Sosionomi-lto:n koulutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka suuri osa sosionomi-lastentarhanopettajan koulutuksesta on varsinaisesti päiväkotityöhön liittyvää ja kuinka iso osa yleistä sosionomijuttua?

Jos tavoitteena on päiväkotiin töihin pääseminen niin onko sosionomikoulutukseen menossa ylipäänsä paljon järkeä, muuta kuin siltä kannalta, että sisäänpääsy saattaa olla helpompaa? Koulutus on yhtä pitkä kuin yliopistokoulutetuilla lto:illa, mutta esiopetuspätevyys jää saamatta.

Jos sinua oikeasti kiinnostaa työskentely päiväkodissa, niin minä kyllä suosittelen lto-tutkinnon suorittamista. Yliopistossa (ainakin 10 vuotta sitten) oikeastaan kaikki opiinnot liittyvät lto:n työhön ja pieniin lapsiin. Sosionomikuoutuksessa sitä on vain pieni osa ja siitäkin suurin osa on "sosiaalipedagogiikan" (jos tuo nyt on oikea termi) lasien läpi.

Joten ehdottomasti suosittelen hakemaan yliopistoon :-)

Sosionomikoulutuksessa ei taida olla päiväkotiharjoittelua oikeastaan ollenkaan. Jos ei ole ollut päiväkodissa töissä tai harjoittelemassa, ja aloittaa sitten hommat muka pätevänä (sosionomi)lto:na , niin huh. On pihalla kuin lumiukko.

Minulla on siis tilanne se, että olin työvoimatoimiston työkokeilussa päiväkodissa ja sen aikana päätin, että haluan alalle (siis nimenomaan päiväkotiin töihin, en yleisesti hoito-, kasvatus- tai sosiaalialalle enkä pph:ksi). Nyt sitten mietin, että mikä koulutus olisi sopiva.

Sosionomikoulutuksessa olisi juuri nyt se hyvä puoli, että sinne saattaisi päästä jo tänä vuonna täydennyshaussa, kun taas yliopistoon hakemisessa joutuu joka tapauksessa odottamaan ensi vuoteen.

Sosionomikoulutuksessa ei taida olla päiväkotiharjoittelua oikeastaan ollenkaan. Jos ei ole ollut päiväkodissa töissä tai harjoittelemassa, ja aloittaa sitten hommat muka pätevänä (sosionomi)lto:na , niin huh. On pihalla kuin lumiukko.

Tämä on varmaankin ihan koulusta riippuvaista. Esimerkiksi Metropoliassa on määrätyt harjoittelujaksopaikat, Laureassa voit mennä vaikka joka harjoitteluun päiväkotiin jos haluat (mikä ei tietenkään ole kovin järkevää).

LTO-pätevyyteen tulee suorittaa syventävät opinnot lapsiin liittyen ja tehdä lisäksi lapsiin liittyvä opinnäytetyö ja koulusta riippuen yksi tai useampi harjoittelu päiväkodissa. Yhteensä siis vähintään 80 op lapsityöskentelyyn liittyvää materiaalia. Muut yleisopinnot puolestaan tukevat sosiaalipuolen näkemystä mitä tarvitaan päiväkotityössä yhä enemmän.

Minä tein jokaisen työharjoitteluni päiväkodissa. Et varman tiedä, että sosionomi EI VOI SAADA lto:n pätevyyttä, ellei tee vähintään suuntaavaa harjoittelua päiväkodissa?

AP: Sosionomit eivät saa automaattisesti esiopetuspätevyyttä, mutta sen voi täydentää helposti. Tein 2-vuotta töitä LTO:na ja nyt vaihdoin alaa sitten.

Kylläpäs oli melkoista bullshittiä :D Kyllä meillä ainaki ois saanu tehä melkeen kaikki harjottelut päiväkodissa. Lto:ksi lukevien nimenomaan piti tehdä niitä harjotteluja päiväkodissa.
Itse en tehnyt yhtään mutta mä en lukenutkaan samalla lto:ksi.

"Kuinka suuri osa sosionomi-lastentarhanopettajan koulutuksesta on varsinaisesti päiväkotityöhön liittyvää ja kuinka iso osa yleistä sosionomijuttua?"

siis sosionomienhan on "pakko" lukea vähintään 60op edestä sosiaalipedagogiikkaa ja kasvatusta että edes saa lastentarhanopettajan pätevyyden.
Eka vuosi oli ainakin meillä kokolailla yleistä sosiaalialan juttua, mut sit toinen, kolmas ja neljäs vuosi oli sit oman suutautumisen mukaista opetusta pääasiassa. toki oli yhteisiäkin opintoja 2. ja 3. vuonna, mut pääaineet luettiin 2. ja 3. vuoden aikana.

Itse olen siis lukeut pääaineenani sosiaalipedagogista kasvatusta, johon sisältyi osuudet varhaiskasvatuksesta, erityiskasvatuksesta, perhetyöstä ja lastensuojelusta. Tästä tuli 30op. tohon lto-pätevyyteen. Tän lisäksi tei 3/4 harjoittelua päiväkodissa, projektin tein päiväkotiin liittyen, sivuaineena luin luovia ja osallistavia menetelmiä (mm. taidetta, draamaa, musiikkia). Opinnäytetyön tein liittyen lastensuojeluun.

Jos ajattelee haluavansa joskus jotain muutakin sosiaalialan työtä tekevänsä kun päiväkotityötä, niin suosittelen kyllä sosionomin koulutusta!

t. Sosionomiksi 12/12 valmistunut, elokuussa vakinaisena LTO:na aloittava!

Arvostan pitkälle LTO koulutusta, mutta sosionomin koulutuksessa on se hyöty, että siitä saa välineitä myös koko perheen kohtaamiseen. Siis kun vanhemmat pitää ottaa kuitenkin huomioon ja heidän kanssaan pitää yhteistyön sujua, niin sosionomikoulutuksesta ja sen erilaisista työharjoitteluista saa paljon palikoita siihen. Tämän voin sanoa itse sosiaalialan koulutuksella lto:n töitä tehneenä sekä päivähoidon piiiiitkäaikaisena asiakkaana. Paras tiimi päiväkotiryhmässä olisi mielestäni lto, sosionomi ja lähihoitaja yhdessä.

Yhteistyössä