sosiaalityöntekijä yrittää soittaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
ikinä en pysty vastaamaan silloin kun on soittanut ja sitten kun yritän soittaa takaisin niin ei vastaa. laitoin viestin että jos on asiaa minulle niin laittaa sähköpostia ja osoitteen. yritti taas soittaa,mutta en pystynyt vastaamaan. sitä paitsi en haluaisikaan vastata kun aina kun puhun niin ne vääristelee jotenkin mun puhumiset niin ono mulla oiskeus vaatia että lähettää kirjallisena asian tai spostina?ja vastaan kirjallisesti ettei tule vain väärinkäsityksiä?

tiedätkö mitä asia koskee? vetävät äkkiä johtopäätöksen että olet vastuuton jos et pysty kommunikoimaan heidän kanssaan.

kuule hanki nauhuri ja nauhoita kaikki keskustelut,joillain puhelimillakin voi nauhoittaa. mieti tarkkkaan mitä sanot, jo ennen tapaamista,että ei tule väärinymmärryksiä. jos mahdollista ota ulkopuolinen henkilö mukaan palavereihin.

jos et ketään muuta saa niin sosiaaliasiamiehen kuuluisi valvoa asiakkaan etuja.

jos huomaat heidän toiminnassaan jotain laitonta tee kantelu!

[QUOTE="niin";24546308]on oikeus kirjalliseen yhteydenpitoon mutta s-postilla heillä ei ole lupaa salassaolon takia laittaa viestejä ilman asiakkaan lupaa.[/QUOTE]

no mut mähän laitoin viestiä että jos on asiaa minulle niin laittaa spostia. tiedän että asiaa koskee lastani mutta aina kun olen puhunut puhelimessa niin asiakaspapereissa lukee ihan eritavalla. haluan vain dokumenttia että mun puhumisia ei väärennetä.

[QUOTE="madame";24546327]tiedätkö mitä asia koskee? vetävät äkkiä johtopäätöksen että olet vastuuton jos et pysty kommunikoimaan heidän kanssaan.

kuule hanki nauhuri ja nauhoita kaikki keskustelut,joillain puhelimillakin voi nauhoittaa. mieti tarkkkaan mitä sanot, jo ennen tapaamista,että ei tule väärinymmärryksiä. jos mahdollista ota ulkopuolinen henkilö mukaan palavereihin.

jos et ketään muuta saa niin sosiaaliasiamiehen kuuluisi valvoa asiakkaan etuja.

jos huomaat heidän toiminnassaan jotain laitonta tee kantelu![/QUOTE]

yritin viime keskusteluun ottaa mieheni tai äitini mukaan mutta sostyöntekijät eivät päästäneet heitä palaveriin mukaan. asia koskee lastani ja sitä että kun haen pojan isän luota niin miksi en mene hakemaan sitä isän talon sisältä tai pihalta vaan läheisen kaupan pihalta. en astu jalallanikaan sen kusipään tontille. enkä uskalla. ja en halua että se tulee meiltä hakemaan lasta vaan saa hakea tuosta kaupan pihalta ,siis minä olen mukana siinä kun isä hakee ja tuo mutta en uskalla mennä sen kotiin eli haluan sellaisen paikan missä on ihmisiä. mutta sossun mielestä se ei ole oikein että lapsen vaihto tehdään kaupan pihalla.

[QUOTE="vieras";24546337]No ei kai asiakkaalle soittaminen mikään oikeusjuttu vielä ole.[/QUOTE]

no ei mutta epäilen että lapsen isä on viemässä asiaa oikeuteen siis että sais lapsen ja yksinhuoltajuuden niin en sen takia halua puhua puhelimessa kun en voi nauhottaa sitä puhelua,ostan kyllä sellaisen puhelimen jolla voi. haluan dokumenttia siitä että mun puheita ei vääristetä ja käännellä miten sattuu.,

[QUOTE="niin";24546308]on oikeus kirjalliseen yhteydenpitoon mutta s-postilla heillä ei ole lupaa salassaolon takia laittaa viestejä ilman asiakkaan lupaa.[/QUOTE]

Sähköpostia ei saa laittaa edes asiakkaan luvalla. Ainoa tapa kommunikoida niin kuin laki sallii, on keskustella puhelimitse tai kasvotusten. Sos.työntekijöitä on vaikea saada kiinni, joten kannattaa vastata silloin kuin he soittavat.

[QUOTE="...";24546378]no kyllähän muuten saa laittaa![/QUOTE]

No ei muuten saa. Kai sen nyt tiedän, kun itse olen lastensuojelussa töissä. Jos haluaa kirjoittaa, niin sitten paperille ja postiin, sähköpostia ei saa enää käyttää.

[QUOTE="...";24546399]joopa joo... no miksihän mulle sitten tulee aina sähköpostilla asiat jos on??? ja ihan henk,kohtaisiakin asioita.[/QUOTE]

Ei saisi tulla. Toimistossa jossa asioit, toimitaan väärin. Meilläkin toimittiin näin vielä keväällä, mutta enää ei.

Alkuperäinen kirjoittaja höpööö;24546428:
aijaa no mikähän siinä on että ei sais enään sähköpostia lähettää..mun mielestä se on turvallisempi vaihtoehto ku kirje,jonka posteljooni voi viedä väärään osoitteeseen. höpöjä puut...missähän sossussa olet töissä?

Sosiaaliviranomaisten käytännöistä en tiedä mutta yleensä ottaen posti on kertaluokkaa turvallisempi vaihtoehto, nimenomaan tietoturvan kannalta, kuin sähköposti.

No ei muuten saa. Kai sen nyt tiedän, kun itse olen lastensuojelussa töissä. Jos haluaa kirjoittaa, niin sitten paperille ja postiin, sähköpostia ei saa enää käyttää.

Milloin muuttunut näin? Siis ihan laki vai työnantajan ohjeistus? Kysyn koska olen itse psykologi (tällä hetkellä hoitovapaalla). Se on selvä että sotuja ja diagnooseja ja vastaavia ei saa laittaa mutta ainakin aikaisemmin on saanut hoitaa muita asioita sähköpostilla, sekä asiakkaan itsensä kanssa että asiakkaisiin liittyen työkavereiden kanssa. Monesti on työntekijänkin etu että asia on kirjallisena eikä vain sanallisena muistin varassa.

Alkuperäinen kirjoittaja höpööö;24546428:
aijaa no mikähän siinä on että ei sais enään sähköpostia lähettää..mun mielestä se on turvallisempi vaihtoehto ku kirje,jonka posteljooni voi viedä väärään osoitteeseen. höpöjä puut...missähän sossussa olet töissä?

Kyllä se tietosuoja on ihan sama koko Suomessa. Kirjeitä suojelee kirjesalaisuus, joten toisten postia ei saa mennä avaamaan, vaikka vahingossa väärään osoitteeseen meneekin.

Laki ei kaiketi ole muuttunut, mutta käytännöt kyllä. Meille tuli omaan toimistoon ohjeistus päällikkötasolta, koska joku oli asiaan kiinnittänyt huomiota. Sähköpostilla saa vastata vain hyvin yleisluontoisesti.

Vielä selvennys, että toki kirjesalaisuus koskee sähköpostiakin, mutta sen joutuminen vääriin käsiin on huomattavasti isompi kuin kirjeen.

Eli jos työ sellainen, ettei virka-aikaan esim. asiakaspalvelutyössä pääse ollenkaan vastaamaan puhelimeen (tauon aikana ehkä itse soittamaan, mutta ei siihenkään kauaa aikaa ole jos ei heti ekalla yrityksellä vastaa), niin ei tartte sit hoitaa ollenkaan mitään asioita viranomaisten kanssa?

Mulle on ihan sama vaikka mun sosiaaliturva-asiat tai vaikka labratuloksetkin päätyisi mahdollisesti jonkun tuntemattoman käsiin kunhan saisin ne jotenkin edes omaan tietooni kailottamatta niitä ja esim. hetuani samalla kaikkien asiakkaiden ja työkavereiden kuullen! Esim. labratulosten saanti on osoittautunut erittäin vaikeaksi, kun en pysty töistä soittamaan asiakkaiden kuullen eikä täällä ole mitään yksityistä paikkaa jonne voisi vetäytyä 15min töistään jonottamaan puhelimeen että pääsis mahdollisesti läpi terkkarille, tai sitten ei. Ja jos ainoat keinot on henkilökohtainen vierailu tai puhelun vastaanottaminen virka-aikaan, niin eihän tuo onnistu kuin muutamina hassuina loma-aikoina (jolloin ko. virastot vielä yleesä ovat kiinni).

Mun elämääni helpottaisi todella paljon, jos em. asiat, kuin myös lääkäriaikojen varaamiset ja muut, voisi hoitaa sähköpostitse. En mä viitsi alkaa puhelimessa selittämään vaivojani asiakkaiden kuullen kellekään terkkarille aikaa saadakseni mut ei mulla ole mitään muutakaan vaihtoehtoa, koska monesti en tauon aikana ehdi päästä läpi koko ajanvarauspalveluun.

Vituttaa kun tuntuu että moneltakin osin tän yhteiskunnan palvelut on suunniteltu jollekin työttömille ja eläkeläisille, ei normaalille työssäkäyvälle ihmiselle.

Laki ei kaiketi ole muuttunut, mutta käytännöt kyllä. Meille tuli omaan toimistoon ohjeistus päällikkötasolta, koska joku oli asiaan kiinnittänyt huomiota. Sähköpostilla saa vastata vain hyvin yleisluontoisesti.

Vielä selvennys, että toki kirjesalaisuus koskee sähköpostiakin, mutta sen joutuminen vääriin käsiin on huomattavasti isompi kuin kirjeen.

Korjaus: sähköpostiakin, mutta riski sen joutumiseen vääriin käsiin on huomattavasti isompi kuin kirjeen

Täältä löytyy asiasta mustaa valkoisella Tietosuojavaltuutetun toimisto - S

[QUOTE="vieras";24546499]Eli jos työ sellainen, ettei virka-aikaan esim. asiakaspalvelutyössä pääse ollenkaan vastaamaan puhelimeen (tauon aikana ehkä itse soittamaan, mutta ei siihenkään kauaa aikaa ole jos ei heti ekalla yrityksellä vastaa), niin ei tartte sit hoitaa ollenkaan mitään asioita viranomaisten kanssa?

Voi sopia ajan vaikka kirjeitse, jos se nyt oikeasti on noin vaikeaa. Yleensä kyllä ihmisillä on töissä vähintään kaksi taukoa ja vielä päälle ruokatunti. Näitä ne muutkin käyttävät.

Alkuperäselle sen verran, et kannattaa oikeasti muuttaa asennoitumistaan. Toisen kusipääksi haukkuminen ei ole kovin asiallista varsinkin jos epäilet et hakee yksinhuoltajuutta. Aikuismainen suhtautuminen lapsen asioihin on vain plussaa sinulle. Jos olet vähävarainen ja todella epäilet että sosiaalityöntekijä vääristelee sanomisiasi, käy oikeusaputoimistossa ja pyydä sieltä lakimies seuraavaan palaveriin mukaan. Lakimiehen läsnäoloa edes sossut ei voi kieltää.

Sit tosta sähköpostin käytöstä. Lastensuojelun työntekijä voi asiakkaan kanssa sovittuaan käyttää kommunikaatioon sähköpostia mutta tämä on aina tapauskohtaista.

Sit tosta sähköpostin käytöstä. Lastensuojelun työntekijä voi asiakkaan kanssa sovittuaan käyttää kommunikaatioon sähköpostia mutta tämä on aina tapauskohtaista.

Näin ei lain mukaan saa toimia. Alla pätkä linkittämästäni sivusta:

Sähköpostiin liittyvistä tietosuojaongelmista

Sosiaalihuollon viranomaisten ja muiden sosiaalihuollon järjestäjien ja toteuttajien käytössä on yleensä Internet - sähköposti. Salassa pidettävät tiedot eivät tällaisessa suojaamattomassa sähköpostissa ole suojattu sivullisilta. Ongelmana on myös se, ettei viestinnän toista osapuolta voida luotettavasti tunnistaa. Toinen henkilö saattaa lähettää viestin jonkun toisen henkilön nimissä. Myöskään varmuutta siitä, että viesti olisi tullut muuttumattomana perille, ei ole.

Organisaation sisäistä verkkoa, intranettia, käytetään sosiaaliviranomaisen tai muun sosiaalihuollon järjestäjän tai toteuttajan sisäiseen viestintään ja se on suojattu siten, että kyseisen organisaation ulkopuoliset henkilöt eivät sinne pääse. Salassapito- ja suojaussäännökset kuitenkin edellyttävät, että myös organisaation sisällä asiakastietoihin voi olla pääsy vain sellaisilla työntekijöillä, jotka työtehtävissään niitä tarvitsevat. Tämän vuoksi intranettia voidaan organisaation sisällä käyttää salassa pidettävien tietojen lähettämiseen, jos tiedot siinä on riittävästi salattu.

No eikö se ole aikapaljon suurempi tietoturvariski, että asiakas joutuu muiden kuullen puhelimessa kertomaan henkilökohtaisia tietojaan kuin että joku ehkä mahdollisesti hakkeroi lähetetyn sähköpostin (jossa tuskin mitään sen henkilökohtaisempaa olisi kuitenkaan)? Ei kaikki voi kökkiä koko päivää kotona neljän seinän sisällä odottamassa jotain puhelua tai työskentele semmoisissa tehtävissä, mistä pääsee mihinkään yksityisesti juttelemaan puhelimessa. Ja mä en kyllä tasan mistään lastensuojeluasioista ala puhua asiakkaiden ja työkavereiden kuullen. Paljon vähemmän häpeälistä se on, jos joku tuntematon pääsee mun sähköpostia lukemaan, tai edes tuttu mutta erehdyksessä.

Yhteistyössä