Sormien ja varpaiden hillitön kutina ja kirvely iltaisin ja öisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Psoriaatikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Psoriaatikko

Vieras
Hei!

Ensimmäisen kerran varpaitani kutittti ja syyhytti kaksi vuotta stten talvella. Menin iltayöllä paljain jaloin seisomaan lumihankeen ja se vähän helpotti.
Kutina iski kuiitenkin uudelleen.

Silloinen kutiamisvaihe meni muutaman viikon kuluttua ohi. Olin tietysti kokeillut eri proriasisvoiteita, hydrocortison- sekä erilaisia syyhyvoiteita.

Nyt sietämätön kutina alkoi taas. Muutama viikko sitten molempien jalkojen varpaista symmetrisesti. Minun oli pakko raapia niitä ja kutina levisi päkiöidenkin kohdalle. Mikään voide ei taaskaan auta.

Kutina/syyhyn tunne tuli sitten myös kaikkiin sormiini. Josta niistäkin on alkanut kutiamisalue levitä rystysien päälle.
Kaikki varpaat ja sormet ovat turvoksissa ja punaiset,
varmaankin raapisimen vuoksi.

Kolmena iltana rasvasin jalkateräni sekä kädet vedettömällä Vitaliksella. Sillä vihreällä voiteella jota pienenä laitettiin poskiin pakkasella.

Silloin ei kutittanut ollenkaan. Käytin todellakin runsaasti voidetta joten se on nyt loppu.

Nyt kutittaa ja kirvelee taas niin paljon että tunne on lähes sietämätön.

Hetkeksi helpottaa jääkylmä vesi, mutta kutina palaa pian takaisin yhtä pahana. Mikään voide ei ole tehonnut kuin Vitalis ja sitä minulla juuri nyt ei ole.
Menen ostamaan maanantaina lisää.

Tietääkö kukaan voiko tämä johtua psoriasiksesta? Minulla on todettu ihopsoriasis vuosia sitten ja sen olen huomannut että oireet voivat olla yllättäviä ja hyppiä paikasta toiseen ennalta arvaamattomasti.

Syön D-vitamiinia 60 mikrogrammaa päivässä. Voiko sillä olla merkitystä? Viittasit tuossa maksaan, niin mitä muita oireita olisi jos maksani olisi ylirasittunut?

Jos se on jotain allergiaa. Ei ole punkki päässyt iskemään? Pyydä lääkäriltä Aerius antihistamiineihin resepti ja kokeile jos se auttaisi. Kuulemma tehokas juuri tuohon kutinaan, nukuttava lääke ja sitä otetaan vain iltaisin.

[QUOTE="mies";29304717]Jos se on jotain allergiaa. Ei ole punkki päässyt iskemään? Pyydä lääkäriltä Aerius antihistamiineihin resepti ja kokeile jos se auttaisi. Kuulemma tehokas juuri tuohon kutinaan, nukuttava lääke ja sitä otetaan vain iltaisin.[/QUOTE]

Jäi sanomatta että minulla on käytössä Atarax, vanhanpolven antihistamiini eritoten kutinaan. Minulle sitä on aikoinaan kuitenkin määrätty unensaantiin, koska väsyttää tajun kankaalle. Nukahdan kyllä, mutta kutinaan ei tuo minulla tässä tapauksessa auta. Herään öisin raapimaan varpaita ja sormia ja se on sietämätöntä.

Luulisin että jos olisi punkki tai jokin muu vastaava, niin miksi eivät apteekin voiteet auta, kaikenlaista syyhyvoidetta sieltä myytiin.

Ja miksi kutina on paikallista ja symmetristä? Sitäkin mietin.

Kiitos, ota selvää tuosta Aeriuksesta ja niistä punkeista enemmän.

Anteeksi kirjoitusvirhe, en tarkoittanut että sinun pitäisi ottaa selvää.

[QUOTE="aloittaja";29304775]Jäi sanomatta että minulla on käytössä Atarax, vanhanpolven antihistamiini eritoten kutinaan. Minulle sitä on aikoinaan kuitenkin määrätty unensaantiin, koska väsyttää tajun kankaalle. Nukahdan kyllä, mutta kutinaan ei tuo minulla tässä tapauksessa auta. Herään öisin raapimaan varpaita ja sormia ja se on sietämätöntä.

Luulisin että jos olisi punkki tai jokin muu vastaava, niin miksi eivät apteekin voiteet auta, kaikenlaista syyhyvoidetta sieltä myytiin.

Ja miksi kutina on paikallista ja symmetristä? Sitäkin mietin.

Kiitos, ota selvää tuosta Aeriuksesta ja niistä punkeista enemmän.[/QUOTE]

Syön D-vitamiinia 60 mikrogrammaa päivässä. Voiko sillä olla merkitystä? Viittasit tuossa maksaan, niin mitä muita oireita olisi jos maksani olisi ylirasittunut?

Tuo määrä ei rasita maksaa, päinvastoin, on liian pieni. Vähintään 100µg päivässä öljykapseleina. Iho tykkää myös sinkistä. Sitä saa manteleista ja auringonkukansiemenistä. Hyviksi voiteiksi olen havainnut Tervapihkan ja Mehiläsivoiteen.

Minulla on myös psori, ja eritoten käsissä ja jalkapohjissa. Kutina on ihan tavallista ja helvetillstä. Tuleeko sitten pieniä vesirakkuloita? Ja oon huomannut ettei siihen paljoon mikään auta. Terv: Ihminen joka istuu sisällä hanskat käsissä ja jalkapohjat haljenneena ja kun kävely tekee tuskaa.

[QUOTE="pepi";29306529]Minulla on myös psori, ja eritoten käsissä ja jalkapohjissa. Kutina on ihan tavallista ja helvetillstä. Tuleeko sitten pieniä vesirakkuloita? Ja oon huomannut ettei siihen paljoon mikään auta. Terv: Ihminen joka istuu sisällä hanskat käsissä ja jalkapohjat haljenneena ja kun kävely tekee tuskaa.[/QUOTE]

Vesirakkuloita minulle ei tule.

Minulla on selässä savipuolen psoriasista, lisäksi "tavallista" korvakäytävissä, päänahassa, kyynärpäissä, alapäässä, polvissa sekä isoissa varpaissa kynsimuutoksia sekä kynnen alustan irtoamisen merkkejä.

Kaikkiin kohteisiin on määrätty omat voiteensa/liuokset.

Vähän ennen varpaiden kutinaa minulla kuivui ja halkesi oikean jalan ulkosyrjästä iho ja halkeama ei meinannut parantua millään.

Se kutisi ja oli todella kipeä mutta onneksi lopulta sain sen rasvoilla siteillä paranemaan.

Sen jälkeen se on ollut vain punainen ja ohuehkon näköinen enkä siihen uskalla koskea muuta kuin rasvatessani sitä.

Tiedä sitten voisiko sillä olla yhteyttä varpaista alkaneeseen kutinaan..

Minulla iho- ja nivelpsoriasis. Muutama ilta sitten alkoi hirveä kutina jalkapohjissa, varpaissa ja sormissa. Tulikuuma suihku varpaisiin/jalkoihin auttoi ja sain unen. Valkovaseliinilla rasvasin juuri jalat kun kutina alkoi uudestaan, heti auttoi. Muutenkin valkovaseliini on ollut atoopikkoperheen pelastus, mm. Huuliin tyttärelläni ei toimi mikään muu kuin valkovaseliini. Apteekissa 4,50€. Suosittelen.

Käsidesi joka sisältää glyserolia auttaa itsellä jalkapohjan ja käsien kutinaan. Glyseroli estää kuivumisen, etanoli hillitsee kutinaa ja punoitusta. Saatan levittää useita kertoja päivässä. Joskus tulee rakkuloita, jotka kuitenkin kuivahtaa samalla aineella.
Rasvana lacobasen repair, kun ihossa kuivumista ja vahvaa hilseilyä.
D-vitamiini suurempina annoksina (100 µg/pv) hyödyllisempää kuin ottamatta jättäminen.

Yhteistyössä