Sossun rahoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiinelli

Jäsen
12.08.2010
889
0
16
Ärsyttääkö sinua kun on olemassa ihmisiä jotka saavat sosiaalitoimiston toimeentulotukea?

Jos ärsyttää, niin miksi?
Musta on hienoa että joillekin perheille suodaan esimerkiksi joulu sen sosiaalituen voimalla.
Tai että joku lapsi pääsee harrastamaan kun sosiaalitoimisto kustantaa.

Ja ennenkun joku ehtii sanomaan, niin ei, minä itse en käytä sosiaalitoimiston palveluita koska en onnekseni niitä tarvitse.

No ei tosiaankaan ärsytä. Musta on hyvä, että on olemassa joku minimitoimeentulo, joka ihmisen tulee saada, vaikka sitten sosiaalitoimistosta. Se mua kyllä ärsyttää, kun on ihmisiä, jotka sitten tuhlaa sen rahan vaikkapa juomiseen, ja siksi lapsella ei ole kunnon joulua. :(

Ei ärsytä,jos kyse väliaikaisesta avustuksesta.
Mutta pidemmän päälle kyllä jos toimeentuloasiakas ei tee sen eteen mitään että voisi työllistyä vaan hakee helppoa rahaa sossusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22578689:
Ei ärsytä,jos kyse väliaikaisesta avustuksesta.
Mutta pidemmän päälle kyllä jos toimeentuloasiakas ei tee sen eteen mitään että voisi työllistyä vaan hakee helppoa rahaa sossusta.

Ja se vaikuttaa sun jokaiseen päivääsi miten...?
Eli miksi sua ärsyttää jos on pidempiaikainen asiakas?

ei ärsytä, vaan jokaisella on oikeus apuun silloin kun sitä oikeasti tarvitaan :) Musta oli esim: tosi ihana kuulla että kaveri oli saanut lapsellee ilmaiset uudet lämpimät talvikengät lapselleen sossusta kun olisi pieni muuten joutunut kylmissä kengissä olemaan

Ja se vaikuttaa sun jokaiseen päivääsi miten...?
Eli miksi sua ärsyttää jos on pidempiaikainen asiakas?

Ei se minulta ole pois,ja mielummin suomalaisille kuin näille muille ählämeille.
Mutta kyse on nyt siitä jos hakee vain helppoa rahaa kokoajan ilman että itse aikoo edes niitä töitä tehdä niin hienon mallin mahdollisesti siirtää perintönä lapsille, on sitten uusia tulevia sossun elättejä.
Siksi pidän huonona jos ottaa vakituiseksi tavakseen elää yhteiskunnan varoilla,joskus olisi syytä oppia elämään ilman näitä tukia. Muttta eihän sitä voi tienata joa kotona makoilee.

Varmaan rikollisuus rehottaisi jos ei minkäänlaista toimeentulotukea olisi olemassa.
Ja nimenomaan mielestäni väliaikaiseen/äkilliseen hankalaan tilanteeseen.

Pyrkimyksenä kuitenkin pitäs olla itsensä ja perheensä elättäminen muuten. En hyvällä katso sellasta että tehdään vain lapsia vaikka molemmat vanhemmista kouluttamattomia, työttömiä eikä kummallakaan edes aikomusta tehdä mitään elättääkseen perheen.

Että ehkä siinä mielessä ne sossun rahat on sitten liiankin isoja jos on kannattavampaa olla kotona kuin tehdä työtä tai opiskella. Niinhän se monella matalapalkkaisella on että saman rahan saat kotona olemalla ja siinä ei kyllä ole mitään järkeä. työnteon pitäs aina olla kannattavampaa.

Ja tuohon harrastamiseen..onhan harrastukset tietysti lapselle tärkeitä. Mutta eihän kaikilla töissäkäyvillä ns. omillaan elävilläkään ole varaa maksaa lapsille kalliimpia harrastuksia. Eli siinä mielessä pitäisin kohtuullisena että esim. joku jumppakerho maksetaan mikä maksaa max 50€/lukukausi.
Miksi yhteiskunnan rahoilla mitään kalliita harrastuksia pitäisi kellekkään järjestää..paljon on myös ilmaisia harrastuksia kun vaan on viitseliäisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja no ei ärsytä..;22578775:
Varmaan rikollisuus rehottaisi jos ei minkäänlaista toimeentulotukea olisi olemassa.
Ja nimenomaan mielestäni väliaikaiseen/äkilliseen hankalaan tilanteeseen.

Pyrkimyksenä kuitenkin pitäs olla itsensä ja perheensä elättäminen muuten. En hyvällä katso sellasta että tehdään vain lapsia vaikka molemmat vanhemmista kouluttamattomia, työttömiä eikä kummallakaan edes aikomusta tehdä mitään elättääkseen perheen.

Että ehkä siinä mielessä ne sossun rahat on sitten liiankin isoja jos on kannattavampaa olla kotona kuin tehdä työtä tai opiskella. Niinhän se monella matalapalkkaisella on että saman rahan saat kotona olemalla ja siinä ei kyllä ole mitään järkeä. työnteon pitäs aina olla kannattavampaa.

Ja tuohon harrastamiseen..onhan harrastukset tietysti lapselle tärkeitä. Mutta eihän kaikilla töissäkäyvillä ns. omillaan elävilläkään ole varaa maksaa lapsille kalliimpia harrastuksia. Eli siinä mielessä pitäisin kohtuullisena että esim. joku jumppakerho maksetaan mikä maksaa max 50€/lukukausi.
Miksi yhteiskunnan rahoilla mitään kalliita harrastuksia pitäisi kellekkään järjestää..paljon on myös ilmaisia harrastuksia kun vaan on viitseliäisyyttä.

Kiitos vastaukseta.
Ai sinä et hyvällä katso jos perhe elää liian kauan sosiaalietuuksilla.
Mä en katso pahalla ketään toista ihmistä jos se ihminen ei loukkaa tai kiusaa muita.
Mun elämä menee ihan samalla lailla päivästä toiseen vaikka jonkun perhe tekis 20 lasta eikä tekisi töitä.
Eli mulla ei tosiaankaan ole mitään hek.koht. syytä ärsyyntyä kenenkäänsossussa käymisestä, eikä edes syytä katsoa ketään pahasti.
Ja jos ei ole varaa muuten kustantaa lapselleen harrastusta, niin saahan sitä jokainen tehdä hakemuksen sossuun ja anoa harrastuksiin rahaa. Kyllä ne siellä tarkkaan selvittää tulot ja menot.

Mun mielestä on hienoa että apua tarvitsevat sitä myös saavat. :) Silti järjestelmää pitäisi mun mielestä korjata siten ettei olisi esim. tuloloukkuja. Mutta miten, niin en tiedä.

Pitäis joo korjata, hitto jos olisin viisaampi niin menisin eduskuntaan ja vaatisin muutosta moniinkin asioihin mutta minkäs tekee kun ei äly riitä sinne asti...

Ja joo, samaa mieltä että ihana juttu kun jotkut perheet saa tarvitsemaansa apua taloudellisesti =)

ei se minimi toimeentulotuki ole mikään juhlan asia, työttömyys ei ole aina oma valinta. se että saat henkesi pitimiksi minimi rahat valtiolta ei kyllä mitenkään pistä perhettä juhlimaan, ne jotka niin väittää ovat tietämättömiä idiootteja tai sitten on vain yksilökohtainen tapaus sattunut missä joku on huijannut sossua jonkun hankinnan suhteen ja käyttänyt ne rahat sitten muuhun, mikä on poikkeustapaus eikä sen perusteella pidä tuomita joka ikistä tämän maan huonompi osaista. aina vilunkipellejä on ja tulee olemaan, niin työelämässä kuin työttöminä, siihen ei sosiaaliset tai taloudelliset tasot vaikuta jos ihminen on kiero niin se on kiero ja keksii tavat kiertää ja huijata, oli sitten sossu kyseessä tai kaverit tai sukulaiset.

Tilapäisenä ratkaisuna ymmärrän. Itsellä luultavasti tammikuussa mentävä kyselemään josko toimeentulotukea saisi. Mutta tässäkin on taustalla se että miehelle ei löydy töitä, eikä liitostakaan saa rahaa. (tästä voisin jupista enemmänkin >:|)
Mutta sitä taas en ymmärrä jos ei oikeasti yritetä edes tehdä mitään elättääkseen itseään/perhettään. Asutaan kiven alla ja ryypätään sossusta saadut rahat.

apua tarvitsevia pitää auttaa. Aina ei ole vaihtoehtoja.
Mutta jos on mahdollisuus opiskella tai tehdä töitä..ei vaan halua?

Eihän se multa o pois tai mulle lisää vaikka jotkut elää sossun rahoilla. Mutta saa kai sitä miettiä että missä menee mönkään kun ihmiset pitää sossun tuilla elämistä todellisena vaihtoehtona.

Ei ärsytä, ei todellakaan. Se on niin pieni raha, minkä sieltä saa, että jos ihminen todellakin joutuu taiteilemaan sillä rahalla kauppareissunsa niin kyllä se silloin tarpeeseen menee.

Huijarit ja pummit ärsyttää ja se kun niille syydetään rahaa. Sitten joku todella hädässä oleva ei saa mitään apua.

Miten sossua pystyy huijaamaan? Eikös sinne viedä tositteet tuloista ja menoista?
Sama juttu toisinpäinkin, jos ei raha riitä elämiseen, niin eikö ne senkin siellä osaa laskea?
No miten vaan, mua ei ärsytä kukaan joka sieltä rahaa hakee koska se ei vaikuta mun elämään enkä usko että kukaan rikastuukaan niillä rahoilla. Ja vaikka rikastuisikin, niin hyvä juttu ettei tartte köyhyydessä kieriskellä.

Yhteistyössä