Sossut: mihin ammattiliittoon kuulutte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bla

Vieras
Pääaineilen yliopistossa sosiaalityötä ja haluaisin vihdoinkin liittyä ammattiliittoon. Talentia olisi luonnollisestikin lähempänä itseä, mutta minua hieman häiritsee Talentian poliittinen kallistuminen vasemmalle. Lisäksi hieman vierastan ajatusta siitä, että sosionomit (AMK) kuuluvat samaan liittoon. Toinen vaihtoehto luonnollisestikin olisi SVAL. Tiedän myös sosiaalityöntekijän, joka kuuluu Jytyyn, mutta tahdon mielummin Akavan alaisuuteen. Mihin te kuulutte?

En ole sossu enkä palkansaajakaan. Nyt, kun on lähdetty sille linjalle, että ay-liikkeen ajamat edut koskevat vain kyseisen liiton jäseniä, minusta palkansaajan kannataisi kuulua liittoon, joka on valmis ihan mihin tahansa saadakseen tahtonsa lävitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Perussuomalainen:
Ay liikkeet rahoittavat vasemmistopuolueita, joten en ikinä liity ay- liiton jäseneksi

Sama juttu. En anna jäsenmaksujani kierrättää vasuripuolueille, joten en halua kuulua liittoon ainakaan ennenkuin nämä puoluerahoituskuviot on saatu raiteilleen.

Ja mitäs väliä sillä on että sosionomit on samassa liitossa?? :O
Ettei vaan pääsisi liitto ajamaan sosionomien asioita ja sostt:t saisivat pitää monopoliasemansa ja palkkansa.. Ärsyttävää. Ihan kuin se sairaanhoitajien lakko "kukaan muu kuin minä ei osaa hoitaa..."

musta on just hyvä että talentia ajaa sosionomien etuja enemmän nykyään, koska silloin sostt:t saa vähän vähemmälle työtaakkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja arghh:
Ja mitäs väliä sillä on että sosionomit on samassa liitossa?? :O
Ettei vaan pääsisi liitto ajamaan sosionomien asioita ja sostt:t saisivat pitää monopoliasemansa ja palkkansa.. Ärsyttävää. Ihan kuin se sairaanhoitajien lakko "kukaan muu kuin minä ei osaa hoitaa..."

musta on just hyvä että talentia ajaa sosionomien etuja enemmän nykyään, koska silloin sostt:t saa vähän vähemmälle työtaakkaansa.

Ymmärrän hyvin ap:n pointin. Jotta sosiaalityöntekijät saisivat parannettua työnteon reunaehtoja, on erityisen olennaista, että sosiaalityöntekijät saavat parannettua monopoliasemaansa: tavoitteenahan on sosiaalityön professionaalistuminen, ja sosionomit (AMK) vain vaikeuttavat tätä pyrkimystä.

Itse opiskelen siis sosiaalityötä, enkä kuulu vielä mihinkään liittoon. Todennäköisesti kuitenkin liityn SVALiin.

Taas näitä... tässä luodaan nyt osakseen turhaa vastakkainasettelua, kun mielestäni sosionomin ja sos.tt:n koulutus/työnkuva ei voi olla sama, ja on vierasta ajatellakin niin. Sosionomit voivat toimia tod. epäpätevinä sos.tt:nä, ei silloin vastaa koulutustaan tuo työ, mutta näin nyt taitaa olla monella muullakin alalla, kun porukkaa ei ole saatavilla.

Muutoin mielestäni voi kuulua samaan liittoon, kun itse en ainakaan ajattele näitä kahta toisiaan "poissulkevina" tai toista parempina....Jos tajusitte pointin.

Itse en haluaisi tehdä sos.tt.n työtä ja tuskin sossut mun työtä....äh...

Ihan ohimennen... meidän kunnassa ollaan lopettamassa muutama sosiaalityöntekijän virka ja tilalle tulee sosiaaliohjaajien (sosionomi) ja etuuskäsittelijöiden virkoja määrällisesti enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ihan ohimennen... meidän kunnassa ollaan lopettamassa muutama sosiaalityöntekijän virka ja tilalle tulee sosiaaliohjaajien (sosionomi) ja etuuskäsittelijöiden virkoja määrällisesti enemmän.

Ko ei riitä vissii tekijöitä ja sit vielä kunnat pyrkii säästöön tuolla hommalla, ku ei tarvi ni suurta palkkaa maksaa...

Sitte vaa yks sossu kirjottelee nimeä alle ja päätökset menemään... huoh.

Kuulun Talentiaan. Liityin jo opiskeluaikana sen kummemmin asiaa miettimättä. Olen ihan tyytyväinen ollut liiton linjaan, mutta paljon en tosin ole asiaa seurannut.

Ketjuun kirjoitelleen sosionomin kanssa olen samoilla linjoilla! Käytännön työssä huomaa sen, että vastakkain asettelu on turhaa, koska kummallakin ammattikunnalla on selkeästi oma kenttänsä. Sosiaalityöntekijät tekevät vastuullista työtä niin tukka putkella, että sosionomi työparina on ihan ehdoton juttu (lastensuojelussa).

Näin sen pitäisikin mennä. Sosionomit on ihan päteviä laskemaan toimeentulotuen määrää tai perhetyössä. Huostaanotto yms-päätökset ja asiakkaiden asioiden eteenpäin vienti sosiaalityöntekijöille. Miksi sos.tt:t kuvittelevat että osaavat laskea -laskuja jotenkin paremmin kuin sosionomit.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Näin sen pitäisikin mennä. Sosionomit on ihan päteviä laskemaan toimeentulotuen määrää tai perhetyössä. Huostaanotto yms-päätökset ja asiakkaiden asioiden eteenpäin vienti sosiaalityöntekijöille. Miksi sos.tt:t kuvittelevat että osaavat laskea -laskuja jotenkin paremmin kuin sosionomit.

Työnkuva meneekin juuri näin. Etuuskäsittelijät laskevat toimeentulotukea, jotta sosionomien ja sosiaalityöntekijöiden aikaa jää siihen varsinaiseen sosiaalityöhön.

Talentia ajaa vain sosiaalialan korkeakoulutettujen etuja ja on mm. saanut ajettua Suomeen sos.huollon ammattihenkilölain. Talentiasta saa myös ammatillista neuvontaa ja Talentia-lehden.

Muissa liitoissa jäsenkunta koostuu monen alan ammattilaisista, joten voimavaroja ei voida laittaa sosiaalialan ammattilaisten edunvalvontaan, vaan pitää yrittää miellyttää laajaa porukkaa. Kannattaa tutustua näiden muiden liittojen linjauksiin esim. kuraattori- ja sostt. sijaiskysymyksissä ennen kuin liittyy...

Suosittelen Talentiaa!

Yritetään nyt sitten parantaa kenenkään asemaa missään, jos "ylempiarvoiset" katsovat sosionomeja nenänvarttaan pitki. Hävetkää.
Jaa, no miksi lääkäreilläkin on oma liitto? Kai sitä nyt haluaa oman ammatin edustajien etuja ajaa, eikä muiden. Just tämä kommentti paljastaa, miksi ei halua kuulua johonkin sosionomiliittoon. Kyse ei ole ylemmästä arvosta, vaan korkeammasta koulutuksesta.

Eikö se kannata kuulua siihen liittoon, joka sopii alan työehtosopimuksen (jos yleissitova) ja/tai siihen liittoon, jonka edustus työpaikalla on kattava (että luottamushenkilöiksi löytyy halukkaita ja päteviä). Saahan sitä kuulua mihin tahansa, mutta aivan idioottimaistahan se on pönkittää asemaansa sillä, että kuuluu vaikka Akavaan, jos sitä kautta ei voi omaan duuniinsa vaikuttaa.

Yhteistyössä