Spiritismi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuuuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26705065:
A) Miksi mikään henki haluaisi tulla sellaiseen ympäristöön ja tilanteeseen
B) Siinä tilanteessa olisi aika vaikea keskittyä
Jaa, että kummitukset ovat ujoja?
Entäs jos lähdettäisiin ensin epävirallisella tarkkailulla ja laitettaisiin vaikka vain videokamera johonkin huoneen nurkkaan? Se tuskin kenenkään keskittymistä vaikeuttaisi.

Mitäs jos nyt ihan yhteen ääneen kaikki sanottaisiin spiritismistä että: "bullshit"
No niin, yks, kaks, kolme, nyt: "BULLSHIT"
:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26705065:
Jos hetki leikitään, että henkiä on olemassa. Järjetämme tilaisuuden, jossa on lauma (skeptisiä)tutkijoita ja ties mitä vempaimia ja mittauslaitteita.

A) Miksi mikään henki haluaisi tulla sellaiseen ympäristöön ja tilanteeseen
B) Siinä tilanteessa olisi aika vaikea keskittyä

Eikö kuiteskin voisi joku avoimella mielellä varustettu tutkija yksin kokeilla tota? Siis ilman mitään vekottomia ja paineita. Eihän se tietenkään luotettava tulos olisi, mutta jos joku tunnettu tyyppi omalla nimellään kertoisi todeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26705186:
Jaa, että kummitukset ovat ujoja?
Entäs jos lähdettäisiin ensin epävirallisella tarkkailulla ja laitettaisiin vaikka vain videokamera johonkin huoneen nurkkaan? Se tuskin kenenkään keskittymistä vaikeuttaisi.

Mitäs jos nyt ihan yhteen ääneen kaikki sanottaisiin spiritismistä että: "bullshit"
No niin, yks, kaks, kolme, nyt: "BULLSHIT"
:xmas:

Pidä häränkakkas, minä uskon anyway :D

Ja aivan varmasti kummitukset on ujoja :rolleyes:

Niin joo, ja jos sille videokameralle jotain tallentuis, niin uskoisko kukaan kuitenkaan?

Eikö kuiteskin voisi joku avoimella mielellä varustettu tutkija yksin kokeilla tota? Siis ilman mitään vekottomia ja paineita. Eihän se tietenkään luotettava tulos olisi, mutta jos joku tunnettu tyyppi omalla nimellään kertoisi todeksi...
Niinpä, joku oikea tiedemies ja tutkija jos sanoisi edes että "se voi olla mahdollista" niin asiaan voisi edes yrittää suhtautua vähän vakavammin.

Yleensä tuollaisen (onnistuneen)kokeen jälkeen tuo avoimella mielellä varustettu, ehkä arvostettukin tutkija olisi varmaan entinen tutkija nykyinen hörhö. Miksi jonkun tutkija kokemus olisi luotettavampi, kuin jonkun muun? Tunnen tapauksia, jotka ovat olleet hyvin epäuskoisia, mutta ovat muuttaneet mielipidettään esim. pelattuaan spiritismiä. Eikö se ole melkein sama asia?

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26705221:
Pidä häränkakkas, minä uskon anyway :D

Ja aivan varmasti kummitukset on ujoja :rolleyes:

Niin joo, ja jos sille videokameralle jotain tallentuis, niin uskoisko kukaan kuitenkaan?
No kun se kummitus on tottunut siihen videokameraan niin seuraavaksi voidaan lisätä havainnointikalustoa aparaatti kerrallaan kunnes Skepsiksen vaatima valvottu olosuhde on saavutettu. Kyllä minä kymppitonnin eteen näkisin vähän vaivaa ja edes yrittäisin. Ja jos homma toimii niin jenkkilässä samasta tempusta irtoaa miljoona taalaa riihikuivaa.

Liekö kukaan edes yrittänyt Skepsiksen haastetta? Tuskinpa.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26705247:
Yleensä tuollaisen (onnistuneen)kokeen jälkeen tuo avoimella mielellä varustettu, ehkä arvostettukin tutkija olisi varmaan entinen tutkija nykyinen hörhö. Miksi jonkun tutkija kokemus olisi luotettavampi, kuin jonkun muun? Tunnen tapauksia, jotka ovat olleet hyvin epäuskoisia, mutta ovat muuttaneet mielipidettään esim. pelattuaan spiritismiä. Eikö se ole melkein sama asia?

Luotettavampi siksi että harvemmin arvostetun aseman saavuttanut tutkija laittaisi maineensa vaakalaudalle jos ei oikeasti ole kokenut jotain poikkeavaa. Kyllä mä varmaan saattaisin uskoa jos joku mulle läheinen ihminen kertoisi saman, mutta esim netissä nimettöminä kirjoitettuja kokemuksia on vaikea uskoa, voisinhan minäkin keksiä vaikka mitä juttuja ja pelotella muita.

Mun mielestä nää jutut on kiinnostavia, ja suorastaan riemastuisin jos joku todistaisi henkimaailman todelliseksi. Itse en vaan ole mitään koskaan kokenut mistä voisin olla varma että on yliluonnollista ja siksi suhtaudun varauksella näihin juttuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26705265:
No kun se kummitus on tottunut siihen videokameraan niin seuraavaksi voidaan lisätä havainnointikalustoa aparaatti kerrallaan kunnes Skepsiksen vaatima valvottu olosuhde on saavutettu. Kyllä minä kymppitonnin eteen näkisin vähän vaivaa ja edes yrittäisin. Ja jos homma toimii niin jenkkilässä samasta tempusta irtoaa miljoona taalaa riihikuivaa.

Liekö kukaan edes yrittänyt Skepsiksen haastetta? Tuskinpa.

Ehkä asiaan uskovilla ja kokeilleilla ei vaan ole tarvetta todistella mitään? Tai varmasti joillekin se raha kelpaisi. Mutta esimerkisi minua ei kiinnosta eurot eikä dollarit niin paljoa, että viitsisin edes yrittää.

Jos nyt edelleen jatketaan ajatusleikkiä, että henkiä on olemassa, niin miksi ne haluaisivat toimia välikappaleena ihmisen ahneudelle? Totta kain ne tietävät mitkä ovat ihmisen takoitusperät kun niitä kutsuu. Jos henget ja kummitukset "haluaisivat" olla osa ihmisen arkea, niin varmasti ne olisivat. Mutta kun eivät ole. Voisko tästä tehdä olettamuksen, että ne haluavatkin pysyä tietyllä tapaa salassa?

Luotettavampi siksi että harvemmin arvostetun aseman saavuttanut tutkija laittaisi maineensa vaakalaudalle jos ei oikeasti ole kokenut jotain poikkeavaa. Kyllä mä varmaan saattaisin uskoa jos joku mulle läheinen ihminen kertoisi saman, mutta esim netissä nimettöminä kirjoitettuja kokemuksia on vaikea uskoa, voisinhan minäkin keksiä vaikka mitä juttuja ja pelotella muita.

Mun mielestä nää jutut on kiinnostavia, ja suorastaan riemastuisin jos joku todistaisi henkimaailman todelliseksi. Itse en vaan ole mitään koskaan kokenut mistä voisin olla varma että on yliluonnollista ja siksi suhtaudun varauksella näihin juttuihin.
No joo, en minäkään kaikkea netistä lukemaani menisi suin päin uskomaan :)
Itse olen siitä "onnellisessa" asemassa, että minä itse ja lukuista sukulaiset ja ystävät ovat kiistattomasti näitä asioita kokeneet. Pakkohan se on uskoa. Esimerkiksi, kun olen omassa mielessäni kysynyt hengeltä jotain, jonka vastausta KUKAAN ei voi tietää ja silti olen saanut oikean vastauksen. Kukaan muu pelaaja ei ole voinut lasia liikuttaa ja vastata niin täsmällisesti.

Nyt olen kylläkin saanut koko touhusta tarpeekseni. En halua tavata yhden ainoaa henkeä enkä aavetta enää koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26705335:
Jos nyt edelleen jatketaan ajatusleikkiä, että henkiä on olemassa, niin miksi ne haluaisivat toimia välikappaleena ihmisen ahneudelle? Totta kain ne tietävät mitkä ovat ihmisen takoitusperät kun niitä kutsuu. Jos henget ja kummitukset "haluaisivat" olla osa ihmisen arkea, niin varmasti ne olisivat. Mutta kun eivät ole. Voisko tästä tehdä olettamuksen, että ne haluavatkin pysyä tietyllä tapaa salassa?
Humpuukimaakari Lisa Williamsin "keikoille" myydään oikein pääsylippuja kun se juttelee kummitusten kanssa. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26705386:
Olisko tällä jotain tekemistä asian kanssa :whistle:
On, hengethän ovat tässä kyseisessä tapahtumassa mainitsemasi ahneuden välikappaleita. Mutten kuten sanoit niin ne ovat kyllä aika ujoja kun vain Lisa voi ne havainnoida eikä kukaan monituhatpäisestä yleisöstä. Eika erikoista minusta. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26705402:
On, hengethän ovat tässä kyseisessä tapahtumassa mainitsemasi ahneuden välikappaleita. Mutten kuten sanoit niin ne ovat kyllä aika ujoja kun vain Lisa voi ne havainnoida eikä kukaan monituhatpäisestä yleisöstä. Eika erikoista minusta. :whistle:

Sehän se olikin tässä pointti. Ei henkiä voi totuttaa ja sosiaalistaa, kuin jotain koiranpentua. Että tuskin se Lisa mitään henkiä sinne on saanut paikalle.

Ihan silkasta mielenkiinnosta, pidätkö henkimaailman olemassaoloa täysin mahdottomana asiana? Olisitko valmis kääntämään kelkkasi, jos saisit uskottavia todisteita? Koska jos edes teoreettista mahdollisuutta henkien olemassaolosta ei pidetä avoimena, niin kannattaako koko asiaa edes tutkia?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26704950:
Nyt on helpot massit tiedossa.

Tilaat Speksiksen heebot paikalle ja laitat lasin liikkumaan itsekseen niin kymppitonni on sinun. Helppoa kuin heinänteko.

Skepsis - Skepsiksen haaste ja stipendi

Jos spiritismi ihan oikeasti toimii niin eiköhän joku olisi tuon palkinnon jo kuitannut vai mitäs luulisit?

Tai ehkä se, että joku on sitä tilannetta tarkkailemassa vaikuttaa itsessään homman toimivuuteen.

Oon kokeillu, yksin. Kysyin millon mä kuolen ja henki suuttui siitä. 3kuukauden päästä mun äiti kuoli... En enää ikinä halua kokeilla! En muutenkaan ehdota kokeilemaan.

Yhteistyössä