Some-kammo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Somekammo75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Somekammo75

Vieras
Mulla on hirveä some-kammo. Olen kyllä Facebookissa (mutta en muissa), mutta en jaa siellä koskaan mitään, enkä kommentoi. Liityin Facebookkiin jo kauan sitten, silloin kun se oli Suomessa verrattain pieni... oliskohan vuosi ollut 2007. Muistaakseni kyseinen yhteisöpalvelu alkoi Suomessa yleistyä vasta 1-2 vuotta tuon jälkeen.

En koskaan pyytänyt ketään kaveriksi, mutta melkein kaikki olen hyväksynyt. Yhteensä niitä kertyi jotain 50.

Nykyään elän semmoista elämää, että siihen mahtuu vain perhe, työ ja koti. Asumme maalla, joten kotona riittää kaikennäköistä puuhaa: pikkuremppaa, puutarhanhoitoa sun muuta. Mulla ei ole sosiaalista elämää (paitsi töissä normaaliin tyyliin). Ihmettelen silti mikseivät työkaverini ole pyytäneet minua Facebook-kavereiksi.

Aikoinaan olin todella sosiaalinen ja minun piti melkein karistaa ihmisiä pois, koska en jaksanut antaa muille ihmisille mitään. Eli olin helposti lähestyttävä, mutta en halunnut että ihmissuhteet syventyy.

Kai mua sitten Facebookissa häiritsee sekin, että kun itse on jollain lailla ollut elämässään "alisuorittaja", niin tulee jotenkin ahdistunut olo kun havaitsee, että ne vähemmänkin fiksut opiskelukaverit menestyvät työelämässä niin hyvin. Itte sitä asuu syrjäseudulla kun tuntuu, että kaikilla Helsingissä on hieno työ. Tottakai tiedän, että nimenomaan Facebookissa kaikki ei ole niinkuin näyttää, mutta kumminkin...

Uskoisin, että monilla on ainakin vähän samanlaisia fiiliksiä. Kirjoitelkaapa tänne.

Facebook on pinnallinen, samoja juttuja päivittäin syytävä ajantappopaikka. Ei sillä ole oikeasti juurikaan mitään merkitystä kenenkään elämään suuntaan tai toiseen. Yltiöpositiivista sontaa suolletaan, joskus joku onnistuu löytämään apua sen kautta kyllä. Esim. jos pitää löytää joku tavara tai tyyppi.

Ihan yhtälailla pärjää ilmankin facea.

Facebook on pinnallinen, samoja juttuja päivittäin syytävä ajantappopaikka. Ei sillä ole oikeasti juurikaan mitään merkitystä kenenkään elämään suuntaan tai toiseen. Yltiöpositiivista sontaa suolletaan, joskus joku onnistuu löytämään apua sen kautta kyllä. Esim. jos pitää löytää joku tavara tai tyyppi.

Ihan yhtälailla pärjää ilmankin facea.

Joo. Etenkin naisille tuo on vain tuollainen yrityismäisen brändin rakennuksen paikka. Jos tätä ei tajua, niin voi tulla paha fiilis. Toisaalta osa ihmisistä teki jo ennen Facebookia - kaikki oli vain kulissia. Niinkuin yrityksillä se imago.

Mutta tosiaan voi tuolta löytää kaikennäköistä, mutta kannattaa käyttää vain täsmäaseena.

En ole Facessa enkä ole liittymässä. Tämä tarkoittaa sitä, että suurin osa vanhoista kavereistani ei enää pidä yhteyttä. Kaikilla on sama peruste: "Suhun on niin vaikee pitää yhteyttä kun pitäis mennä sähköpostiin tai lähettää tekstari."

Kun kaverit liittyivät Faceen niin aluksi yritin pitää yhteyttä sähköpostilla/tekstareilla, kyselin kuulumisia ja kerroin omiani - vastausta oli turha odottaa. Nykyään en enää edes yritä, vanhat kaverit ovat menneet, mutta onneksi on tullut paljon uusia (joita voi tavata livenä ilman Facen kutsua ja joille voi lähettää sähköpostia/tekstareita).

En ole Facessa enkä ole liittymässä. Tämä tarkoittaa sitä, että suurin osa vanhoista kavereistani ei enää pidä yhteyttä. Kaikilla on sama peruste: "Suhun on niin vaikee pitää yhteyttä kun pitäis mennä sähköpostiin tai lähettää tekstari."

Kun kaverit liittyivät Faceen niin aluksi yritin pitää yhteyttä sähköpostilla/tekstareilla, kyselin kuulumisia ja kerroin omiani - vastausta oli turha odottaa. Nykyään en enää edes yritä, vanhat kaverit ovat menneet, mutta onneksi on tullut paljon uusia (joita voi tavata livenä ilman Facen kutsua ja joille voi lähettää sähköpostia/tekstareita).

Huomattu sama (y)

Joo. Etenkin naisille tuo on vain tuollainen yrityismäisen brändin rakennuksen paikka. Jos tätä ei tajua, niin voi tulla paha fiilis. Toisaalta osa ihmisistä teki jo ennen Facebookia - kaikki oli vain kulissia. Niinkuin yrityksillä se imago.

Mutta tosiaan voi tuolta löytää kaikennäköistä, mutta kannattaa käyttää vain täsmäaseena.
Täsmäaseena? Luulin, että muuta kautta löytyy ne ihmiset, joillevoidaan sopia niitä min. vuoden kestäviä työsuhteita. Kunhan englannin kielen jotenkuten hallitsee, taitaa päästä harjoittelemaan - mutta miten, en tiedä. Onhan esimerkiksi maahanmuuttajista helppo kerätä sopivat tyypit - tai siis ainakin ne, joilla ei ole liikaa vaihtoehtoja? Ehkä heistä voi saada myös pitkällä tähtäyksellä ajateltuna ne halvimmat, sitoutuvaisimmat ja jopa tunnollisimmatkin? En tiedä, mutta mitä tämä sitten tarkoittaa:
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/orion-jatkaa-ict-palvelusopimusta-fujitsun-kanssa-3481612

No nykyään kyllä kun on Whatsapp, on ihan omaa tyhmyyttä ja laiskuutta jos "ei jaksa pitää yhteyttä".
Ei yhteydenpito juuri helpompaa voisi olla kuin Whatsappissa.
Sähköposti yhteydenpitovälineenä on kyllä vähän aikansa elänyt, paitsi tietysti työasioissa.

Siihen on montakin syytä, miksei halua jakaa yksityiselämäänsä netissä sekalaisille ihmisille, suurelle yleisölle tai joka tapauksessa ainakin sen Facebookin tai muun yhteisöpalvelun omistajalle (jotka hyödyntävät tietoja mm. mainontaan).

Jos haluaa kommentoida tai katsoa asioita vaikka Facebookissa niin mikään ei estä rekisteröitymästä sinne keksityllä nimellä sekä laittaa profiilin piilotetuksi/tyhjäksi.

Jos haluaa kommentoida tai katsoa asioita vaikka Facebookissa niin mikään ei estä rekisteröitymästä sinne keksityllä nimellä sekä laittaa profiilin piilotetuksi/tyhjäksi.
Miten tämä tehdään? En osaa käyttää nettiä kovinkaan hyvin (ikää on.... myönnetään) enkä hallitse näitä uusia juttuja.
Voisitko neuvoa ihan rautalangasta vääntäen, miten Facebookiin rekisteröidytään, niin ettei sitä kukaan löydä? (Välttämättä ei tarvitse edes olla keksitty nimi vaan voin laittaa omankin, jos sitä ei vain tunnisteta eikä löydetä.)
En halua olla Facebookissa, mutta joskus yrityksillä/blogikirppiksillä on kivoja juttuja, joita ei muuten näe.

Eipä mene kauaakaan aikaa, kun yritykset yhdistyvät, palaset loksahtavat kohdalleen ja sitten ihmetellään, miten tässä nyt näin kävi?

Rypsiöljyä jossain muodossa on pakko syödä: jos sitä uskaltaa vastustaa, varmaan tulee statiinikauppias tyrkyttämään tuotteitaan:-)
http://www.tivi.fi/Arkisto/2000-11-...e-asiakkuudenhallinnan-ratkaisun-3118312.html
---toihan on ihan vanha asia, mutta taitaa olla tehokkaasti toiminnassa?

Mä lopetin facen käytön kun kaverit deletoivat minut aina kahdesta syystä: kun en koskaan päivittänyt mitään minun puhuttiin kyttäävän muita. Kun aloin päivittää kuulumisia niin joka kerta kun kirjoitin jotain 3-5 kaveria deletoi kavereista. Tajusin että en voi koskaan miellyttää kaikkia ja alistuin kohtalooni. =D

Miten tämä tehdään? En osaa käyttää nettiä kovinkaan hyvin (ikää on.... myönnetään) enkä hallitse näitä uusia juttuja.
Voisitko neuvoa ihan rautalangasta vääntäen, miten Facebookiin rekisteröidytään, niin ettei sitä kukaan löydä? (Välttämättä ei tarvitse edes olla keksitty nimi vaan voin laittaa omankin, jos sitä ei vain tunnisteta eikä löydetä.)
En halua olla Facebookissa, mutta joskus yrityksillä/blogikirppiksillä on kivoja juttuja, joita ei muuten näe.

Rekisteröityessä se kysyy ihan suoraan, että keille haluat profiilin näkyvän. Siinä valitset, että ei kenellekään (vaihtoehtoja on muistaakseni myös, että vain lähimmille kavereille, kaikille kavereille, aivan kaikille jne).

Jos omalla nimellä rekisteröityy ja esim. tekee johonkin kommentteja tai liittyy ryhmiin, niin silloin nimi näkyy automaattisesti niiden kommenttien yhteydessä ja ryhmän jäsenlistassa. Sen tyyppistä nimen näkymistä ei voi estää.

Yhteistyössä