Soseiden aloitus, vauva syö vain hedelmää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nirsonappula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nirsonappula

Vieras
Hei

Olemme aloitelleet nyt kolmisen viikkoa soseiden syöntiä 6 kk vanhan tyttömme kanssa ja en meinaa millään saada häntä syömään kasvissoseita. Kokeiltu on perunaa tissimaidolla, perunaa ja porkkanaa tissimaidolla, pelkkää porkkanaa maidolla, peruna-porkkana-bataattia maidolla ja mikään ei oikein kunnolla uppoa... Olen tehnyt soeet itse ja kokeillut kaupan soseista peruna-porkkanaa höystettynä itsetehdyllä porkkana tai bataattisoseella. On kokeiltu vellimäisestä sakeaan, samettisesta vähän karkeampaan ja kaikkea siltä väliltä... Maistelukertoja ensimmäisellä viikolla 1 krt päivässä, nyt kaksi- kolme kertaa päivässä. Todella tuurista kiinni että syö mitään kasviksia. :(

Pari päivää sitten kyllästyin tyrkyttämiseen ja kokeilin antaa pääryynä ja kas - sitä olisikin sitten jo ensimmäisellä kerralla mennyt ihan purkkitolkulla... Joka päivä olen nyt antanut voita edellä mainittuja perunaa porkkanaa ja bataattia - eivät juurikaan maistu - mutta päärynää saadessaan tyttö aukoo suutaan ihan ammolleen ja ihan suuttuu jos en anna. Tuntuu että sitä söisi miten paljon vain.

Voiko tuo tottua liian makeaan jos annan suosiolla noita hedelmämössöjä kun niistä kerran tykkää, vai kannattaisiko vaan sitkaasti jatkaa pottu-porkkana linjalla? Kellään kokemuksia vastaavasta?

Pottu nyt on niin pahan makuista ettei sitä kannata tarjota kuin vasta myöhemmin muun ruuan joukossa. Laittaisin bataattisosetta oikein silkkiseksi ajettuna, ja tarjoaisin vaikka sitten sillä päärynäkärjellä alkuun. Eli huijaten. Kyllä se siihen makuun tottuu vähitellen. Mutta ihan pelkästään hedelmiä en kyllä suosittelisi antamaan.

Juu en tarkoittanutkaan että antaisin ihan pelkkää hedelmää. Mietin että uskallanko nyt tarjoila niitä hedelmiä ylipäätään... Siis että jättäisinkö ne vielä odottamaan ja tyrkyttelisin kasviksia niin kauan että niitä oppii syömään.

Pottu nyt on niin pahan makuista ettei sitä kannata tarjota kuin vasta myöhemmin muun ruuan joukossa. Laittaisin bataattisosetta oikein silkkiseksi ajettuna, ja tarjoaisin vaikka sitten sillä päärynäkärjellä alkuun. Eli huijaten. Kyllä se siihen makuun tottuu vähitellen. Mutta ihan pelkästään hedelmiä en kyllä suosittelisi antamaan.

Tää kuullostaa kyl niin hyvälle.
Saa niitä hedelmiä antaa, mutta hieman nyt haiskahtaa sille, että vähän maltilla ja sillee laimennettuna muilla miedoilla soseilla ja just näin kun kompra laittaa;D

Äidinmaito on makeaa ja makea makuna vauvalle tuttu. Siksi syö hedelmäsoseita mielellään. Mä sotkin luumua ja päärynää muihin soseisiin (perunaporkkanaan esim.) ja vähitellen vähensin hedelmäsoseen määrää. Onhan niissä hedelmissäkin kaikenlaista tärkeää. Kohtahan voit kokeilla jo puuroja ja laittaa niihin hedelmäsosetta sekaan...

Yhteistyössä