SSRI-lääkkeen vieroitusoireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Ensiksi haluan sanoa teille, että kertomani kokemuksella ei ole mitään tekemksrä mustamaalauksen tms. SSRI-lääkkeiden kanssa.

Historiani SSRI-lääkkeiden kanssa alkoi, kun olin 9.luokan puolessa välissä. Päätin aloittaa lääkityksen vaikeisden sosiaalisten pelkojen takia, jotka vaikeuttivat huomattavasti toimintakykyäni. Olin käynyt jo 7.luokalta lähtien lääkärillä, joka oli määrännyt minulle mielialalääkkeitä mutta en ollut suostunut syömään niitä asioiden takia joita luin netistä. Kuitenkin siinä 9.luokalla aloin syömään lääkkeitä ja huomasin heti kohennuksen mielialassani. En enää ollut masentunut ja elämänhaluni ja itsevarmuuteni oli palannut ja pidin siitä tunteesta. Kuitenkin nettipalstojen pelottelujen takia päätin lopettaa lääkityksen. Mietin, että mitä vähemmän aikaa syön lääkkeitä sitä parempi. Olin siis syönyt tänä aikana Seronil-lääkettä 6kk. Seronilia määrätään usein nuorille ihmisille eli siis teineille ja lapsille.

Lääkkeen lopettaminen meni ihan hyvin alussa. Sähköiskuja toki oli mutta ne eivät haitanneet. Vasta n. 2kk kuluttua alkoi ne oikeat vieroitusoireet. Paniikkikohtauksia ja ahdistuneisuutta, masentuneisuutta. Mietin, että sairauteni on taas voimissaan ja aloitin taas Seronilin. Mieliala siis taas koheni, mutta ahdistus ei hellittänyt taas niin hyvin ja vaihdoin lääkkeen Sepramiin. Seronilia olin syönyt 4kk ja sitten aloitin Sepramin jota söin kokonaisuudessaan 6kk annostuksella 20mg. Mielialani parantui ja ahdistukseni hellitti. Kuitenkin edelleen mielessäni kummitteli keskistelufoorumien pelottelut pysyvillä aivovaurioilla tms. Joten päätin lääkekokeiluni kestävän taas mahdollisimman vähän aikaa. Lopetin lääkkeen viime elokuussa ja siitä lähti helvetti.

N.1,5kk oli kohtuullisen hvää, normaalia aikaa lääkkeen lopetuksen jälkeen ja olinki iloinen, että en saanut viekkareita lääkkeestä. Kuitenkin syyskuun lopulla aloin saamaan voimakkaita paniikkikohtauksia, pakko-oireita, tuskaisuutta, masentuneisuutta, outoja ajatuksia. Nämä kestivät pahimmillaan n. 2,5-3kk. Sitten oireet jostain syystä helpottuivat, mutta vielä nykyään 6kk kuluttua saan ahdistuskohtauksia, kovempia kuin ennenkuin ikinä aloitin lääkkeen. Outoja ajatuksia, todella synkkiä ajatuksia. Mietin, että jos jollain on kokemusta aiheesta niin voisi antaa jotain tukea minulle. Olen kuitenkin vasta nuori ihminen.

Tähän loppuun vielä sama toisto, että mielialalääkkeitä en ole tarkoittanut tässä tekstissäni mustamaalata. Uskon täysin että jotkut eivät saa mitään sen kummempia haittavaikutuksia lääkkeistä. Tämä oli vain oma kokemukseni.

Siis tarkoitin alussa, että minulla ei ole mitään aikomusta mustamaalta SSRI-lääkkeitä tekstissäni sillä ne auttoivat silti minut pahimman vaiheen ohi N. Vuosi sitten.

ymmärräthän että toiset ihmiset tarvitsevat hyvinkin pitkäaikaista, jopa loppuelämän lääkitystä sairaudesta johtuen, et voi olettaa parantuneesi lyhyellä lääkityksellä. jotkut, kuten minä selvisin voitolle 3kk sertralin kuurilla (masennus, paniikkihäiriö), mutta toisinkin voisi olla.
kannattaa tutustua lääkkeen tarkoitukseen, sen tehtävään kehossasi eikä vain haittavaikutuksiin ja keskustelupalstojen kauhukuviin.

Minä söin niitä 3 vuotta, kuormittavan elämäntilanteen ajan. Kun tilanne rauhoittui niin aloin harkita vähentämistä, siihen pikkuhiljaa lopettamiseenkin meni vuosi. Nyt ollut 2v ilman ja näyttää siltä että se vaihe on nyt ohi. Kävin myös terapiassa, opettelin kuuntelemaan itseäni ja hellittämään tarpeen vaatiessa (esim itselle lupa löhötä välillä) .

Parin vuoden päästä helpottaa jos keskityt tekemään muutakin parannusta elämässä samalla. Siis älä jää paikalleen kun lopetat vaan koita saada pohjaa aikaan myös tulevaisuudelle. Muuten masennus saattaa hiipiä ihan sen takia että keskityt vain siihen mitä et ole saanut aikaan

Parin vuoden päästä helpottaa jos keskityt tekemään muutakin parannusta elämässä samalla. Siis älä jää paikalleen kun lopetat vaan koita saada pohjaa aikaan myös tulevaisuudelle. Muuten masennus saattaa hiipiä ihan sen takia että keskityt vain siihen mitä et ole saanut aikaan

SSRI-lääkkeet ovat suoraan sanottuna saatanasta. Moni on tehnyt itsemurhan ja moni on lääkkeen vaikutuksessa tai lopetettuaan lääkkeen syyllistynyt mm. kouluampumisiin.

Yhteistyössä