Soseet kehiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TKH77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TKH77

Vieras
No niin, aloitellaan soseiden maistelu ( meillä vauva 3kk 2vkoa ja mennään vastikkeella ja velliä saanut aamuin ja illoin myös...) ..

Mutta tosiaan, muutamia pohdintoja;

Perunalla aloitellaan ja valmiiksi tein pakkaseen jo peruna-porkkana sosetta... sehän oli ihan ok - pelkkä perunan pakastaminenhan ei onnistu?

Jos nyt lusikallinen suurinpiirtein näin alkuun vaikka viikon verran ja katsotaan kuinka menee ja sit perunaporkkana - onhan se ok, sit että syöttää vaikka sitä, eikä vaan perunaa?? (-anteeksi tyhmät kysymykset...)

Millaisia määriä - jos pakastaa vaikka niihin muffinsivuokiin niin varmaan sit riittää kyllä kevyesti sellaisen yhden sulatus? Nyt laitoin vasta noihin jääpalajuttuihin, kun vasta maistellaan.. Ja voiko sulattaa mikrossa??

Ja voiko soseen pakastaa jos laittaa jo sen vastikkeen (NAN) siihen sekaan heti, nyt kyllä jätin sen vielä pois ja laitan sit kun otan soseen tarjottavaksi...?

Ja kunn syöty sose, niin annetaanhan maitoa vielä ihan normisti se mitä menee tai vai tarviiko sen määrää jotenkin itse pienentää kun soseet tulee mukaan? onko hyvä antaa vettä ruokailun ohessa?

Millaisia allergisia reagtioita esim. peruna ja porkkana voi aiheuttaa? onko se vain punotusta kasvoihin? - mietin vain että huomaan sitten sen heti..

Saako sosetta syöttää sit niin paljon kun vauva sitä ottaa vastaan? meidän vauva on aika isokokoinen ja pari kertaa maistellut kyllä jo ja hän syö todella hienosti ja olisi ottanut lisääkin jo heti...

Ja jos tulee jotain hyviä vinkkejä tähän alkutaipaleelle muutenkin, niin kiitollisena otetaan vastaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja TKH77:
No niin, aloitellaan soseiden maistelu ( meillä vauva 3kk 2vkoa ja mennään vastikkeella ja velliä saanut aamuin ja illoin myös...) ..

Mutta tosiaan, muutamia pohdintoja;

Perunalla aloitellaan ja valmiiksi tein pakkaseen jo peruna-porkkana sosetta... sehän oli ihan ok - pelkkä perunan pakastaminenhan ei onnistu?

- ON OK

Jos nyt lusikallinen suurinpiirtein näin alkuun vaikka viikon verran ja katsotaan kuinka menee ja sit perunaporkkana - onhan se ok, sit että syöttää vaikka sitä, eikä vaan perunaa?? (-anteeksi tyhmät kysymykset...)
- OK
Millaisia määriä - jos pakastaa vaikka niihin muffinsivuokiin niin varmaan sit riittää kyllä kevyesti sellaisen yhden sulatus? Nyt laitoin vasta noihin jääpalajuttuihin, kun vasta maistellaan.. Ja voiko sulattaa mikrossa??
-OLEN PAKASTANUT PILTTIPURKKEIHIN JA ALUKSI SIITÄ SATSISTA SÖI 2 PÄIVÄÄ, NYKYÄÄN YHDEN. PERUNAPORKKANASOSE ON MUUTENKIN HYVÄ POHJA PAKKASESSA, ELI MYÖH. KUN TEET MUULLE PERHEELLE ESIM. KANAA, SULATA SOSE JA HIENONNA KANAA JOUKKOON. ON MUUNTELUKELPOINEN

Ja voiko soseen pakastaa jos laittaa jo sen vastikkeen (NAN) siihen sekaan heti, nyt kyllä jätin sen vielä pois ja laitan sit kun otan soseen tarjottavaksi...?
VOI

Ja kunn syöty sose, niin annetaanhan maitoa vielä ihan normisti se mitä menee tai vai tarviiko sen määrää jotenkin itse pienentää kun soseet tulee mukaan? onko hyvä antaa vettä ruokailun ohessa?
ITSE ANNAN PULLOSTA MAITOA KYYTIPOJAKSI, HUOMAAT KYLLÄ, KUN MAIDONTARVE VÄHENEE

Millaisia allergisia reagtioita esim. peruna ja porkkana voi aiheuttaa? onko se vain punotusta kasvoihin? - mietin vain että huomaan sitten sen heti.
TAI VARTALOLLE, USEIN PORKKANA MYÖS KUTIAA IKENISSÄ TAI KURKUSSA, MUTTA SITÄ NOIN PIENI EI OSAA KERTOA.

Saako sosetta syöttää sit niin paljon kun vauva sitä ottaa vastaan? meidän vauva on aika isokokoinen ja pari kertaa maistellut kyllä jo ja hän syö todella hienosti ja olisi ottanut lisääkin jo heti...
JOKA PÄIVÄ ENEMMÄN.PARISSA VIIKOSSA VAUVA KYLLÄ OTTAA SEN MITÄ JAKSAA, ALUKSI MAISTELUANNOKSIA

Ja jos tulee jotain hyviä vinkkejä tähän alkutaipaleelle muutenkin, niin kiitollisena otetaan vastaan!!!

Minä olen alusta alkaen antanut muiden soseiden rinnalla ruusunmarjaa, kun pojalla meni masu niin kovaksi. Luumu lienee tehokkaampaa, mutta koska en siitä itse pidä, en sitä pojallekaan tarjoa.

Alkuperäinen kirjoittaja HotMaMa:
Minä olen alusta alkaen antanut muiden soseiden rinnalla ruusunmarjaa, kun pojalla meni masu niin kovaksi. Luumu lienee tehokkaampaa, mutta koska en siitä itse pidä, en sitä pojallekaan tarjoa.

Miksi siirrät omat tottumuksesi pojallesi? Luumuhan voi olla hänelle suurta herkkua. Anna hänen itse päättää.

Miksei pelkkää perunaa voi pakastaa??? Entä jos siinä on maitoa seassa???

Mä kyllä pakastin, kun en tuosta ollut koskaan kuullut ja vauva söi juuri eilen yhden lusikka-annoksen tuota pakastettua maitoperunaa!!!

Siis minä en voi kertakaikkiaan ymmärtää tällaista ajattelutapaa!! Miksi lapsi ei voisi syödä jotain mistä ei itse pidä?? Luumu on hyväksi vatsalle ja kaikenlisäksi MONET LAPSET PITÄVÄT LUUMUSTA TODELLA PALJON!! En minäkään voi sietää parsaa tai kukkakaalta, mutta ei tulis mieleenkään sitä lapselta kieltää, koska pitää niistä! Ihan karvat nousee pystyyn tollasesta tyhmyydestä... Sama kun ajattelis että pidän kaljasta, niin annanpa sitä lapselle kun itsekkin tykkään niin paljon...Järjetöntä?

Joo näin on. Sitten ihmetellään miksi lapsi suostuu myöhemmin syömään vain jauhelihakastiketta ja perunaa :)

Antakaa lastenne maistella erilaisia ruokia! Ja tosiaan päättää itse mistä tykkäävät. Mulla on 11kk tyttö enkä edes kehtaa luetella mitä kaikkea on saanut maistaa ;) Mutta on nykyisin todella innokas maistelija ja kiinnostunut ruoasta. Kun oli pienempi, sen herkkua olivat just ne parsakaalit ja kukkakaalit mitkä haisi ihan kauhealle! Ja neidin herkkuihin kuului myös se luumusose.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna mun kaikki kestää?:

Siis minä en voi kertakaikkiaan ymmärtää tällaista ajattelutapaa!! Miksi lapsi ei voisi syödä jotain mistä ei itse pidä?? Luumu on hyväksi vatsalle ja kaikenlisäksi MONET LAPSET PITÄVÄT LUUMUSTA TODELLA PALJON!! En minäkään voi sietää parsaa tai kukkakaalta, mutta ei tulis mieleenkään sitä lapselta kieltää, koska pitää niistä! Ihan karvat nousee pystyyn tollasesta tyhmyydestä... Sama kun ajattelis että pidän kaljasta, niin annanpa sitä lapselle kun itsekkin tykkään niin paljon...Järjetöntä?

Tämä ei ollut se pointti, ajattelin vaan vinkata, että mikäli kiinteitä aloitettaessa vatsa menee kovaksi, kannattaa antaa esim luumusosetta tai ruusunmarjaa. Ihan turha lähteä arvioimaan minun tapaani kasvattaa lastani kokeilemaan eri makuja. En itse lähtisi haukkumaan ketään tyhmäksi paremmin tuntematta. Ikävää, että ihan ystävälliseen viestiin tuli näin negatiivisia palautteita, mutta se taitaa olla ihan yleinen tapa tällä palstalla, jolle kirjoittelee kaikenlaisia ihmisiä.

Luumua ei ole ehditty vielä aloittaa, koska olemme kokeilleet vasta neljää eri makua, mainittakoon se nyt tässä. Aloitin ruusunmarjasta, koska se nyt vain tuntui minusta hyvältä maulta. Ruusunmarja ei sulje pois myöhempää luumunsyöntiä. Anteeksi vain hieman huolimaton kielenkäyttö tuossa edellisesä viestissä. On ikävää jos nostatin karvojasi, varsinkin jos karvasi ovat kovin pitkät, pistelevät vielä paidan läpi.

Olen aivan varma, että lapseni oppii syömään huomattavasti monipuolisempaa ruokaa kuin suomalaislapset keskimäärin, miksi näin.. se tuskin kuulu enää tähän.

Hei
Meillä on aloitettu pelkällä porkkanalla ja sitten ollaan lisätty perunaa ja pataattia. Perunan kanssa olen soseuttanut pataattia. Ei mene pakasteessa ryynimäiseksi. Luumua olen antanut joka aterian jälkkäriksi juuri vatsantoiminnan vuoksi. Mitään lempparia ei tunnu meillä olevan ja ruoka ei vielä meinaa mennä millään alas. Pikkuhiljaa.
Perunaa ei kannata pakastaa ainoana, koska se ryynittyy. Nesteenä olen käyttänyt keitinvettä.

Meillä aloitettiin perunalla, nyt se ei mene enää alas kuin muihin soseisiin sekoitettuna, maku taitaa olla liian tylsä.

Punajuuri, lanttu ja lehtisalaatti eivät sovi vauvalle, onko muita raaka-aineita, joita ei pitäisi antaa? Miten on esim. maa-artisokan kanssa, siinä olisi hyvänlaatuista, hitaasti verensokeriin vaikuttavaa hiilihydraattia ja pitäisi ehkä nälkää hyvin.

Suosittelen bataattia ensi-soseeksi! Ei jumita vatsaa ja koostumukseltaan helpompi kuin peruna ja lisäksi maku on hiukkasen makeahko.

Hassua muuten, että meillä kun aloiteltiin eka kerran soseista 3,5kk iässä, vauvalle tuntui maistuvan ihan kaikki! Kaikki meni kiltisti alas ja syöminen oli vauvasta hauskaa. Sitten jouduttiin lopettamaan soseet maitoallergiaepäilyn takia. Ei saatu antaa mitään muuta kuin rintaa ja aloiteltiin uudestaan 4,5kk iässä. Nyt mikään ei maistu. Kaikki tökkii. Outoa.

Itse olen pakastanut perunaa kahdelle lapselleni vauvaiässä, eikä koskaan mitenkään ryynittynyt tai rakeutunut. Tosin en millään mikroskoopilla koostumusta tutkinut, vaan näytti silmämääräisesti katsottuna ihan normaalille. Pakastin perunasoseen sellaisenaan ja lämmitysvaiheessa sitten laitoin sekaan vauvan käyttämää maitoa tai vettä. Kovasti olen aina kummastellut, että miksi perunan sekaan pitäisi laittaa jotain muuta. Olen kaikki soseet pakastanut sellaisenaan ja sitten lämmittäessä sotken sekaisin milloin mitäkin ja alkuvaiheessa vauva sai ensin pelkkää perunaa.

Kokeile pakastaa perunaa sellaisenaan ja jos sinusta näyttää että koostumus on outoa, niin laita sitten sekaan muutakin, mutta meillä ei ainakaan ole ollut tarpeen.

Entäs kuinka olette aikatauluttanut soseiden maistelun? eli jos nyt aloittelee perunalla ja seuraavaksi vaikka porkkanaperuna - niin minkä verran ja millä aikataululla - lusikallinen pari aluksi, kerran päivässä? sittenkö seur päivänä uudelleen? kenties vähän enemmän? viikko ja sitten porkkanaperuna vai voiko antaa jo aiemmin jos menee kaikki hyvin ja vauva syö nätisti eikä ongelmia näytä tulevan?

Mites siitä seuraava maku?

Minä olen noudattanut neuvolasta saamaani ohjetta, jonka mukaan annetaan yksi uusi maku viikossa. Olen antanut uuden ruoka-aineen vauvalle aamupäivällä, että voin sitten loppupäivän tarkkailla mahdollisia oireita, turvallisempaa ja helpompaa kuitenkin päivällä huomata reaktiot, kuin yöllä. Olen aloittanut parilla teelusikallisella muutaman ensimmäisen päivän ajan ja lisännyt uuden ruoka-aineen määrää vähän sitä mukaa, miten se alkaa maistua. Minä aloitin perunalla ja vastoin kaikkia ohjeita lähes samantien ruusunmarjalla, sitten tuli maissi, kukkakaali ja porkkana. Maissi lähti maistumaan meillä vähän liiankin hyvin, vauva on aika pullukka ja maississa on aika paljon kaloreita, joten sitä en ole nyt vähään aikaan antanut.

Yhteistyössä