Solarium raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henna

Vieras
Hei!

OIetteko käyneet solariumissa raskaana ollessa? Onko kukaan kysynyt lääkäriltä onko solariumissä käynnistä jotain haittaa sikiölle varsinkin raskauden ihan loppuvaiheessa?

Itse olen ajatellut käydä solariumissa vähän piristämässä itseäni, kun olo on niiiin valkoinen ja pieni väri tuntuisi antavan lisäintoa näille viimeisille viikoille. En normaalisti juuri käy solariumissa ehkä 2 krt vuodessa jotain erikoistapausta varten, joten en ole mikään aktiivikäyttäjä ja sen vuoksi kyselenkin teiltä tietoa tästä asiasta.

Pikaisia vastauksia odotellen.

Voiko solariumia käyttää, jos on raskaana?

Voi käyttää. Solariumin UV-säteilyllä ei ole mitään vaikutusta sikiöön eikä sen kehitykseen, koska säteilyn vaikutukset rajoittuvat äidin ihoon. Kannattaa kuitenkin pohtia, onko solariumin käyttö ylipäätään tarpeellista, koska siitä ei ole muuta hyötyä kuin ihon kosmeettinen ruskettuminen. Liiallinen käyttö sen sijaan aiheuttaa mm. ihon ennenaikaista vanhenemista ja ihosyöpäriskin kohoamista.

Ultraviolettisäteily saa aikaan maksaläiskien (pigmenttiläiskien) syntymistä, mutta se myös tummentaa iholla jo olevia maksaläiskiä. Myös raskaus ja hormonaaliset syyt altistavat maksaläiskien synnylle. Raskauden aikainen UV-altistus voi siis johtaa maksaläiskien syntyyn, vaikka niitä normaalisti ei UV-säteilystä saisikaan. Paras keino torjua maksaläiskien ilmaantumista on välttää solariumia ja muuta voimakasta UV-säteilyaltistusta.

Lisää tietoa solariumien UV-säteilyn vaikutuksista löytyy STUKin www-sivuilta.

Tämä oli siis säteilyturvakeskuksen sivuilta!

Mulle sanottii et ei kannata käydä, kun kysyin neuvolassa, enkä oo käynytkään. Sanoivat, että mm. auringon otto on Ok, ja tekee ihan hyvääkin mut sollea ei kannata.

No tässä loppuaikana ei oikein pysty mahan kanssa siellä ollakkaan ilman et tulee paha olo jne, mut mä en ainakaa menis. Tietty jokainen niin ku ite parhaaks näkee.

Mulla on aina raskausaikana tullut maksaläiskiä ainakin kasvoihin
aika voimakkaasti, joten ei kyllä tulis mielen viereenkään solkkuun mennä,
sehän voimistaa noita pigmenttijuttuja entisestään - ja huom !!
Ne on pahimmillaan vikoina 2-3:na viikkona ennen synnytystä,
ja kestää kadota kuukausia... joten "ihan vaan omaks piristykseks"
kannattaa harkita jotain muuta ...

Ajattelin mennä pari kertaa solariumiin ennen ulkomaan matkaa. Vitivalkoisella iholla palaa niin paljon herkemmin kuin hiukan ruskettuneella. Harmi ettei itseruskettavista ole vastaavaa hyötyä.

Yhteistyössä