sopeutuminen päiväkotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annni

Vieras
Kuinka kauan teidän lapsilla, joille itku tulee jo pvkodin porteilla, on kestänyt sopeutua päiväkotiin?
Sydäntä raastaa jättää toinen päiväkotiin kun itkee perääni. Aloittaa sen jo matkalla päiväkotiin. Hän on nyt 2 viikon ajan ollut yksinään siellä, sitä ennen 2 viikon ajan olin hänen mukana, että kuukauden verran jo tutustuttu paikkaan, tuntee nurkat kyllä.
Ensimmäinen päivä itsekseen hänellä oli mennyt ok, oli katsellaan vain etsinyt minua ja kun ei löytänyt niin jatkoi leikkejään. Se on ollut ainoa päivä jolloin on mennyt hyvin, muina päivinä pn itkenyt aina ulos lähtöön asti, ulkona jaksaa temmeltää mutta taas sisälle mentäessä alkaa itkeminen. Itselle suru tulee jättää toinen itkemään, kestääkö tälläinen kauankin?

Toisilla se menee kivuttomasti ja toisella se voi kestää vaikka 2kk.
Älä itse näytä sitä että sinulle se tekee pahaa ja puhu hoidosta aina positiivisesti.

Yleensä äideistä tuntuu paljon pahemmalta kuin lapsesta ja lapsikin sen vaistoaa kun surkutellaan lapsen kovaa kohtaloa "joutua päiväkotiin". Suosittelen reipasta päättäväistä asennetta ja positiivista puhetta päiväkodista.

Omat lapseni olivat täysin erilaisia, vanhempi sopeutui mihin tahansa uuteen, nuoremmalla kesti viikkoja sopeutua. Ei auttanut kuin jättää lapsi parkumaan vaikka miten tuntui pahalta. Mutta lopulta sopeutui hyvin ja viihtyi siellä myös. Kouluun lähteminen oli samaa, vanhempi tykkäsi heti ensimmäisestä päivästä lähtien ja on aina viihtynyt koulussa, nuoremmalle kouluun meno vaikeaa. Mutta taas sama juttu, kun aikaa kulunut tarpeeksi niin sopeutuminen edistynyt ja nykyään ei ongelmia kun on jo 11 vuotias.

Nuo pitkät tutustumiset monesti aiheuttaa tuon: lapsi luulee, että aikuinen on aina hänen mukanaan hoidossa. Parhaiten sopeutuu lapset, joiden kanssa käydään yhdessä katsomassa paikat ja sen jälkeen jätetään yksin hoitoon vähitellen pidentyviä aikoja.

Yhteistyössä