Sossu maksaa - vai maksaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uuteenkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uuteenkotiin

Vieras
Hei. Olen kesällä 17 vuotta täyttävä nuori naisenalku, joka muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Joudun vaihtamaan koulua, koska hengitystieni ei kestä olla nykyisessä koulussani ja vaihdan lukiosta ammattilukioon. Paikkakunnalla on asuntola, mutta olen kuullut sen meiningeistä vain huonoa, joten en pysty siellä opiskelemaan ahkerasti, sillä otan koulut tosissani. Enkä myöskään halua jakaa huonetta kenenkään kanssa, koska kimppakämppä ei ole minun juttuni, eikä asuntolassa saa olla viikonloppua vaan pitäisi lähteä parin sadan kilsan päähän kotiin aina. Äitilläni on hyvin pienet tulot ja haluaisin omaan kotiin, koska muuten koulunkäynnistäni ei tule mitään.

Maksaako sossu tai joku nuorille vuokran tai laskuja? Olen kuullut parilta kaveriltani, että heille maksaisivat juuri pienien tulojen, koulunkäyntiongelmien ja terveyssyiden takia.

Ei todennäköisesti maksa, mutta voihan sitä yrittää, Eikä syyyksi riitä että asuntolat ei ole sun juttu, vaan asuntolan tarvitsisi kyllä ihan puuttua.

Joo, en usko minäkään että tuollaisessa tilanteessa tukea saisi. Voihan sitä aina kysyä, mutta.... Ymmärrän kyllä että asuntola ei houkuttelisi. Asuntoloissa kun tuppaa monesti olemaan biletys opiskelua tärkeämpää.

Oletko jo saanut opiskelupaikan vai oletko vasta hakenut paikkaa?

Ei maksa, alaikäisen ollessa kyseessä vanhemmat maksavat. Jos eivät siihen pysty, nuori asuu kotona kunnes täyttää sen 18, sen jälkeen sossu maksaa.Jos maksaa.

[QUOTE="akka";29609089]Ei maksa, alaikäisen ollessa kyseessä vanhemmat maksavat. Jos eivät siihen pysty, nuori asuu kotona kunnes täyttää sen 18, sen jälkeen sossu maksaa.Jos maksaa.[/QUOTE]

No ei aina mee näinkään. Kyllä mä tunnen 17 vuotiaan jolle sossu maksaa vuokran ja saa lisäksi jonkin verran rahaa sieltä.

[QUOTE="akka";29609089]Ei maksa, alaikäisen ollessa kyseessä vanhemmat maksavat. Jos eivät siihen pysty, nuori asuu kotona kunnes täyttää sen 18, sen jälkeen sossu maksaa.Jos maksaa.[/QUOTE]

kannattasko olla ihan hiljaa, kun ei mistään mitään tiedä.

Kelalta saat opintotukea, johon sisältyy opintoraha ja asumislisä. Jos vanhempiesi tulot on kovin pienet heidän tulonsa tuskin vaikuttavat tukiin.
Opintotukeen sisältyy myös opintolaina, jonka sossu yleensä velvoittaa nostamaan.
Toki jos vajausta jää saat toimeentulotukea asumis ym kuluihin