Sormiruokailua? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Orion-

Aktiivinen jäsen
18.05.2007
21 085
4
38
En nyt tiiä onko tuosta tulossa mitään, kun ei vaan syö. Nyt muutamaan päivään tuskin ees maistanu. Pitää kädessä, hakkaa pöytään ja tiputtaa lattialle. Tai murskaa käsissään jos on hajoavampaa.
Ei tässä kyllä olla ku pari viikkoa vasta harjoteltu (satunnaisia kertoja jo aikasemmin), ja ei montaa kertaa päivässä.
Parsakaali on tähän mennessä menny parhaiten. Porkkanastaki on paloja saanu, kun on kakassa niitä näkyny. Mut nyt muutamaan päivään ei sitäkään... Ehkä yhden kerran käyttää suussa. Ei tunnu nyt kiinnostavan ollenkaan.

6,5kk on siis ikää.

Onko toi ihan normaalia?

Kertokaa millasta teillä on alkuun ollu?

Imetätkö? Jos imetät, älä ota stressiä.

Meillä on alkuun mennyt parhaiten vesimeloni ja maissinaksut, myös kuivunutta ruisleipää on innolla järsitty... ja oikeastihan se maito on pääasiallinen ravinnonlähde vielä pitkään, eli sitä sormiruokaa on oikeastaan ihan tarkoituskin hieroa tukkaan ja pöytään vielä tässä vaiheessa ;) En nyt muista milloin maitotuotteita saa antaa, mutta raejuusto on siinä vaiheessa superherkkua.

Joo imetän, maito maistuu hyvin typylle. :) Tuntuu sillä hyvin jaksavan.

Tuntuu vaan niin turhalta ees laittaa mitään, ku se on kuitenki heti lattialla tai pitkin pöytää... Nostella sitä sitte takaisin, tai varata iso kasa ruokaa (jotka on sitte sielä lattialla lopulta). Hohhoijaa. :D

Oon välissä koittanu antaa sosettaki, mut ei avaa suuta lusikalle ni enpä väkisin viitsi sitäkään...

Minkälaista suojausta ootte muuten pitäny? Pelkkä ruokalappuhan ei riitä oikee mihinkään...

Oletko kokeillut antaa syödä ihan sosetta itse kouralla? Mutta mihinpä tuossa on kiire, meillä on täysimetetty tuohon ikään ja sitten alettu soseitten ja puurojen kanssa sössäämään :) . Lapset ovat aika varhain halunneet syödä itse, niin ovat pistelleet sitten kouralla suuhun.

[QUOTE="Kuukkeli";25043643]Oletko kokeillut antaa syödä ihan sosetta itse kouralla? Mutta mihinpä tuossa on kiire, meillä on täysimetetty tuohon ikään ja sitten alettu soseitten ja puurojen kanssa sössäämään :) . Lapset ovat aika varhain halunneet syödä itse, niin ovat pistelleet sitten kouralla suuhun.[/QUOTE]

Ei oo kokeiltu. Pelkään suurempaa sotkua. :D Pitänee kokeilla kunhan ukko saa syöttötuolin valmiiksi, ni ei sitte oo iteki aivan sotkussa.

Meillä 7kk ikäinen söi joskus ihan hyvällä menestyksellä ja välillä oli päiviä että vain leikki ruualla, litisteli kädessä ja hankasi pöytää vasten... Annoin sosetta lusikalla mutta vähintään kerran päivässä tarjosin myös sormiruokaa. Maissinaksut tekivät parhaiten kauppansa, ja vatut, mutta noilla mukavasti liiskattavilla ja nyrkissä litsahtelevilla ja lätsähtelevillä ruuilla leikki helpommin ;) 8-9 kuukauden iässä alkoi keskittyä kunnolla syömiseen.

Älä stressaa siitä, lapsi tutustuu ruokaan eikä tietenkään heti tiedä mitä sen kans pitäs tehdä. Antaa sotkea ja kyllä sieltä aina jotain suuhukin asti eksyy. Tuon ikäisen on vielä tosi vaikea hallita käsiä saati sit jos pitäs liukkaita ruokia käsitellä :) Huolehdi, että annat RIITTÄVÄN ISOINA PALOINA siis oikeasti isoja möhkäleitä.

Paras suoja on mun mielestä vanha kulahtanu pitkähihainen paita joka on takaa leikattu keskeltä auki. Siis niska-helma suunnassa keskeltä halki.

Ei oo kokeiltu. Pelkään suurempaa sotkua. :D Pitänee kokeilla kunhan ukko saa syöttötuolin valmiiksi, ni ei sitte oo iteki aivan sotkussa.

Meillä ei tuossa iässä soseet menneet kuin tukkaan (mun ja vauvan) jos annoin vauvan syödä sitä itse. Sitten kun alkoi soseiden syöminen itse kiinnostaa, vauva alkoi sylkeä suustaan käteensä mun antaman soseen ja työntää sen itse takaisin suuhun.

• Tykkää
Reactions: Orion-
siis tietenki lapselle sopivan kokoinen paita, ettei mikään isin vanha pitkahihainen paita :D Sen saa sit kätevästi lapselle puettua päälle eikä pääse vaatteet sotkeutumaan, ellei oo jotain tosi vetistä vaatetta joka imeytyy "ruokalapun" läpi. Toisaalta, siihen päälle voi myös laittaa ihan oikean ruokalapunkin.

Onko sulla eka lapsi kyseessä? Annat sille vaan käteen kaikkea mitä aikuiset (muut lapset) syö, ja annat tutustua ruokaan rauhassa. En siitä sormiruuasta ole tarkoituskaan tossa vaiheessa ravinnoksi olla :)

Mulla on kanssa toi tyttö 6,5kk eli mitään pidempiaikaista kokemusta ei ole,
mutta mitä nyt on sormiruokailua harrastettu niin yllättävän hyvin on mennyt.

Järsii oikeastaan kaiken mitä antaa, välillä toki putoaa käsistä. Kurkkua, porkkanaa, maissinaksuja, tomaattia, hedelmiä ja on jopa täytekakkuakin mummolassa syönyt (joo, paha mutsi minä :D).
Ekan viikon ajan sotki älyttömästi, mutta nyt syö jo ihmeen siististi.
Tissimaitoa kuitenkin vielä suurimmaksi osaksi syö, ehkä kerran päivässä jotain muuta.
Kyllä mä uskoisin, että toi teidän vauvan käytös ruokailutilanteessa on normaalia.
Onko tyttö kiinnostunut syömisestä?
Mun tyttö on ollut kiinnostunut jo pitkään ja ehkä se vaikuttaa siihen, että on sujunut yllättävän hyvin touhu. :D

[QUOTE="Jenis";25043740]Onko sulla eka lapsi kyseessä? Annat sille vaan käteen kaikkea mitä aikuiset (muut lapset) syö, ja annat tutustua ruokaan rauhassa. En siitä sormiruuasta ole tarkoituskaan tossa vaiheessa ravinnoksi olla :)[/QUOTE]

Joo eka.
Koitettu antaa vähän saman tyyppistä mitä iteki syödään, mut ei nyt aivan samaakaan voi antaa (suola, maitotuotteet). Lihaa en ole antanu vielä ollenkaan, keitettyä kananmunaa kerran. Kasviksia ja hedelmiä vain. Huomena saa sitten vesimelonia maistaa. :)

Joo eka.
Koitettu antaa vähän saman tyyppistä mitä iteki syödään, mut ei nyt aivan samaakaan voi antaa (suola, maitotuotteet). Lihaa en ole antanu vielä ollenkaan, keitettyä kananmunaa kerran. Kasviksia ja hedelmiä vain. Huomena saa sitten vesimelonia maistaa. :)

Oolrait, sitte ymmärrän huolen :) Annat vaan pienelle sitä mitä itekin syötte (siis tietty noissa rajoissa) ja vähitellen sitä kiinteetäkin alkaa upota. Usko pois, muutaman kk:n päästä vetelee jo miehen/naisen annoksia. Omia lapsia jos kattoo, niin hän joka on saanut alusta asti sormiruokailla on huomattavasti moniruokaisempi kuin soseilla syötetty...

• Tykkää
Reactions: Orion-
Mulla on kanssa toi tyttö 6,5kk eli mitään pidempiaikaista kokemusta ei ole,
mutta mitä nyt on sormiruokailua harrastettu niin yllättävän hyvin on mennyt.

Järsii oikeastaan kaiken mitä antaa, välillä toki putoaa käsistä. Kurkkua, porkkanaa, maissinaksuja, tomaattia, hedelmiä ja on jopa täytekakkuakin mummolassa syönyt (joo, paha mutsi minä :D).
Ekan viikon ajan sotki älyttömästi, mutta nyt syö jo ihmeen siististi.
Tissimaitoa kuitenkin vielä suurimmaksi osaksi syö, ehkä kerran päivässä jotain muuta.
Kyllä mä uskoisin, että toi teidän vauvan käytös ruokailutilanteessa on normaalia.
Onko tyttö kiinnostunut syömisestä?
Mun tyttö on ollut kiinnostunut jo pitkään ja ehkä se vaikuttaa siihen, että on sujunut yllättävän hyvin touhu. :D

No just se mua tässä rupes mietityttäänki, ku ei tunnu olevan kiinnostunut syömisestä. Aiemmin meni paremmin suuhu. Nyt saattaa vain pitää kädessä ja ehkä tarkkailla sitä vähän (ennen ku putoaa lattialle tai liiskautuu pöytään).

Ja vaikka olenki lukenu, että ihan normaalia että kiinnostus vaihtelee, ni silti rupes nii epäilyttään. :) Kiva lukea kokemuksia, saa lisää luottamusta tähän touhuun. :)

"pelkään sotkua" voe taivas... pesemällähän siitä selviää.. vai odotatko että lapsi osaa kerralla syödä niin ettei sotke puoli keittiöö samalla.. saati itsensä ;)

[QUOTE="vieras";25043837]"pelkään sotkua" voe taivas... pesemällähän siitä selviää.. vai odotatko että lapsi osaa kerralla syödä niin ettei sotke puoli keittiöö samalla.. saati itsensä ;)[/QUOTE]

Nojoo. Sitä ku tuppaa olemaan laiska ihminen. :D Ei viitsis pestä koko vauvaa (ja keittiötä, ja vessaa, ja..) syönnin päätteeksi.
Ja sylissä kun istuu, ni sitä on sit iteki herkästi sotkussa, ja ei oikee tiedä että mitenkä sen siivoushomman sitte alottas ettei sotke enää enempää.

Miksi lapsen pitää sormiruokailla? Ymmärrän siis miksi annetaan jotain leipää tms. Mutta miksi esim sosetta pitäisi opettaa syömään sormin? Meillä 4 lasta oppinut ihan hyvissä ajoin ruokailemaan itse vaikkei ole ollut tätä nykyään paljon mainostettua sormiruokailua :)

Meillä just puhuttiin neuvolassa sormiruokailusta, vauva nyt 8kk. Mietinkin, että aloitanko sitä vai enkö. Neuvolan tädin mukaan olisi hyvä juttu, mutta itse mietin tuota sotkujuttua. Vauvan ruokailun tai pienen lapsenkaan, ei toki tarvitse olla mitään äärimmäisen puhdasta ja täysin sotkutonta, mutta sormiruokailuasiaa miettiessä tulee vain todella helposti sellainen mielikuva, että sen jäljiltä on sitten lapsi vaatteineen ja hiuksineen yltäpäältä sotkussa, samoin suuri osa keittiöstäkin. Liekö tämä sitten vain minun fiktiivistä kuvitelmaani, vai onko tässä tottakin... :)

meillä molemmille on annettu porkkana tai esim kuivattu ruisleipäpala tms ,kouraan ja syötetty lusikalla sitten muuta ruuat. saa lapsi itse kokeilla suuhunlaittoa ja saa mahansa täyteen samalal. joskus olen antanut myös lusikan käteen... mutta sitten taas meillä on muskut syöneet ruokaa eikä maitolitkua pelkästään 3kk alkaen niin ovat makuihin pääseet nopeasti kiinni.. mutta tuohon sotkuun saat tottua vielä muutaman vuoden ajan parhaimmillaan...laita tyttö istumaan sitteriin ja porkkana käteen.

Yhteistyössä