Sosiaalietuuksista!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MamMam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MamMam

Jäsen
20.07.2004
130
0
16
Elikkäs:

Nyt yksi lapsi, toinen lapsi syntyy, kun esikoinen n. 2v2kk. Syntyvästä vauvasta tulen saamaan äitiys/vanhempainrahaa ja esikoinen tulee olemaan kotihoidossa. Mitä tulen saamaan esikoisesta?? Olin ymmärtänyt asian näin: toisesta alle 3v.:stä saa sen n. 90e, mutta nyt luin kelan sivuja ja kotihoidontuki vähennetään vanhempainrahasta, ymmärsinkö oikein?? Eli siis sen hakeminen on +-0, voiko se olla näin??

Itse luulin, että se on näin, että vauvasta saan Vanhempainrahaa, esikoisesta kotihoidontukea+ mahdollisesti hoitolisää, eli luulin, että kaikki ynnätään yhteen, tietenkin verot vähennetään, mutta tukia ei vähennetä toinen toisistaan..

Olikohan vähän sekavaa tekstiä, jos jollakin olisi kokemuksia asiasta, niin olisin enemmän, kuin kiitollinen :flower: <br><br>

Siis mie oon käsittäny niin että kun saa äitiys/vanhempainrahaa niin ei saa kotihoidontukea esikoisesta. Sittenkun vanhempainraha kausi päättyy niin saa sitä kotihoidontukea.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:00 mie kirjoitti:
Siis mie oon käsittäny niin että kun saa äitiys/vanhempainrahaa niin ei saa kotihoidontukea esikoisesta. Sittenkun vanhempainraha kausi päättyy niin saa sitä kotihoidontukea.

Elikkä, jos perheessä on äiti vauvasta vanhempainrahakaudella ja on myös muita lapsia, niin niistä toisista lapsista ei saa silloin olenkaan kotihoidontukea, vaikka olisivat kotihoidossa?? Voiko se olla näin??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:02 MamMam kirjoitti:
\

Elikkä, jos perheessä on äiti vauvasta vanhempainrahakaudella ja on myös muita lapsia, niin niistä toisista lapsista ei saa silloin olenkaan kotihoidontukea, vaikka olisivat kotihoidossa?? Voiko se olla näin??

Noinhan se menee.

Noin se on. Et saa useampaa etuutta yhtä aikaa, vain sitä vanhempainrahaa. En sitte tiedä niistä sisarlisistä tai sellasista mutta kotihoidontukea et saa samaan aikaan.

\
\

Kyllä se on niin. Kotihoidontukea voit kyllä saada, mutta siitä vähennetään se äitiys/vanhempainraha.

Mulle on sanottu, että kotihoidontukea ei saa, mutta sitä hoitolisää saa. Täällä sama tilanne, kuin sulla.

Mun mielestä hassua, kun kotihoidontukeahan pitäisi saada, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, tai yksityisen hoidon tuella. Eihän se ole silloinkaan, kun äiti on vanhempainvapaalla. Ihan kuin tuo taapero lakkaisi olemasta tuoksi ajaksi..

Ainakain minä sain meidän eskarilaisesta sitä sisaruslisää kun olin nuorimman kaa äitiyslomalla... mutta oli jotenkin tulosidonnainen juttu että en tainnut saada ihan täyttä...

kannattaa soittaa kelaan ja kysyä miten menee tiedän tapauksessa

Myös minä luulin tähän päivään asti että saisin esikosta kotihoidontukea toisen synnyttyäkin..tämäpä oli yllätys et näin menee..
en kyll enmää yhtää ihmettele että suomalaiset lapsiperheet on köyhiä kun pienetkin etuudet häviää toisen synnyttyä..

No on kyllä uskomatonta!! Eli ei ihme, että lapsiperheet, USEAT, elävät köyhyysrajoilla!

Kannattaako sitä hoitolisää hakea, sitäkö ei vähennetä muista sosiaalietuuksista?

Täytyypä marssia Kelaan ja kysellä asioista, samalla kun vien vanhempainrahahakemukset =) .

Lisäosaa saa, jos tuloraja ei ylity...

Mie esim. saan esikoisesta sitä lisäosaa 30 ? kun jään äippälomalle. Itellä on minimipäiväraha ja miehellä 2000 ?:n pintaan kktulot. Ja tuohon hoitolisään vaikuttaviin tuloihin lasketaan siis kaikki perheeseen tuleva, verotettava tulo, myös tuo äippäraha.

TÄSSÄ OIKEA TIETO:

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 750 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahaa maksetaan aina siltä osin kuin lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää päivärahan määrän:
hoitoraha 294,28 ? + sisarkorotukset 60,46 ? + 60,46 ? - 750 ? = 0 ?.

Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä vanhempainpäivärahan määrä ylitti hoitorahan määrän. Perheen nuorimmasta lapsesta ei voida maksaa hoitorahaa, sillä perhe saa lapsesta vanhempainrahaa. Tällöin sitä ei myöskään huomioida hoitorahalaskelmassa.

Hoitolisää perhe voi saada, mikäli perheen kokonaistulot jäävät alle sallitun rajan. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Jos hoitolisästä jää maksettavaksi vähemmän kuin 16,81 ?/kk, tukea ei makseta.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 17? päivässä eli 425 ?/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 294,28 + sisarkorotukset 60,46 + 60,46 = 415,20 ?/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 425 - 415,20 = 9,80 ?. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 9,80 ?.

Verotus

Lasten kotihoidon tuki on veronalaista tuloa. Kela tekee siitä ennakonpidätyksen tiedossa olevan pidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista, mikäli asiakas ei ole hankkinut etuutta varten muutosverokorttia. Kun palkan verokorttia käytetään etuuden verotuksessa, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska etuudesta ei tehdä samoja vähennyksiä kuin palkasta. Jos kotihoidon tukea saava saa myös muuta etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot sekä hänen etuutta varten hakemansa muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Asiakkaan tulee itse toimittaa Kelaan verokortti vain, jos hän käyttää lähdeverokorttia tai portaikkoverokorttia. Lue lisää etuuden verotuksesta www.vero.fi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:16 Hay-D kirjoitti:
no mä saan miniäitiyspäivärahaa vauvasta ja lisäksi kotihoidontuen hoitolisää 250e esikoisesta.

Palailen edelleen asiaan.. =) Eikös se hoitolisä ole suurimmillaan jotain 168e?? Vai olenko ymmärtänyt sen väärin? Mites siitä sitten verotetaan, katsotaanko se sivutuloksi ja siitä menee sen mukaan vero?? No ainahan sen muutosverokortin voi hakea.. Eli voiko hakea pelkkää hoitolisää, ettei hae ollenkaan kotihoidontukea.. mä olen ilmeisesti ymmärtänyt senkin väärin, olen jotenkin ajatellut, että ne on riippuvaisia toisistaan?? :/ Koska vanhempainvapaalla on siis ihan turha hakea kotihoidontukea, kun se vähennetään kuiteskin äitiys/vanhempainrahoista. Niin ja mikäs tämä sisaruskorotus on, miten sitä voi saada??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:43 MamMam kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:16 Hay-D kirjoitti:
no mä saan miniäitiyspäivärahaa vauvasta ja lisäksi kotihoidontuen hoitolisää 250e esikoisesta.

Palailen edelleen asiaan.. =) Eikös se hoitolisä ole suurimmillaan jotain 168e?? Vai olenko ymmärtänyt sen väärin? Mites siitä sitten verotetaan, katsotaanko se sivutuloksi ja siitä menee sen mukaan vero?? No ainahan sen muutosverokortin voi hakea.. Eli voiko hakea pelkkää hoitolisää, ettei hae ollenkaan kotihoidontukea.. mä olen ilmeisesti ymmärtänyt senkin väärin, olen jotenkin ajatellut, että ne on riippuvaisia toisistaan?? :/ Koska vanhempainvapaalla on siis ihan turha hakea kotihoidontukea, kun se vähennetään kuiteskin äitiys/vanhempainrahoista. Niin ja mikäs tämä sisaruskorotus on, miten sitä voi saada??

mulla siis kuntalisä tuossa hoitolisässä, siksi se on 250e. Sisaruskorotuksista en tiedä, mutta hoitolisää siis voi saada vaikka ei saisikaan kotihoidon tukea.

\
\

Mutta hoitoLISÄÄ voi saada muutaman kympin, ja se on tuloista riippuvainen :wave:

Niin ja lisään että ainakin meidän paikkakunnalla mulle tuli kotihoidontukihakemus automaattisesti kotiin ennenkuin lapsi syntyi..
siinä ilmoitettiin että sinulla on mahdollisuus saada lisää jne jne..

Yhteistyössä