Spekulaatiota: ei vasta-ainepiikkiä km:n jälkeen ja lapsen voimakas keltaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikseiköhän piikkiä annettu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikseiköhän piikkiä annettu?

Vieras
Luin tuossa vähän aikaa sitten artikkelin, jossa käsiteltiin näitä veriryhmäasioita. Tuli vaan mieleen omakohtainen kokemus.
Sain keskenmenon enkä saanut sen jälkeen vasta-ainepiikkiä. Minulla veriryhmä on siis A-

Lapseni syntyi reilusti ennen aikojaan ilman syytä ja kärsi voimakkaasta keltaisuudesta. Veriryhmä hänellä on O+

Tuossa artikkelissa puhuttiin siitä, että kuika rhesus nega äiti alkaa hylkiä lasta, mutta yleensä ongelmia ei ole ensimmäisen lapsen kohdalla, vaan seuraavan. Jäin vain miettimään, että aiheuttiko tuo vasta-ainepiikin antamatta jättäminen hylkimisreaktion ja lapsen ennenaikaisen syntymän ja keltaisuuden. Raskauden aikana ei siis seurattu vasta-aineita.

Kaikkea sitä miettii...

No onhan outoa ettei ole seurattu. Mulla on myös - veri ja keskenmenojen jälkeen (4 kpl), en ole saanut piikkiä. Ainoastaan + lasten syntymän jälkeen ja jokaisessa raskaudessa on vasta-aineita seurattu. Kysehän on siitä, että veret saattavat sekoittua synnytyksessä, joten keskenmenossa tätä vaaraa ei ole!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onhan outoa ettei ole seurattu. Mulla on myös - veri ja keskenmenojen jälkeen (4 kpl), en ole saanut piikkiä. Ainoastaan + lasten syntymän jälkeen ja jokaisessa raskaudessa on vasta-aineita seurattu. Kysehän on siitä, että veret saattavat sekoittua synnytyksessä, joten keskenmenossa tätä vaaraa ei ole!

Mulla keskenmenon jälkeen varta vasten varmistettiin veriryhmä, jotta jos mulla ois -veri, niin ois annettu vasta-aine piikki, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja raskaus meni kesken ihan alussa. Onpa tosiaan outoa, jos näin ei ole joka paikassa.

ei sillä keltaisuudella ole tekemistä rhesus-tekijöiden kanssa, vaan sen kanssa että lapsi syntyi ennenasikaisesti jolloin maksa ei ollut vielä tapeeksi kehittynyt hajottamaan verestä bilirubinia.

itseasiassa jos veret ovat sekoittuneet, se ilmenee juuri lapsen keltaisuutena, mutta se, että lapsi on keltainen synnytyksessä johtuu yleensä aivan muista seikoista, sillä tällainen sekoittuminen on hyvin harvinaista.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti:
itseasiassa jos veret ovat sekoittuneet, se ilmenee juuri lapsen keltaisuutena, mutta se, että lapsi on keltainen synnytyksessä johtuu yleensä aivan muista seikoista, sillä tällainen sekoittuminen on hyvin harvinaista.

Nyt en ymmärtänyt. Mikä ero noilla siis on?

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
ei sillä keltaisuudella ole tekemistä rhesus-tekijöiden kanssa, vaan sen kanssa että lapsi syntyi ennenasikaisesti jolloin maksa ei ollut vielä tapeeksi kehittynyt hajottamaan verestä bilirubinia.

Tuon artikkelin mukaan kyllä on.
Ja tosiaan mitään syytä ei koskaan löydetty sille, että lapsi syntyi reilusti ennen aikojaan. Ja se kiinnostaisi että miksi näin kävi.

Mulla on kaksi keltaista vauvaa ollut. Meillä johtui ABO-immunisaatiosta, eli minä olen O ja pojat A. Minun verenkierrossa on A vasta-aineita ja vauva on ne saanut. Ja siitä syystä ollut korkea hb ja kun syntymän jälkeen punasolut on alkaneet hajota on tullut bilirubiinia jota ei ole maksa pystynyt käsittelemään jolloin on joutunut valohoitoon. Tämänlainen keltaisuus nousee rajuna ensimmäisenä päivänä ja kuopus oli melkein verensiirtorajalla.

Tai näin mä muistelen :snotty:

ABO-immunisaatio on yleensä helpompi hoitaa kuin rhesus-immunisaatio mitä meillä myös epäiltiin koska ole O- ja pojat siis A+

Ja siis piikin olen saanut molempien jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Mulla on kaksi keltaista vauvaa ollut. Meillä johtui ABO-immunisaatiosta, eli minä olen O ja pojat A. Minun verenkierrossa on A vasta-aineita ja vauva on ne saanut. Ja siitä syystä ollut korkea hb ja kun syntymän jälkeen punasolut on alkaneet hajota on tullut bilirubiinia jota ei ole maksa pystynyt käsittelemään jolloin on joutunut valohoitoon. Tämänlainen keltaisuus nousee rajuna ensimmäisenä päivänä ja kuopus oli melkein verensiirtorajalla.

Tai näin mä muistelen :snotty:

ABO-immunisaatio on yleensä helpompi hoitaa kuin rhesus-immunisaatio mitä meillä myös epäiltiin koska ole O- ja pojat siis A+

Ja siis piikin olen saanut molempien jälkeen.

Meillä oli poika tuplavalohoidossa useaan otteesen ja joutui palaamaan sairaalaan vielä kotiuttamisen jälkeenkin, kun ei meinattu saada bilirubiibiarvoja laskemaan. Eli aika voimakas keltaisuus oli kyseessä.

Eipä sillä enää mitään merkitystä ole. Mietin vaan, että olisikohan se piikki kuitenkin pitänyt antaa, kun oli tiedossa, että olen rh nega.

No se piikki ei estä tuota kellastumista, se estää seuraavan raskauden keskenmenon.

No, onneksi ei sentään mennyt kesken tuokin raskaus.
Tuossa artikkelissa kyllä käsiteltiin sitä asiaa niin, että keltaisuudellakin olisi tekemistä sen vasta-aineen kanssa eli annettiin ymmärtää, että vasta-ainepiikki auttaa siihenkin. Tiedä sitten.

Siis lapsen keltaisuus johtuu yleensä nimenomaan siitä, että lapsi on syntynyt ennenaikaisesti, eli jos lapsi on keltainen syntyessä, ei kannata heti hypätä kattoon ja pelätä "pahinta".

Mutta, mikäli olet alkanut hylkimään lastasi veriryhmien takia, eli verenne ovat päässeet kohdussa kosketuksiin, tämä ilmenee synnytyksessä myöskin mm voimakkaana keltaisuutena. Vauvahan tutkitaan heti syntyessä, väri jne. Vauva ei muutenkaan ole yleensä hyvässä kunnossa.

Kahdelta lapseltani on vaihdettu veret juuri rhesus-tekijöiden takia. Onnekseni ei verenvaihtoa tarvinnut tehdä lasten ollessa vielä kohdussa.

Outoa kyllä, ettei vasta-aineita ole seurattu...

Alkuperäinen kirjoittaja neiti:
Kahdelta lapseltani on vaihdettu veret juuri rhesus-tekijöiden takia. Onnekseni ei verenvaihtoa tarvinnut tehdä lasten ollessa vielä kohdussa.

...

Pojan syntymän jälkeen sanoivat, että tätä verenvaihtoa ei enää nykyisin tehdä ollenkaan (tai siis ei tehty enää vuonna 2005).

Milloin sinun lapsillesi on se tehty?

Kuinka noita vasta-aineita yleensä sitten seurataan ? Ja missä vaiheessa vauvalta otetaan veriryhmä? Mietin, että itse olen AB- ja muistan et odotusaikana oli puhe, jos vauvan veriryhmä on + niin saan vasta-aine piikin. Mutta en yhtään muista mitä synnytyksen jälkeen, ja mielestäni en ole tietoinen vauvan veriryhmästä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Saitteko epikriisin jälkeenpäin osastolta?

Ei.
Tai kummasta siis, keskenmenosta vai syntymästä? Luin kyllä sen sairaalassa, mutta syytä ei mainittu eikä käsitelty.

Niin tästä syntymästä, meille tuli ainakin VTO:lta se epikriisi kotiin ja neuvolaan. Olisko teille nyt se keltaisuuden syy sitten ennenaikaisuus. Varmaankin on vasta-aineet tutkittu vauvan verestä kuitenkin?

Kuinka noita vasta-aineita yleensä sitten seurataan ? Ja missä vaiheessa vauvalta otetaan veriryhmä? Mietin, että itse olen AB- ja muistan et odotusaikana oli puhe, jos vauvan veriryhmä on + niin saan vasta-aine piikin. Mutta en yhtään muista mitä synnytyksen jälkeen, ja mielestäni en ole tietoinen vauvan veriryhmästä..

MInä sain siis synnytyksen jälkeen vasta-ainepiikin ja lapsen veriryhmä tarkistettiin heti syntymän jälkeen. Outoa, että et tiedä lapsesi veriryhmää. Luulin, että se kerrotaan kaikille.

Vasta-aineita seurataan yleensä odotusaikana verestä neuvolassa.

Multa otettiin raskauden aikana 3 kertaa vasta-ainekoe ja vauvalta otettiin heti syntymän jälkeen veriryhmä. Ja sitten alettiin ottaan bilejä samana päivänä kun syntyi. Ja vauvan verestä otettiin myös vasta-aineet.

MInä sain siis synnytyksen jälkeen vasta-ainepiikin ja lapsen veriryhmä tarkistettiin heti syntymän jälkeen. Outoa, että et tiedä lapsesi veriryhmää. Luulin, että se kerrotaan kaikille.

Ai niin, raskausaikana seurattiin vasta-aineita, mutta vauvan veriryhmää en tiedä. Missä sen pitäisi näkyä? Ja sitten se piikki, muistatteko kun olette saaneet, mietin, et jos minulta se on jotenkin mennyt ohi?

Ai niin, raskausaikana seurattiin vasta-aineita, mutta vauvan veriryhmää en tiedä. Missä sen pitäisi näkyä? Ja sitten se piikki, muistatteko kun olette saaneet, mietin, et jos minulta se on jotenkin mennyt ohi?

Up!

Uusimmat

Yhteistyössä