Sormiruoka on päivän sana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen lukenut aika paljon tuosta sormiruoka-jutusta jo ennen kuin odotin kolmatta lastamme ja nyt olen lukenut siitä vielä lisää.

Tyttö nyt 6kk ja eilen aloitettiin kiinteät. Ensin tarjosin maissisosetta eilen ja tänään ja se laski todella huonosti. Itseasiassa ei juuri ollenkaan ja ilmeet oli inhoavat. Nyt iltapäivällä annoin sitten maissinaksun käteen ja jo alkoi lyyti kirjoittaa. Tyttö söi neljä tai viisi naksua ja oli ihan tohkeissaan ottamassa uutta, kun edellinen loppui. Ja syöminen sujui kuin vanhalta tekijältä.

Seuraavaksi annan perunaa tai porkkanaa ja aion kyllä antaa sen kiinteänä palana käsiin syötäväksi.

Kaikki mitä olen aiheesta lukenut niin on kuulostanut järkevältä ja tänään näin itse miten paljon enemmän järkeä siinä on kuin soseissa.

Toki kaksi aiempaakin ovat saaneet sormiruokia, mutta ei näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Mä annoin aikoinani esim. herne-maissi-paprika sekoitusta sormiruuaksi ja hyvin kelpas

Sormiruuan idea siis siinä, että ei syötetä soseita lainkaan tai ei ainakaan pääasiassa vaan aloitetaan kiinteät sormiruuilla ja siirrytään siitä sitten karkeampiin ruokiin heti.

Mä oon kans miettinyt tota (ihme hörhö musta on tullut: meillä on 3 kantoliinaa ja käytetään kestovaippoja, enpä olis vuosi sitten uskonut :kieh: :laugh: )

Lähinnä mietityttää, että kun miedän pikkuakalla on alahampaat tullut ja ylähampaatkin meinaa jo vähän kurkkia, niin mitä sille uskaltaisi antaa. Tarkoitushan olisi kaiketi, että vauva imee/mössää kielellä ruoan, mutta miten se toimii noiden hampaitten kanssa? Haukkaako palan irti ja tukehtuu? (ja kas, neuroottinenkin musta on näin äitiydyttyäni tullut :ashamed: )

^ruttulantäti, mulla on ihan samat ajatukset! Meidän 8kk neidillä on ylä ja alahampaat, enkä mä oikein uskalla antaa sille muuta kuin naksuja... joskus olen antanut jälkiuunileipää, mutta nyt hän tosiaan saa irti isoja paloja ja sehän ei ole hyvä homma. Ja kurkkua tai keitettyjä kasviksia jos annan, hän vaan muussaa niitä kätösillään eikä mikään ehdi suuhun ennen kuin on pudonnut lattialle. Ja mamma siivoo :saint: .

meillä on tolla junnulla ollu 7kk ikäsestä 8 hammasta ja hyvin puree niillä eikä oo tukehtunu ;) toki se kakoo välillä mut osaa jauhaa ruuan pieneks suussa eikä niele isoja paloja. ne tulee plumps ulos suusta.

Siinä taas malliesimerkki kun valitetaan ja ihmetellään kun ruokitaan pelkällä tissillä herkkyyskauden ohi ja mietitään sitten lähellä vuoden ikää kun ruoka ei maistu ja tissiä pitäs saada.

Imetys on loistava juttu, mutta fiksu äiti seuraa lapsensa herkkyyskausia oppia syömään muutakin.

Onhan se hyvä jos on hampaita ajoissa ja sujuu se perunan mussutus omasta kädestä. Mun poika sai ekat hampaat reilu 8kk ja edelleen yli 1v niitä on 4 kpl. Ollaan annettu käteen paloja jo sillon 6kk, muttei se osaa vieläkään syödä tarpeeksi pärjätäkseen ilman lusikkaruokaa.
Miksi pitäs antaa vaan sormiruokaa? Miten tällanen sitten yhtäkkiä osaakin ja huolii kun lusikalla pitäs syödä?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Onhan se hyvä jos on hampaita ajoissa ja sujuu se perunan mussutus omasta kädestä. Mun poika sai ekat hampaat reilu 8kk ja edelleen yli 1v niitä on 4 kpl. Ollaan annettu käteen paloja jo sillon 6kk, muttei se osaa vieläkään syödä tarpeeksi pärjätäkseen ilman lusikkaruokaa.
Miksi pitäs antaa vaan sormiruokaa? Miten tällanen sitten yhtäkkiä osaakin ja huolii kun lusikalla pitäs syödä?

Meidän lapsi on saanut syödä tosi paljon itse heti kun kiinteät aloitettiin, leipää, naksuja, kurkkua, banaania jne. Nyt hän (1v 1,5kk) osaa syödä lusikalla, tosi siististi (jos vaan on mieleistä ruokaa... :whistle: ) ja se syöminen alkoi sujua oikeastaan heti, kun hälle lusikka käteen annettiin.

Meillä neidillä 3 hammasta, ikää 8 kk. Eipä se kauheasti vielä pureskele, mutta nyt on oppinut siirtelemään ruokaa suussaan, eli mössää sen kuolan avulla pienemmäksi mössöksi. Näin ollen ei siis kaikki mene sellaisena suoraan kurkkuun ja ala kakoa.