Soseiden aloitus!! APUA.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Winx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Winx"

Vieras
Mitä annan, kuinka paljon ja kuinka kauan? Annanko heti monta kertaa päivässä sosetta? Milloin voi antaa muitakin makuja?

Milloin viljat, lihat yms?

Auttakaa ensikertalaista ja kertokaa kädestä pitäen, kun pitäisi 5kk täysimetetyllä vauvalle aloitella soseiden maistelu...

Mulla oli sama tilanne, täysimetin viikkoa vajaa 5kk vanhaksi. Oli silloin jo 9,5kg, niin alkoi olla korkea aika lisätä soseita... :) Anna ensin maisteluannoksia, eli muutama lusikan kärjellinen vaikkapa lounaalla. Seuraavana päivänä samaa vähän enemmän ja sitten vielä vähän enemmän seuraavana. Itse pidin noin 3 päivää per ruokalaji, että näki kuinka maha siihen reagoi. Itse aloitin perunalla, mutta esim. bataatti voisi olla hyvä. Ainakin se on meidän vauvan suurta herkkua!

Sitten tosiaan uusi ruokalaji vaikka siten, että viikossa tulee kaksi uutta. Itse otin heti päivällisen ja välipalan kuvioihin, mutta toiset ottaa vain välipalan. Riippuu varmaan vauvan koosta ja ruokahalusta. Meillä syö soseita todella hyvin! Itse aloitin seuraavasti: peruna, bataatti, maissi, porkkana, mango, päärynä, kukkakaali, kesäkurpitsa, mustikka... En muista enempää :D

Viljat voi aloittaa periaatteessa 5kk jälkeen ja lihat 6kk jälkeen. Itse aloitimme viikkoa ennen 6kk iltapuuron. Viljat yleensä järjestyksessä kaura, vehnä, ohra, ruis. Vauvamme on nyt 6kk 1vko ja aloitamme lihat pian. Arvelin aloittaa kanalla.

Jäikö jotain? :) Voin kertoa lisääkin, jos jäi jotain kysymistä :)

Ensin 1 teelusikallinen päivässä, sitten kaksi jne. Ensin kerran päivässä, mutta muutaman päivän sisällä voit hyvin aloittaa antamaan parikin kertaa.

Perusohje menee, että aina viikko yhtä makua ja sitten uusi. Näin näkee kunnolla, että ei tule allergiaoireita tms. Meillä kyllä vaihdettu noin 5 päivän välein.

Viljat tai lihat voi aloittaa muutaman viikon päästä soseiden aloituksesta. Yleensä kai on suositus, että ei ainakaan ennen 5kk ikää, mutta sehän teillä jo on täynnä. Ja taas vähän väliä eli ei tällä viikolla lihaa ja välttämättä heti seuraavalla viljaa.

Soseen sekaan voi alkuun laittaa rinta- tai korvikemaitoa maun vuoksi. Hyvä aloitussose on esim. bataatti. Meillä on aloitettu päärynällä. Porkkana on aika allergisoiva, siksi sitä ei välttämättä ekana. Perunakin ok.

Ensimmäisinä päivinä anna 1-2 kertaa päivässä ihan vähän, 1-2 teelusikallista. Siitä hiljalleen kasvatetaan määrää. Eikä hätää vaikkei vauva aluksi tajuaisi mistä on kyse, eikä näyttäisi onnistuvan syömään mitään. Harjoitellaan vaan.

Viljaa ja lihaa voi periaatteessa antaa jo 5 kk ikäiselle, mutta ensin pitäisi olla tottunut hedelmä- ja kasvissoseisiin.

Aina kun aloittaa uutta ruoka-ainetta, niin alkuun vähän ja määrää kasvatetaan pikkuhiljaa. Ja aina yhtä uutta ruoka-ainetta kerrallaan, ja sitten kun on siihen tottunut, niin sitten vasta seuraavaa. (Tämä ei tarkoita etteikö voisi vaikka useampia hedelmiä sekoittaa, vaan esim. ettei yhtaikaa aloita hedelmiä, viljoja ja lihoja.)

Kiitos äite :)

Meilläkin tyttö on jo 8,5kg ja kovin kiinnostunut syömisestä joten tänään tai huomenna aloitetaan maistelut.

Oletko ihan itse tehnyt soseet? Mites noi hedelmäsoseet, pitääkö ne keittää ensin vai saako ne mössättyä kunnon välineillä?

Onko puuro ollut ihan tavallista vai jotain vauvoille tarkoitettua?

Perunaa aina suositellaan ensimmäiseksi, mutta kenenkään tuttuni vauva ei ole tykännyt siitä, eikä meidänkään neljästä lapsesta kukaan:) "Peruna on hyvä, koska siinä on mieto maku..." - no juuri siksi se ei maistu vauvoille. Bataatti on parempi, tai hedelmäsoseet. Eikä hätäillä, että lapsi muka turhaan tottuisi makeaan - mitäs muutakaan se on jo monta kuukautta jatkuvasti popsinut kuin makeaa maitoa:) Kunhan ei lisää ylimääräistä sokeria sentään.

meidän neuvolan ohjeessa on että joko lihat tai viljat 5kk iässä ja se toinen sitten 6kk iässä. itse oon antanu lihaa pieniä määriä reilu 5kk iässä, kotimaisia viljoja vasta yli 6kk, muita viljoja kyllä jo reilu 5kk, lähinnä siis riisiä.

Muista että vauva on jo tottunut sinun ruokavalioosi rintamaidon kautta. aloita siis sellaisilla ruoilla jotka vauvalle on jo tuttuja(eli mitä itse säännöllisesti syöt). peruna herkästi ummettaa, joten esim porkkana tai bataatti voisi olla parempi alku. meillä kuopukselle tuli bataatista alkuun ihottumaa, koitin sitä pari kertaa ja totesin että siitä se tosiaan tuli.. epäilen että johtu just siitä että en itse ollut bataattia koskaan syönyt.. sitten reilu 8kk iässä bataattikin jo sopi hyvin.

soseet kannattaa tehdä alusta asti itse jotta lapsi tottuu omatekemään ruokaan. 4-6kk kaupan soseet on niin sileitä että niistä voi olla vaikea siirtyä kotitekoiseen ruokaan kun se on aina pikkuisen karkeampaa. vauva kyllä tottuu kotitekoiseenkin kun sitä alusta asti tarjoaa, siinä voi vaan kestää viikko tai kaks..

Mä olen tehnyt kasvissoseet itse ja pakastanut niitä. Ensin jääpalamuotteihin, myöhemmin muffinssivuokiin. Toiset sanoo, että perunaa ei kannata pakastaa, että menee vetiseksi kun sulattaa, mutta ei makuun vaikuta kovin paljon ja ainakin meidän poika vetelee hyvällä mielellä myös pakkasesta otettua ruokaa :D Kannattaa tehdä iso annos kerralla ja pakastaa se. Kerta-annos voi muuten sitten lopulta olla 1-1,5dl, meillä menee enemmänkin kun on niin iso poika.

Hedelmäsoseita en ole tehnyt itse, mutta ne voi keittää tai sitten raaputtaa sellaisenaan. Mä olen käyttänyt kaupan purkkeja. Banaanin tietty olen muussannut itse ja marjoja ottanut pakkasesta. Marjasoseet kannattaa käyttää muuten siivilän läpi jos on kranttu vauva, sinne jää muuten niitä kuoria.

Puuro on ihan tavallista kaurapuuroa, ei tietenkään suolaa. Hiutaleet voi hienontaa tai puuroa keittää pidempään, jos haluaa kovin hienojakoista, mutta mä en ole kokenut tarvetta, kun vauva yökkäilemättä syö. Toki täytyy olla aika löysää :)

Mä olen myös tosi nopeasti jättänyt rintamaidon soseen seasta pois ja korvannut keitinvedellä, kun on maistunut muutenkin niin hyvin ruoka. Ja nykyään muussaan kaikki kasvissoseet sellaisella perunasurvimella tai miksi sitä kutsutaan, niin ei opi vauva liian hienojakoisiin soseisiin vaan huolii myöhemmin palojakin :)

ja mä en oo hedelmäsoseita tehny ite, niitä on annettu purkista, ja siirrytty sitten tuoreisiin hedelmiin melko nopeasti: omenan tai päärynän voi raastaa hienoksi raasteeksi, banaanin tai marjat mössätä haarukalla. mandariinin tai appelsiinin voi antaa niin että kuorii lohkot, jolloin pehmeä sisäosa on helposti syötävää.

meillä on annettu muksun riisupuuroa ensalkuun, se on vauvapuuroista ainoita maidottomia, enkä rintalapselle oo halunnu korvikepohjaista puuroa antaa kun ne ei oo korviketta tarvinnut muutenkaan. kotimaiset viljat on aloitettu ihan tavallisella kaurapuurolla, ei siis millään vauvapuurolla. mikrossa kun tekee niin siitä tulee hienompijakoisa kuin hellalla. hiutaleet (tai tietysti myös valmiin puuon)voi aluksi myös hienontaa sauvasekoittimella.

Sitä karkeutta alkaa tulla kaupan soseisiin 8kk versioissa ja kyllä mielestäni siihen saakka saa kotiruokavauvakin syödä ihan sileää... ehtii moneen kertaan oppia kyllä sen karkeamman. Joillain kun ottaa se sileisiinkin tottuminen viikkotolkulla. Eli anna nyt sentään alkuun ihan sileää, huomaat kyllä koska voi alkaa olla vähän kokkaretta seassa.

Samoin puuro, ensin sauvasekoittimella tai blenderillä kaurahiutaleet ihan sileäksi. Kummasti se puuro on silti hieman rakeista keitettynä eli sileää siitä ei saa millään. Mutta ei meillä ole tavallista hiutalepuuroa syötetty sellaisenaan kuin vasta lähempänä 1v ikää.

Ja ei niitä hedelmiäkään pitäisi antaa montaa uutta makua kerrallaan vaan ihan yksi hedelmälaji ja vasta muutaman päivän päästä seuraava.

Meidän 5kk vauvalle aloittelin viikko sitten soseet... eka päärynää 3 päivää (2x päivässä) kun näin että masu kesti ja siihen lisäsin sen jälkeen bataatin ruokavalioon. Eli aamulla päärynäsose ja iltapäivällä bataatti. Tänään lisään viljan eli valmistan illaksi vähän velliä...

Bataatti on ainakin vatsaystävällisempi kuin peruna (näin olen kuullut) ja minusta se maistuu ihanan makeahkolle, toisin kuin peruna. Luumua olen antanut teelusikallisen päivässä ettei vatsa ihan kovetu.

Niin ja kannattaa tehdä soseet noihin jääpalamuotteihin, joista siirtää ne sitten muovipussiin niin näin säilyvät hyvät makuannokset pakkasessa, sen ku lämmittää vaan ruoka-ajan tullen :)

Sitä karkeutta alkaa tulla kaupan soseisiin 8kk versioissa ja kyllä mielestäni siihen saakka saa kotiruokavauvakin syödä ihan sileää... ehtii moneen kertaan oppia kyllä sen karkeamman. Joillain kun ottaa se sileisiinkin tottuminen viikkotolkulla. Eli anna nyt sentään alkuun ihan sileää, huomaat kyllä koska voi alkaa olla vähän kokkaretta seassa.

Samoin puuro, ensin sauvasekoittimella tai blenderillä kaurahiutaleet ihan sileäksi. Kummasti se puuro on silti hieman rakeista keitettynä eli sileää siitä ei saa millään. Mutta ei meillä ole tavallista hiutalepuuroa syötetty sellaisenaan kuin vasta lähempänä 1v ikää.

Ja ei niitä hedelmiäkään pitäisi antaa montaa uutta makua kerrallaan vaan ihan yksi hedelmälaji ja vasta muutaman päivän päästä seuraava.

juu siis mun pointtini oli että kotona tehty sose on aina paljon karkeampaa kuin kaupan, sauvasekoittimella ei saa mitenkään yhtä sileää kuin kaupan soseesta. en siis tarkoittanut että 5kk vauvalle pitäis jotenkin jättää tahallaan kokkareita sinne ruokaan, päinvastoin aika tavalla sinne saa nestettä lisätä että menee alas. Ja jos näyttää siltä että ne omat pöperöt ei maistu niin niihin voi sekoittaa vähän kaupan perunaporkkanasosetta, kaikki vauvat tykkää siitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja 5kuisen äiti;26130118:
Meidän 5kk vauvalle aloittelin viikko sitten soseet... eka päärynää 3 päivää (2x päivässä) kun näin että masu kesti ja siihen lisäsin sen jälkeen bataatin ruokavalioon. Eli aamulla päärynäsose ja iltapäivällä bataatti. Tänään lisään viljan eli valmistan illaksi vähän velliä...

Bataatti on ainakin vatsaystävällisempi kuin peruna (näin olen kuullut) ja minusta se maistuu ihanan makeahkolle, toisin kuin peruna. Luumua olen antanut teelusikallisen päivässä ettei vatsa ihan kovetu.

Niin ja kannattaa tehdä soseet noihin jääpalamuotteihin, joista siirtää ne sitten muovipussiin niin näin säilyvät hyvät makuannokset pakkasessa, sen ku lämmittää vaan ruoka-ajan tullen :)

Odota nyt vielä pari viikkoa niiden viljojen kanssa tai anna riisipohjaista, mutta ei kotimaista viljaa vielä noin pian kiinteiden aloituksen jälkeen. Saattaahan se mennä hyvinkin, mutta miksi kiirehtiä? Jos yönukkumisia haluat parantaa, niin anna ihmeessä sitä päärynää vielä annos illalla!

Meidän vauva söi ainakin niin paljon rintamaitoa (siis imetin 9,5kg asti), että kärsi todella pahoista refluksivaivoista, kun koko ajan piti olla syömässä. Kiinteät auttavat tähänkin.

Odota nyt vielä pari viikkoa niiden viljojen kanssa tai anna riisipohjaista, mutta ei kotimaista viljaa vielä noin pian kiinteiden aloituksen jälkeen. Saattaahan se mennä hyvinkin, mutta miksi kiirehtiä? Jos yönukkumisia haluat parantaa, niin anna ihmeessä sitä päärynää vielä annos illalla!

Ok mutta miksi näin, siis miksi pitää odotella viljojen antamisen kanssa? Meillä maitoallerginen vauva ja lastenlääkäri kehoitteli nyt reippaasti soseet aloittelemaan, vellit/viljat, hedelmäsoseet yms.. Niin miks ei saa viljaa vielä antaa? ostin kaupasta maidottoman ensipuuron (aloitusikä 5kk) ja ajattelin tästä tehdä vellin laimentaen sen apteekin maidonkorvikkeeseen... Yöt nukkuu kyllä hyvin että ei siinä mitään.

Niin ja voiko toisella viikolla antaa jo kolmesti ruokaa päivässä vai riittääkö kaksi maistelukertaa? Meidän vauva on nimittäin aika kova syömään, availee vaan suutaan kun lusikan näkee, mutta maitoa on ollut aina vähän huono juomaan pullosta, kun siihen siirryimme maitoallergian tultua..

[QUOTE="vieras";26130164]Jos lapsi kasvaa hienosti rintamaidolla, miksi koetaan että täytyy hyvin nousseen painon vuoksi aloittaa kiinteät aiemmin mitä suositukset sanoo?[/QUOTE]

Meillä myös tyttö alkanut syömään selkeästi tiheämmin sekä päivin että öin ja melkein 2 viikkoa jatkunut jo. On myös kiinnostunut syömisestä ja ajattelin, että nyt kun aloittaa voi ihan rauhassa totutella sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja 5kuisen äiti;26130212:
Ok mutta miksi näin, siis miksi pitää odotella viljojen antamisen kanssa? Meillä maitoallerginen vauva ja lastenlääkäri kehoitteli nyt reippaasti soseet aloittelemaan, vellit/viljat, hedelmäsoseet yms.. Niin miks ei saa viljaa vielä antaa? ostin kaupasta maidottoman ensipuuron (aloitusikä 5kk) ja ajattelin tästä tehdä vellin laimentaen sen apteekin maidonkorvikkeeseen... Yöt nukkuu kyllä hyvin että ei siinä mitään.

Niin ja voiko toisella viikolla antaa jo kolmesti ruokaa päivässä vai riittääkö kaksi maistelukertaa? Meidän vauva on nimittäin aika kova syömään, availee vaan suutaan kun lusikan näkee, mutta maitoa on ollut aina vähän huono juomaan pullosta, kun siihen siirryimme maitoallergian tultua..

3 krt päivässä soseet on jo ihan ok! Anna vaan, jos toinen haluaa syödä. Mieluummin hieman pienempiä annoksia useammin, kuin isoa määrää kerralla. Meillä ainakin kuopus olisi alkuun jo ahminut hedelmäsosetta melkein purkin kerralla, mutta kyllä siitä sitten vain tuli vatsaväänteitä.

Vauvan suolisto on aika kehittymätön ja siksi suositellaan, että niitä viljoja ei ihan heti anneta. Vilja ilmeisesti toimii siellä suolessa vähän eri tavalla, turpoaa enemmän? Riisi on lempeämpää kuin vilja ja riisipohjaisia vellejähän on kai jo alle 5kk versioinakin. Itse olen molemmilla ottanut ensin lihat ja sitten vasta viljan jossain 6,5kk iässä. Kuopuksella syötin alkuun normaalisti kaurapuuroa, mutta siitä tuli mahaoireita ja puklailua ja neuvolan ohjeesta ostin kaupasta 5kk ensipuuroa, mutta riisipohjaista, ihan sitä Muksu perusversiota ilman vitamiineja sun muita lisättyjä aineita. Se sopikin hyvin ja sen yhden paketin jälkeen palattiin onnistuneesti kauraan.

Winx, kuulostaa järkevältä! Vauvan tahtiin ehdottomasti, jos osoittaa kiinnostusta kiinteiden syömiseen, niin ainahan tälläiset "vaiheet" kannattaa käyttää hyväksi :)

3 krt päivässä soseet on jo ihan ok! Anna vaan, jos toinen haluaa syödä. Mieluummin hieman pienempiä annoksia useammin, kuin isoa määrää kerralla. Meillä ainakin kuopus olisi alkuun jo ahminut hedelmäsosetta melkein purkin kerralla, mutta kyllä siitä sitten vain tuli vatsaväänteitä.

Vauvan suolisto on aika kehittymätön ja siksi suositellaan, että niitä viljoja ei ihan heti anneta. Vilja ilmeisesti toimii siellä suolessa vähän eri tavalla, turpoaa enemmän? Riisi on lempeämpää kuin vilja ja riisipohjaisia vellejähän on kai jo alle 5kk versioinakin. Itse olen molemmilla ottanut ensin lihat ja sitten vasta viljan jossain 6,5kk iässä. Kuopuksella syötin alkuun normaalisti kaurapuuroa, mutta siitä tuli mahaoireita ja puklailua ja neuvolan ohjeesta ostin kaupasta 5kk ensipuuroa, mutta riisipohjaista, ihan sitä Muksu perusversiota ilman vitamiineja sun muita lisättyjä aineita. Se sopikin hyvin ja sen yhden paketin jälkeen palattiin onnistuneesti kauraan.

okei kiitti vastauksesta :)
ehkä maltan sitten vielä noitten viljojen kanssa odotella.. itse en vain löytänyt kaupan hyllyltä sopivaa velliä joka olisi ollut maidoton ja jota voisi antaa 5kuiselle, niin siksi ostin noita kaurapohjaisia ensipuuroja kun olivat maidottomia... jokainen "kaupan velli" taitaa valitettavast olla lehmänmaitopohjainen... ja mun pitää valmistaa se velli niin ettei oo lehmämaitoproteiinia..

Alkuperäinen kirjoittaja 5kuisen äiti;26130344:
okei kiitti vastauksesta :)
ehkä maltan sitten vielä noitten viljojen kanssa odotella.. itse en vain löytänyt kaupan hyllyltä sopivaa velliä joka olisi ollut maidoton ja jota voisi antaa 5kuiselle, niin siksi ostin noita kaurapohjaisia ensipuuroja kun olivat maidottomia... jokainen "kaupan velli" taitaa valitettavast olla lehmänmaitopohjainen... ja mun pitää valmistaa se velli niin ettei oo lehmämaitoproteiinia..

Mulla meni ohi, miksi pitää / haluat antaa velliä? Ei sille ole yleensä mitään perustetta, sen sijaan on uhka imetykselle. Toki jos ei imetä tai ei haittaa vaikka imetys vähenisi/loppuisi niin ei velleille estettäkään ole, mut eivät tosiaan ole mikään tarpeellinen tuote.

Eikös vellin anto iltaisin ole aika tavallista? En imetä enää, vaan lapsi saa pullosta apteekin maidonkorviketta. Siksi antaisin velliä, kun sitä on lastenlääkäri ja neuvolantäti suositellut. Vauva pysyisi yön kylläisenä. Ja on melko isokoinen kaveri niin vaatii sitä maitoa muutenkin jatkuvasti parin tunnin välein. Yöt onneksi menee parilla herätyksellä yleensä. Kaipa sitä voi sitten puuroakin antaa vellin sijaan, en tiedä vielä, pitää miettiä. Vellillä ajattelin aloittaa kun se on "kevyempää" tavaraa kuin puuro.

Yhteistyössä