Sosevinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murunmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murunmamma

Vieras
Olen tehnyt jonkin verran itse soseita vauvalle (perunaa, porkkanaa), mutta suurimmaksi osaksi tulee ostettua purkkiruokaa. Haluaisin kuitenkin ryhdistäytyä ja tehdä enemmän soseita itse. Meillä poika on nyt 8kk.

Erityisesti lihan kypsentäminen ja käyttäminen soseissa on mulle jonkinlainen kysymysmerkki. Kuinka kypsennätte lihan vauvalle? Mitä lihaa kannattaa ostaa ja soseutetaanko liha samoin kuin kasvikset vai pakastetaanko klönteissä ja raastetaan soseeseen? Entä pastan/riisin tms. käyttö, mitä laatua ja kuinka käytätte omissa soseissanne?

Kiitti jos joku viitsii avustaa! :)

Mä keitän lihan tosi kypsäksi(possun suikaleliha, broilerin suikaleet, lohi, seiti..) ja sitten soseutan sen sauvasekoittimella ja pakastan jääpalarasihoihin. Kasvissose erikseen pilttipurkkeihin ja sitten yhdistän. Riisiä ja pastaa en ole käyttänyt, koska tyttö söi riisipuuroa ja vehnää vältettiin allergiaepäilyn takia.

Minä käytän jauhelihaa (broileri,nauta, sika-nauta), jotka kypsennän keittämällä. Kypsä liha menee "murusiksi" esim. haarukan avulla. Myös kalat kypsennän keittämällä.

Riisimössöissä käytän riisihiutaleita. Keitän hiutaleet "puuroksi" sekaan esim. herne-maissi-porkkana/paprika ja sitten sekaan liha tai kala. Pakastan ruuat lasipurkeissa.

Ruuasta tulee maukkaampaa, kun keittää kaiken samassa keitinliemessä :wave: Esim. näin:

Eka kiehumaan sipulit ja liha (jotain fileetä). Kun ovat kypsiä, otetaan ne liemestä pois ja surautetaan sauvasekoittimella. Liemeen kiehumaan pilkotut kasvikset "kovuus" järjestyksessä (eka porkkanat, sitten perunat, kukkakaalit jne, bataatti vie vähiten aikaa). Kun ovat kypsiä, sekoitetaan lihasurvos ja nämä vihannesten palaset. Kun sulla on jo noin iso lapsi, niin vihanneksille riittää haarukalla hienonnus. Eikun purkkiin :) *niin siis hienonnat siinä vaiheessa kun tarjoat*

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä käytän jauhelihaa (broileri,nauta, sika-nauta), jotka kypsennän keittämällä. Kypsä liha menee "murusiksi" esim. haarukan avulla. Myös kalat kypsennän keittämällä.

Riisimössöissä käytän riisihiutaleita. Keitän hiutaleet "puuroksi" sekaan esim. herne-maissi-porkkana/paprika ja sitten sekaan liha tai kala. Pakastan ruuat lasipurkeissa.

Lisäys vielä

Makaronista olen tehnyt sekä mössöä että laatikkoa. Olen käyttänyt eläinkuviollista pastaa koska se hajoaa helpoiten pienemmiksi paloiksi.

Makaronilaatikkoon keitän pastat sekaan liha ja kasvikset. Nesteenä olen käyttänyt tomaattimurska-vesi-kananmunaseosta. Maustetuilla tomaattimurskilla saa vaihtelua makuihin.

Toivottavasti vinkeistä oli sinulle jotain apua :)