Sopiva pottailuikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pottapää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pottapää

Vieras
Eli olen siis 9kk lapsen äiti. Ajattelin että nämä pottajutut kuuluu mulle sitten kun lapsi on yli vuoden ikäinen, jos sitten vuoden ikäisenä ostaisi sen potan ja alkaisi tutustumaan siihen pikkuhiljaa...

Mutta, tänään aivan muista asioista lukiessani törmäsinkin minulle täysin uuteen asiaan josta puhuttiin "varhaispottailuna". Ilmeisesti tämä on jo vanha asia, mutta minulta täysin ohi mennyt koska oikeastaan kaikki tuntemani ihmiset ovat alkaneet pottailemaan vasta kun lapsi on reilu vuoden ikäinen ja päiväkuivia ollaan oltu aikaisintaan parin vuoden iässä. Ja ihan normaalia että 3v on vielä täysin vaipoissa.

--
Kuivuutta vasta kolmevuotiaana tukee myös ilmeisesti MLL
Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

(((Linkistä suoraan lainattua)))
Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:

1. Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä.

2. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa.

3. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita.

4. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana.

5. Fyysisen kypsymisen lisäksi tarvitaan henkistä kypsymistä: halua kasvaa itsenäiseksi ja isoksi. Tässäkin lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Osa lapsista ei enää tietyssä iässä huoli vaippaa jalkaansa, vahingoista huolimatta.
--

Kuitenkin tämän varhaispottailun myötä luin lapsista jotka reilu vuoden ikäsinä olivat jo päiväkuivia, pottailut oli siis aloitettu kun lapsi osaa istua eli noin 6-8kk.

Ymmärrän että potalle oppiminen on täysin lapsikohtaista ja tässä asiassa maltti on valttia. Kuitenkin jostain kummasta olen päähäni saanut että tekisin jopa hallaa lapseni kehitykselle jos tutustuttaisin häntä pottaan jo alle vuoden ikäisenä. En vain osaa perustella itselleni että miten, ja minua jopa on alkanut kiinnostaa tuo nk. varhaispottailu. Ainakin siinä mielessä että jos lapsi haluaakin vasta pari vuotiaana opetella potalle, niin potta olisi kuitenkin jo tuttu juttu.

Eli koska tästä on niin ristiriitaisia mielipiteitä monessa eri lähteessä, haluaisin kysyä mielipiteitänne osaan tai kaikkiin seuraavista kysymyksistä:
1. Mikä olisi sopiva ikä mielestäsi aloittaa pottaan tutustuminen? Miksi?
2. Onko varhaispottailusta ollut jotain haittaa, mitä?
3. Milloin teillä on alettu pottailemaan ja millä aikavälillä päiväkuivuus on sitten saavutettu?
4. Ja kuinka pitkään tuo potta on teillä ollut käytössä, milloin on siirrytty pöntölle (supistajalla/ilman)?

Olen kuullut myös näistä herkkyyskausista jotka ilmeisesti auttavat kuivaksi opettelussa, joten siksikin kiinnostaa että minkä ikäisenä olisi hyvä aloittaa ja mihin ikään se herkkyyskausi on useimmilla ajoittunut (ts. päiväkuivaksi opettelu on ollut suhteellisen helppoa).

Kai tuo on tosi lapsikohtaista. Itsellä on vasta yksi lapsi, just 2v joka vasta harjoittelee pottailua.

Mutta tiedän vanhempia, jotka on käyttäneet lasta ihan pienenä potalla ja se on sujunut hyvin - kunnes yhtäkkiä lapsi kieltäytyy täysin potalle menosta. Toisaalta on niitä aikaisin potalle opetettuja lapsia, jotka on sitten jo 1,5v ainakin päiväkuivia - jopa yökuivia.

Osa taas on sitä mieltä, että vanhempi lapsi oppii sitten kerralla muutamassa viikossa kuivaksi..

Meillä potta hommattiin alta vuoden ikäiselle, mutta lapsi ei halunnut siinä istua ja lähti aina heti pois. 1,5v alettiin lukea pottakirjaa ja edelleen yritettiin potalla istuskelua välillä, tuloksetta, lapsi jännitti pottaa pissaamista eikä malttanut siinä istua yhtään.

Nyt täytti 2v ja käy joskus ihan omatoimisesti potalla, välillä vien potalle kun arvelen että olis hätä ja aika usein tulee pissat pottaan. Ottaa selvästi mallia hoitopaikan toisesta isommasta tytöstä. Potalla käynti on nyt tytölle selkeästi kiinnostava asia ja hän on tosi iloinen ja ylpeä, kun pissat tulee pottaan.

Eli sellaista. Varmasti voit ihan hyvin kokeilla pottailua jo nyt, jos saat lapsesi siinä vapaaehtoisesti istumaan. Joko siitä on hyötyä tai sitten ei, mutta tuskin mitään haittaakaan kunhan et painosta potta-asialla tai yritä pakottaa potalle.

Selkeästi myös huomaa, että ainakaan minun 2v ei tunnista vielä pissahätää. Usein pissaa lattialle jos saa olla ilman housuja kotosalla, eli pitää viedä potalle ja aina ei tietysti malttaisi lähteä, vaikka hätä oliskin.

En jaksanut lukea koko stooria, mutta voihan noita vastasyntyneitäkin pissattaa ja kakattaa muualle, kuin vaippaan. Maailmanlaajuisesti ajatellen vaipat on aika harvinaisia, ei niitä käytetä kuin länsimaissa.

Meillä oli potta valmiina ennen lapsen syntymää ja heti, kun oppi vähän istumaan, alkoi siinä satunnaisesti käymään. Kakat tuli parhaiten pottaan (maha oli vähän kovalla, tyyppivika tuossa lapsessa), kun siinä sai hyvin ponnistettua. Päiväkuivaksi oppi 2v iässä ja nuorempi lapsi sitten isomman esimerkistä jo 1,5v iässä. Vaati alussa ja harjotellessa toki paljon vanhemman tukea, että aina muisti mennä potalle, mutta sitä vartenhan minä tässä olen, lapsia opettamassa ja auttamassa.

Tuo MLL:n juttu kuulostaa kyllä todella oudolta. :O Miksi vauvat sitten itkevät märkää/kakkaista vaippaa, jos "Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä"....? Meidän vauvat ei kyllä hetkeäkään viihtyneet märissä vaipoissa, saatikka kakkasissa.

Minun 9,5kk käy jo potalla, kuukauden verran on käynyt. Vien sinne heti ruuan/maidon antamisen jälkeen ja yleensä tekee tarpeet pottaan. Vaippojakin kastuu toki näin pienen kanssa mutta ei enää yli 10kpl päivässä. Yhdessä vaiheessa tuli 10-15kpl märkiä vaippoja joka päivä, olikohan se 3kk ikäisenä.
Kannattaa se pottailu aloittaa hyvissä ajoin niin lapsi oppii, että se on tapa. Kyllä pienenkin lapsen luulisi mielummin tekevän asiansa pottaan/pyttyyn kuin olevan märissä "pöksyissä". Ei se aikuisestakaan kivalle tunnu jos housut ovat läpimärät vaikka sateenvarjolla kastellun penkin takia. Tuntoaisti se vauvallakin on.

Meillä aloitettiin potalle istuttaminen vuoden iässä. Pissaa sinne kyllä ihan tietoisesti, mutta täysin vaipoissa on kuitenkin vielä.

Vaihtaako joku vaipan lapselle joka pissan jälkeen :O 10-15kpl pissavaippoja/päivä?? :O

Miten sen edes huomaa että vaippaan on pissattu. Seurailetteko pitkin päivää??

Meillä aloitettiin potalle istuttaminen vuoden iässä. Pissaa sinne kyllä ihan tietoisesti, mutta täysin vaipoissa on kuitenkin vielä.

Vaihtaako joku vaipan lapselle joka pissan jälkeen :O 10-15kpl pissavaippoja/päivä?? :O

Meillä vaihdettiin tarpeen mukaan, menihän niitä vaippoja varmaan se 10 päivässä. Mitä sitten? Olipahan kuitenkin aikaa tehdä muuta kuin ravata potalla kun lapsi ei selkeästi osoittanut minkäänlaisia valmiuksia ko. asiaan ennen kuin oli tuon 2v5kk. Ja tosiaan oppi viikossa kun otettiin vaan vaippa pois. Yökuivaksi oppi parin viikon päästä siitä, tai sitten uskallettiin ottaa yövaippakin pois kun alkoi olla aamulla kuiva.

Ei meidän talous vaippoihin kaadu, onneksi :)

Meillä on molemmat vauvana huutaneet, jos vaippa on hiukankin märkä. Että kyllä sen on pakostikin huomannut, onko vaipassa pissaa. Ja kyllä, vaippoja kuluu reilusti.
Tää kuopus kuluttaa nyt noin 11 vaippaa päivässä.

Esikoinen olikin sitten täysin vaipaton jo 1v 9 kk ikäisenä. Eikä pissavahinkoja käynyt, itse osasi käydä potalla kun hätä tuli.

Kiitos jo tulleista vastauksista :)

Ajattelinkin tuota aikaista pottailua juuri siinä mielessä että olen kuullut että moni lapsi jännittää sitä pissaamista/kakkaamista pottaan kun pottailu on aloitettu, ja pienempi ei välttämättä vielä osaa jännittää samalla tavalla tai ainakin tottuisi siihen sitten. Meidän pieni ei toisaalta ole mikään jännittäjä missään vaiheessa ollutkaan. Pienellä on myös jo aikalailla rutiinit kakkaamiselle ja muuta käyttäytymistä minkä perusteella uskoisin että voisi hyötyä siitä pottailusta jo nyt.

Mietinkin tuota juuri että tuleeko helposti sitten takapakkia aikaisesta pottailusta ja ymmärtääkö lapsi myöhemminkin vielä että mikä tarkoitus sillä potalla on. Ilmeisesti se riippuu kuitenkin enemmän lapsesta itsestään kuin pottailun aloitusiästä?

Luulen että me ostetaan se potta jo, ilman paineita. Jos sillä leikitään se ekat puol vuotta tai vaikka puolitoista vuotta niin onpahan sitten tuttu kapistus kun päättää että nyt voin tuohon hädät tehdä. Se sopiva pottaikä näyttää vaihtelevan ihan hurjasti lapsesta riippuen, joten päällimmäisenä kai haluan että se potta on sitten valmiina jos lapsella tuntuu riittävän kiinnostusta asian opetteluun.

Mulla ei ole minkään näköistä kiirettä opettaa tuota päiväkuivaksi, lähinnä en halua ohittaa lapsen kiinnostusta tai "herkkyyskautta" asialle sen takia että en jaksanut aiemmin juoksuttaa lasta potalla. Jos aikaisesta pottailusta ei kerta haittaa lapsen kehitykselle niin mielummin käytän vähän omaa jaksamista jos voin sillä välttää maanittelut temperamenttisen uhmaikäisen kanssa.

Mielipiteitä saa yhä laittaa jos jollain on parempaa tietoa :)

Todellakin vaihtelee. Meidän lapsi kävi potalla jo 9 kk:n iässä ja usein tekikin sinne pissat ja kakat. Mutta n. vuoden iässä alkoi kieltäytyä, joten nyt on vaan leikitty potalla enkä ole edes yrittänyt potattaa. Missään nimessä ei saa väkisin potattaa, siitä on haittaa.

Eli omalla painollaan. Ei itse potan ostaminen ja sillä leikkiminen mitään haittaa tee.

[QUOTE="Veera";29243748]Meillä on molemmat vauvana huutaneet, jos vaippa on hiukankin märkä. Että kyllä sen on pakostikin huomannut, onko vaipassa pissaa. Ja kyllä, vaippoja kuluu reilusti.
Tää kuopus kuluttaa nyt noin 11 vaippaa päivässä.

Esikoinen olikin sitten täysin vaipaton jo 1v 9 kk ikäisenä. Eikä pissavahinkoja käynyt, itse osasi käydä potalla kun hätä tuli.[/QUOTE]

OK. Näköjään jotkut lapset on sitten tosi herkkiä tuon suhteen. Varmasti se nopeuttaa sitä pottaan pissaamisen oppimista. :)

Ja ap:lle, että näin meillä mennnään, nyt ei mitään stressiä pottailusta, kunhan tutustutetaan kapineeseen :). Nähtäväksi sitten jää että milloin oppii kuivaksi. Itse uskon että se on niin lapsikohtaista, eikä sitä oikein voi edes etukäteen tietää.

Esikoilla käytin potalla 1-vuotiaasta alkaen. Aluksi tekikin pottaan, mutta sitten tuli stoppi eikä pitkään aikaan suoatunut edea istumaan potalle.

Välillä aina istutin potalle. Oli 2v ja 4kk, kun aloin antamaan tarroja palkinnoksi.

Oppi loppujen lopuksi täysin kuivaksi 2,5-vuotiaana. Jotain lapsen päässä napsahti ja oppi pidättämään.

Tää kuopus on 1v 2kk enkä ole istuttanut potalla, kun muutaman kerran. Tulee kyllä usein potalle istumaan (vaatteet päällä), kun käyn itse vessassa.

Eiköhän toi ole ihan lapsikohtainen juttu.
Mä olen alkanut käyttää lapsia potalla just siinä 9kk iässä.

Ja ihan ottamatta mitään stressiä asiasta, en tod. ole mitenkään "juossut kiireellä potattamaan" tai "jatkuvasti ravannut potalla", mutta suurinpiirtein siihen ikään siinä potalla on ruvettu käymään ja noin suurinpiirtein unien ja ruuan ja juomisen jälkeen jne.

Olen myös suosinut monien paheksumaa tapaa ja roudannut sen potan siihen olohuoneseen, että se on koko ajan näkösällä ja siinä saa vaikka huvikseenkin istua ja selailla kirjaa samalla tms.

Kaikki neljä mukulaa on olleet päiväkuivia 1v4kk-1v7kk iässä, ja siitä parin kuukauden sisään yötkin on pärjätty ilman vaippaa.

Olen silti aikalailla vakuuttunut, että sitä prosessia tuskin voi aikaisella potalla käyttämisellä sen kummemmin nopeuttaa, toiset on hommaan aikaisemmin "valmiita" ja toisilla ottaa enemmän aikaa.
Mutta ei se kokeileminen toisaalta maksa kuin potan hinnan (jolle varmaan sitten viimeistään vähän myöhemmin on käyttöä kuitenkin) ja vähän vaivaa.

Viimeksi muokattu:
Kyllä kai meilläkin varaa olisi vaippoja ostella, mutta onneksi muksu ei niin herkkäpeppuinen ole että joka pissan jälkeen olis tarvinnut vaihtaa. 5-6 kpl menee vaippoja meillä päivässä, arviolta, joskus toki enemmänkin. Ei nämä nykyvaipat omasta mielestäni tunnu märiltä vielä yksien pissojen jälkeen. Minusta siis lähinnä roskan määrän kannalta tuntuisi pahalta käyttää vaippoja ihan hirveitä määriä. Tietysti jos lapset vastaavasti on oppineet kuivaksi tosi nuorina, niin lopputulos on varmaan ihan sama :)

Me ollaan pottailtu nyt 3v tytön kanssa 1v synttäreistä lähtien, mutta vaipoissa tuo on edelleen. Matkaan on mahtunut pari kautta kun siihen potalle ei ole suostuttu istumaan lainkaan ja kuukausia kun ei sinne ole tullutkaan mitään vaikka olisi istuttukin. On pidetty myös taukoja pottailusta silloin kun se ei ole sujunut. Nyt lähes 2kk yritetty saada tyttöä kuivaksi ja pidetty päivät ilman vaippaa ja käytetty urakalla pöntöllä ja potalla. Tietää ja osaa homman, mutta ei huvita eikä ole tarvetta olla "iso tyttö" joka tekee tarpeet pottaan. Tammikuussa pitäisi alkaa kerho, mutta tällä tahdilla sitä joudutaan lykkäämään syksyyn koska kerhossa pitäisi osata itse käydä vessassa. (En tiedä miten itsenäisesti ne vessakäynnit pitää hoitaa kun kerho kuitenkin suunnattu 2-5 vuotiaille...)

Itse kuvittelin, että oli ihan normaalia aloittaa pottailuun tutustuminen heti kun vauva kunnolla istuu. Joten joo, joskus 7-8 kk iässä aloiteltiin. Mutta se oli aika epäsäännöllistä eikä tietenkään ollut tavoitteenakaan lasta saada kuivaksi vielä aikoihin. 2-vuotiaasta alkaen lapsi kävi potalla säännöllisesti ja oma-aloitteisesti, 2,5-vuotiaana vaipat jätettiin kokonaan pois. Siinä välillä lapsi siis meni aina potalle jos oli ilman vaippaa, mutta teki kyllä vaippaan mitään ilmoittelematta kun se ulkoillessa ja kyläillessä oli päällä.

Meillä käytiin välillä pottaan tutustumassa jostain 9kk-1,5v ikäisenä, siis ei halunnut istua siinä mutta saattoi esim. leikkiä tai itsenäisesti tutkia sitä. 1,5 v ikäisestä asti teki pottaa kakat, jos me huomattiin ett kohta tulee ja ehdittiin laittaa potalle tekemään. Sen jälkeen pikkuhiljaa aloi itse pyytämään potalle jos kakka tulossa.
sit tuossa 1v11kk ikäisenä tapahtui eka pottaan pissaaminen ja siitä lähti! meni kaksi viikkoa vaipan kanssa (lähinnä vaan varuilta oli käytössä) ja jätettiin sekin pois. Nyt tyttö 2v1kk ja päivät täysin kuiva, yöllä on vaippa mutta sekin on aina aamulla kuiva.
osaa pyytää potalle, sanoo kun on hätä tulossa. jonkin aikaa pystyy myös pidättämään, esim. jos ulkovaatteiden riisumisen ajan/sisälle tulon ajan.
tuota kehitysvaihelistaa lukiessa tunnistin kyllä oman lapsen sieltä :)

Yhteistyössä