Sopiva viikko/kk-raha 15 vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rapanhapakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rapanhapakko

Aktiivinen jäsen
26.02.2007
7 660
0
36
Meidän ysiluokkalaisella senkun menot kasvaa... Mopoon saa olla antamassa bensarahaa, elokuvarahaa, "ruokarahaa", menen kaupungille-rahaa, muutenvaan-rahaa, jne.jne.

Vuosiin ei ole ollut mitään viikkorahasysteemiä meillä, on annettu pyydettäessä kun tarvii. On toiminut ja tavallaan toimii edelleen ihan ok, mutta tuntus vähän että olisko sittenkin fiksumpaa antaa joku tietty summa. Opettasko se paremmin rahan riittävyydestä? Miten muilla, teinien vanhemmilla, tämä oikein toimii?

Mä taisin saada jonkun 100 markkaa kuussa, muistaakseni.
Sehän ois semmoset 17 euroa, eli noin kaksikymppiä, mutta mitä sillä saa jos meinaa käydä leffassa, tankata mopoa, hengailla kavereiden kanssa ulkona, kahvilla?! Ja kuulema hinnat ei oo nousseet, joopa joo

Meillä toimii tuon vanhimman kanssa enemmälti siten, että jos pojalla rahan tarve, hän kysyy, että mitä hänen pitää tehdä saadakseen niin ja niin paljon rahaa. Poika käy myös välillä töissä siskoni firmassa ja saa sieltä ihan kivasti käyttörahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkuli:
lapsilisä?

Eikö ole hieman liikaa jos koko lapsilisän antaa lapselle? Musta ainakin.

no ei mun mielestä jos siitä kustantaa vaatteet ja kaikki.
siitähän vois laittaa säästöön jos ei aina tarvi kaikkea jne.
oppis samalla rahan käyttö taitoa, on monella aikuisellakin se taito hukassa

Nuorelle minusta joka tapauksessa selkeämpää jos saa joka kuukausi tietyn summan rahaa minkä sitten saa käyttää mihin haluaa tai säästää, ilman että joka asiaan täytyy kysyä erikseen.
Opettaa järkevämpää rahankäyttöä.

Pikkuveljeni (15 vuotias) saa muistaakseni sata tai kaksi sataa euroa kuussa, muttei tosin taida käyttää siitä kun max.20?... ellei joskus tarvitse vaikka vaatteita (rahasta kuuluu siis maksaa myös omat vaatteet)

mä en nuoruudessani saanu yhtään säännöllisesti ja hyvin kävi sekin, osas sentää arvostaa sit sitä ku sai esim jotkut farkut kirpparilta. Sillo sain rahaa ehk 20mk ko pyysin jos kaupungille menin tms. Et aika hyvin pienillä rahoilla itse selvis ku oli pakko eikä vain vanhemmil ollu antaa enempää. Vaatteisiin jne sai rahaa mut sillo oli porukat ostamas. Eli siis siihe asti ko sit sai itse opintotukee ja sillä eli.

Mun mielestä toi systeemi on hyvä että annetaan joku summa ja sillä on nuoren kustannettava itse tietyt jutut esim. puhelut, vaatteet, harrastukset . Samalla oppii itsekin rahankäytön :) siis toivottavasti

Rahan arvo on kyllä muuttunut, tai sitten kaikki kallistunut roimasti.

Mun nuoruudessa sain jonkun 20mk kun jonnekkin menin, ja sillä selvisi hyvin esim diskoilusta, nyt ei varmaan 3.50 riitä mihinkään:(

ja eikä tästä ole aikaa kun.. 15vuotta?

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Nuorelle minusta joka tapauksessa selkeämpää jos saa joka kuukausi tietyn summan rahaa minkä sitten saa käyttää mihin haluaa tai säästää, ilman että joka asiaan täytyy kysyä erikseen.

Pikkuveljeni (15 vuotias) saa muistaakseni sata tai kaksi sataa euroa kuussa, muttei tosin taida käyttää siitä kun max.20?... ellei joskus tarvitse vaikka vaatteita (rahasta kuuluu siis maksaa myös omat vaatteet)

Minun varsin jyrkkä mielipiteeni on, että rahan eteen on opittava tekemään töitä. Vaaterahat ym.pakolliset kustannan tietysti , mutta muut, esim. sarjikset, levyt...ym. saa itse ansaita hommia tekemällä.

Näin minäkin ajattelin, että olis selkeempää ja opettavaisempaa antaa kerralla.
Parisataa vois olla lähellä totuutta ehkä....
Äkkiseltään yritän tässä laskea mitä tulee nyt annettua.
Bensaan ehkä 20e/vk (2-3pv välein vitonen) ja sit muut päälle, 10-20e/vk. Elikä tekis n. 140-160e vk. Puhelinlaskun (on saldoraja) maksan kyllä. Ja vaatteetkin maksan mielelläni itse erikseen.
Täytyy neuvotella pojan kanssa vkl ja kuunnella olisko hänellä jotain ehdotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Minun varsin jyrkkä mielipiteeni on, että rahan eteen on opittava tekemään töitä. Vaaterahat ym.pakolliset kustannan tietysti , mutta muut, esim. sarjikset, levyt...ym. saa itse ansaita hommia tekemällä.

Totta puhut. Meillä vaaditaan osallistumista kotihommiin muutenkin. Joskus tienaa "extraa" esim. pikkuveljen vahtimisella, autonpesulla tms.

*muoks* Lainasin taas päin..... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:

Bensaan ehkä 20e/vk (2-3pv välein vitonen) ja sit muut päälle, 10-20e/vk. Elikä tekis n. 140-160e vk. Puhelinlaskun (on saldoraja) maksan kyllä. Ja vaatteetkin maksan mielelläni itse erikseen.
Täytyy neuvotella pojan kanssa vkl ja kuunnella olisko hänellä jotain ehdotusta.

Mun mielestä 200?/kk on kyllä IHAN LIIKAA! Se tekee 50?/vko!!!!! :o

*muoks* Jos ton verran annat niin ainakin TÖITÄ sen eteen täytyypi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:

Mun mielestä 200?/kk on kyllä IHAN LIIKAA! Se tekee 50?/vko!!!!! :o

*muoks* Jos ton verran annat niin ainakin TÖITÄ sen eteen täytyypi tehdä?

Sitähän tässä just yritän, että summa olis suht "oikee". Ei ole mitään järkeä antaa jotain, josta tietää että se ei riitä. Tarkotan esim. tota bensaa. Kulkee kouluun (melkein 4km/suunta) ja harrastuksiin + muualle. Se on mielestäni ihan ok ja tiedätte kyllä mitä bensa nykysin maksaa :o
200 on tosiaan liikaa, ehkä tuolla 150e tienoilla pyörii...

Apua, mitä summia te ehdotatte.... Meillä alkoi seiskaluokkalaisella tuo kuukausirahasysteemi viime syksynä, aiemmin ei oo viikkorahoja ollut. Nyt saa 15 euroa kuukaudessa, johon kuuluu myös jonkin verran kotitöitä. Tosin tämä raha menee tytön omaan hömppään... Kaikki vaate ym. jutut me ostetaan tietenkin sekä maksetaan puhelinlaskut, elokuvat, discot ym. Pienestä summasta lähdettiin liikkeelle ja nostetaan sitä sitten, kun ikää karttuu lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja omppu:
Apua, mitä summia te ehdotatte.... Meillä alkoi seiskaluokkalaisella tuo kuukausirahasysteemi viime syksynä, aiemmin ei oo viikkorahoja ollut. Nyt saa 15 euroa kuukaudessa, johon kuuluu myös jonkin verran kotitöitä. Tosin tämä raha menee tytön omaan hömppään... Kaikki vaate ym. jutut me ostetaan tietenkin sekä maksetaan puhelinlaskut, elokuvat, discot ym. Pienestä summasta lähdettiin liikkeelle ja nostetaan sitä sitten, kun ikää karttuu lisää.

Tässä onkin tarkotus hakea summaa, jotka kattas nuo luettelemasi. Siis ei vaatteita ja puhelinta, mutta kaikki muu "sosiaalinen elämä" =)

Koska tossa teidän tapauksessa saa olla "koko ajan" rahaa lykkäämässä, ois varmaan toi kuukausiraha hyvä vaihtoehto. Bensahan vie tietysti ison osan, mut elokuvat, syömiset ym. hömpäthän on tavallaan itsestä kiinni, että kuluuko niihin rahaa vai ei... Mun mielestä maksimi summa tuon ikäiselle ois 100 euroa kuussa, kun kerra puhelin- & vaatekulut jää vielä vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Mun mielestä toi systeemi on hyvä että annetaan joku summa ja sillä on nuoren kustannettava itse tietyt jutut esim. puhelut, vaatteet, harrastukset . Samalla oppii itsekin rahankäytön :) siis toivottavasti

mä peesaan tätä! nuori oppii rahan arvon ja sen mihin se riittää. eihän se mee meillä aikuisillakaan niin että aina saa kun vaan pyytää, pitää miettiä ja laskea mihin on varaa...

Me asumme maalla eli täällä ei oikein ole "houkutuksia" ja koska poika vasta täytti 15v niin annan mopoilla vasta keväällä, ei siis bensakuluja (varaosiin meni juuri 100?.. )

Poika saa nyt vain 20?/kk ja isältään taitaa saada tuon saman summan lisäksi.
Keväällä mietitään lisärahaa jos innostuu mopoilemaan, varmaan 50?/kk.
Vaatteita ei osta itse eikä juuri tarvitse rahaa, ainakaan vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja omppu:

Tämä kuulostaa jo normaalilta,
200e lapselle kuukaudessa 1200mk,huh sanon minä!

Yhteistyössä