sormien ja käden puutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jännetupista joku peru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jännetupista joku peru

Vieras
Huomasin n. 9kk sitten että minulla on oikeassa kädessä joku patti ( kovahko rusto tai muu vastaava), patti sijaitsee ranteesta n. 1cm pikkurilliin päin ja aluksi ilmaantui kun taivutin rannetta alaspäin, siloin alkoi hetken päästä sormet puutumaan.. Nyt tuo patti näkyy jo vaikka ranne on suorassa ja tänäänkin perunoita kuoriessa alkoi yht'äkkiä sormet puutumaan ja kipu säteilee kyynärpäähän saakka..
kannattaako käydä lääkärillä vai mitä tämä voisi olla??? kellään ollut tälläistä??

jos mulla olis ollut epämääräinen patti 9 kuukautta kädessä niin todellakin olisin sen jo tutkituttanut.. en olisi alunperinkään odottanut kuin muutaman viikon..

Mulla oli kädessä, ranteen päällä sellainen hyytelörakkula eli ganglio. Aiheutti myös samantapaisia oireita. Menin lääkäriin, tyhjensivät sen neulalla ja laittoivat sisälle jotain kortisonia muistaakseni. Sen jälkeen ei ole vaivannut. :)

Mulla ei ole pattia,mut tuttu juttu tuo käden puutuminen. Nyt mennyt tosin sen verran huonoksi,ettei saa enää pitää oikeaa kättä käsinojallakaan,kun alkaa puutumaan ja mulla puutuu käsi olkapäästä sormenpäihin asti. Itse olen menossa hermoratatutkimuksiin yksityiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja jännetupista joku peru;26602074:
Huomasin n. 9kk sitten että minulla on oikeassa kädessä joku patti ( kovahko rusto tai muu vastaava), patti sijaitsee ranteesta n. 1cm pikkurilliin päin ja aluksi ilmaantui kun taivutin rannetta alaspäin, siloin alkoi hetken päästä sormet puutumaan.. Nyt tuo patti näkyy jo vaikka ranne on suorassa ja tänäänkin perunoita kuoriessa alkoi yht'äkkiä sormet puutumaan ja kipu säteilee kyynärpäähän saakka..
kannattaako käydä lääkärillä vai mitä tämä voisi olla??? kellään ollut tälläistä??

Minulla ei ole mitään pattia ollut, mutta keittiö/siivoustyöstä tuli koko oikea puoli kipeeks. Lapaluusta olkapäähän, kyynärpäähän ja säteili sormiin. Juuri kuoriessa puutu ja pyörällä ajaessa. Ainoastaan aika ja lepo auttoi. Vieläkin puutuu jos tarpeeksi rasittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;26604858:
Mulla ei ole pattia,mut tuttu juttu tuo käden puutuminen. Nyt mennyt tosin sen verran huonoksi,ettei saa enää pitää oikeaa kättä käsinojallakaan,kun alkaa puutumaan ja mulla puutuu käsi olkapäästä sormenpäihin asti. Itse olen menossa hermoratatutkimuksiin yksityiselle.

mä olen nyt kahdeksatta viikkoa sairaslomalla kyynärhermon vapautus leikkauksen jäljiltä..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26604875:
mä olen nyt kahdeksatta viikkoa sairaslomalla kyynärhermon vapautus leikkauksen jäljiltä..

Oliko se millanen leikkaus? Hieman jännittää kans,et kui iso leikaus tulossa jos käy niin et mulla kans pahasti hermot puristuksissa. Multa vain pitäis operoida molemmat kädet,mut vasurin kanssa kuitenkin vielä pärjää.

mulla siis hermopinne tuolla kyynärpäässä, sisäsivulla, oireina oli puutuminen (24/7) pikkurillissä, nimettömässä ja kämmensyrjässä, kramppeja, kipuja, sähköiskumaisia kipupiikkejä,lopulta alkoi sormien liikeradat hidastumaan jne jne ja lihakset sormista on kans surkastuneet, onneks kuitenkin toimivat vielä.

leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa, haavaan tuli 5 tikkiä, eli ei kovin iso =)
hermo irroitettiin sieltä luiden välistä ja nostettiin takaisin paikalleen..

mulla oireet kesti 2v, ja viime kesänä kun kävin hermoratatutkimuksissa niin ortopedi sanoi et on mahdollista et pinne katoaa omia aikojaan, mut eipä niin käyny.välttämättä leikkaus ei auta, voi jopa pahentaa oireita.
nyt kuitenkin puutuminen on loppunut, kipuja tulee ja menee vielä, mut 4 viikkoa piti olla nostelematta mitään, joten ei tää vielä ole kuntoutunut kunnolla (kestää noin vuoden et pystyy vasta toteamaan auttoiko leikkaus vai ei, hermon paranemisessa kun menee aikaa )

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26604983:
mulla siis hermopinne tuolla kyynärpäässä, sisäsivulla, oireina oli puutuminen (24/7) pikkurillissä, nimettömässä ja kämmensyrjässä, kramppeja, kipuja, sähköiskumaisia kipupiikkejä,lopulta alkoi sormien liikeradat hidastumaan jne jne ja lihakset sormista on kans surkastuneet, onneks kuitenkin toimivat vielä.

leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa, haavaan tuli 5 tikkiä, eli ei kovin iso =)
hermo irroitettiin sieltä luiden välistä ja nostettiin takaisin paikalleen..

mulla oireet kesti 2v, ja viime kesänä kun kävin hermoratatutkimuksissa niin ortopedi sanoi et on mahdollista et pinne katoaa omia aikojaan, mut eipä niin käyny.välttämättä leikkaus ei auta, voi jopa pahentaa oireita.
nyt kuitenkin puutuminen on loppunut, kipuja tulee ja menee vielä, mut 4 viikkoa piti olla nostelematta mitään, joten ei tää vielä ole kuntoutunut kunnolla (kestää noin vuoden et pystyy vasta toteamaan auttoiko leikkaus vai ei, hermon paranemisessa kun menee aikaa )

Kiitos vastauksesta! :) Toivottavasti leikkauksesta on sulle apua! Haaveilen kans täydellisestä työkyvystä,olisi helpompi opiskella unelma-ala. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;26605001:
Kiitos vastauksesta! :) Toivottavasti leikkauksesta on sulle apua! Haaveilen kans täydellisestä työkyvystä,olisi helpompi opiskella unelma-ala. :)

oireet voi tietty johtua myös selästä, mullakin pahimmillaan sit kipu meni olkavarteen ja sieltä kyljen kauttaa lapaluihin.

onneks mulla oli vasen käsi joka temppuili, ei ihan niin hirveästi haitannut.toki töissä oli aika hankalaa kun ei enää uskaltanut kuumia ja painavia kanniskella kun käsi saattoi petää ihan koska tahansa.

hieman pelottaa kuin käy ku töihin palaa, voi olla et uran vaihtoa pitää munkin harkita.

toivottavasti sullakin löytyy se kohta missä vika on, ja saat itsesi kuntoon =)

Yhteistyössä