tulevat takaisin niin ilmeisesti sitten vasta tutkitaan. Löysin makkarin listojen takaa 20 sokeritoukkaa, sängyn alta yhden, eteisestä myös toistakymmentä, lastenhuoneesta yhden.

Ilmeisesti ongelmapaikka on meidän makkari, kun myrkytyksen jälkeen niitä on muutama siellä näkynyt.

[QUOTE="ser";27212648]Kannattaa kokeilla muita myrkkyjä, olisiko Biokill-merkkinen ollut hajutonkin. Itse käytän Raidia, kun sitä lähikaupasta kätevästi saa.

Muistaakseni vuodessa kehittyy vain yksi sukupolvi, joten ei pitäisi kehittyä uusia matkan aikana.[/QUOTE]

Toivottavasti ei, jokatapauksessa suursiivous odottaa kun päästään kotiin, pyysin jo että saadaan vaatteet jne. viedä taloyhtiön saunaan, ehkä matotkin. Kaappien tyhjennys, imurointi jne. kaappien pohjalevyjen alle kuulemma kannattaa tarkistaa, jos ne vaan lähtee irti...jännityksellä odotan mitä sieltä löytyy.

Toivon todella että ne oli tässä, on myös mahdollista että olen imuroinut ne munat jostain muualta vahingossa ja ne on kuoriutuneet siellä imuripussissa ja sieltä levinneet siivouskaappiin ja sen lähettyville.

Meille on 2 myrkytystä jo tehty kuukauden sisään ja nyt tulee kolmas näiden karvasten toukkien vuoksi...alkaa olla hiton rasittavaa.

ap

Yhteistyössä